Kauniit ja vahvat saavat paikat, Helsingin Sanomat
Hesarissa on juttu, jossa kerrotaan ulkonäön yhä lisääntyvästä merkityksestä työnsaannissa. Tutkija Jaana Parviainen Tampereen yliopistosta toteaa, että sellaista toimialaa ei ole, jossa ulkonäöllä ei olisi merkitystä. Jutun mukaan enää ei riitä, että osaa työnsä hyvin, vaan pitää myös kyetä hyödyntämään vartaloaan ja persoonallisuuttaan. Kerrotaan myös, että asiantuntijoilla ja tutkijoillakin on painetta tehdä itsestään brändi, houkutteleva paketti, joka herättää kiinnostusta. Vielä sitaatteja jutusta: Työntekijän pitää osata vedota työnantajaan esteettis-emotionaalisesti, Parviainen toteaa. Hän jatkaa, että kyse ei ole pelkästään ulkonäöstä. Fyysinen ja esteettinen kyvykkyys on sitä, miten hyödynnät kehoasi, persoonaasi ja ulkoista olemustasi työssäsi, ja miten työnantajasi hyötyy siitä. Parviainen arvelee, että esteettisyyden merkitys kiihtyy lähivuosina ja yhä useammat parantavat ulkonäköään kauneuskirurgialla pärjätäkseen.
Jotenkin aika lohdutonta kertomaa. Miten paljon lienee totta. Olen itse jo keski-ikäinen ja syrjintä on totta jo iänkin puolesta ;) Olisi paljon rahaa, suunnittelisin loppuelämän ilman palkkatyötä.
Olisitko valmis turvautumaan kauneuskirurgiaan, jos voisit sillä parantaa mahdollisuuksiasi työmarkkinoilla?
Kommentit (12)
Joo, mutta nuori nainen taas ei saa olla kaunis tai menee uskottavuus. Mutta ei saa olla rumakaan, koska... no, ruma ei nyt vaan saa olla.
Tässä markkinoidaan salaa plastiikkakirurgian ja muun esteettisen teollisuuden palveluja taviksille.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 14:09"]
Keski-ikäinenkin voi pitää itsensä kunnossa urheilemalla ja olemalla huoliteltu...
[/quote]
Totta kai. Olen itse vielä lähes mallinvartaloinen pitkä hoikka keski-ikäinen nainen, perusterve, tykkään pukeutua kauniisti. Tästä huolimatta koen työelämän myös ulkonäön suhteen aika paineiseksi ja Hesarin juttu vahvisti käsityksiäni. Aloittaja
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 14:09"]
Keski-ikäinenkin voi pitää itsensä kunnossa urheilemalla ja olemalla huoliteltu...
[/quote]
Totta kai. Olen itse vielä lähes mallinvartaloinen pitkä hoikka keski-ikäinen nainen, perusterve, tykkään pukeutua kauniisti. Tästä huolimatta koen työelämän myös ulkonäön suhteen aika paineiseksi ja Hesarin juttu vahvisti käsityksiäni. Aloittaja
[/quote]
Varmaan riippuu työympäristöstä. Itsekin (siis tuo edellinen) olen 4-kymppinen, hoikka ja urheileva, hyvinpukeutuva. Ja kyllä erotun edelleen ihan hyvässä mielessä myös ulkonäön puolesta koska todella moni ikäiseni on "antanut periksi" tai jotenkin lakannut huolehtimasta itsestään.
Masentavaa.. t. Ruma, introvertti vailla töitä
Sitten toisessa keskustelussa naureskellaan, kun ammattikoulun autonasentajalinjalaiset eivät jaksa vääntää muttereita auki...
Tämä on masentavaa ja huolestuttavaa. Ihminen ei ole enää hyvä sellaisena kuin on, vaan pitää luomalla luoda itsestään "houkuttava paketti" tai "brändi". Siis feikki, kunhan vaan vaikuttaa hyvältä ulospäin. Ei riitä, että osaat hommasi, vaan pitää sopia muottiin kaikin puolin. Ällöttävää. Itsessäni on herännyt voimakas allergia kaikelle tällaiselle. Olen töissä alalla, jolla pitäisi olla juurikin tuollainen näppärä pakkaus, niin livenä kuin sosiaalisessakin mediassa. Ja suoraan sanottuna, en jaksaisi enää tätä teennäisyyttä ja roolin vetämistä. Harkitsen vakavasti alan vaihtoa. Sellaiselle alalle, jossa kukaan ei ole kiinnostunut someprofiileistani tai ulkoisista voitonmerkeistä, kuten "oikeanlaisesta" pukeutumisesta, rakennekynsistä, koruista yms tai siitä, millaisella autolla ajan.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 14:13"]
Tässä markkinoidaan salaa plastiikkakirurgian ja muun esteettisen teollisuuden palveluja taviksille.
[/quote]
Viime vuonna uutisoitiin että muun muassa opettajat käyvät nykyään kesälomilla plastiikkakirurgilla koska silläkin alalla ulkonäkövaatimukset ovat kasvaneet.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 14:25"]
Masentavaa.. t. Ruma, introvertti vailla töitä
[/quote]
Ajattelen samoin koska olen allerginen astmaatikko enkä voi käyttää kovinkaan kummoista kosmetiikkaarsenaalia ulkonäköni paranteluun.
"In order to be successful, one must project an image of success at all times."
- Buddy Kane, American Beauty
Kohta eletään taas sellaista pintaliitoista juppihuumaa, että American Psychon Patrick Bateman olisi kuin kotonaan.
Luulin, että tää on joku hammaslääkärien juttu...