Liikkatunneilla ope nöyryyttää huonja oppialaita jakamalla
oppilat huutoäänestyksellä joukkueisiin. Suosikkioppilaat valitsevat. Mitä mieltä olette tästä, ottaisitteko yhteyttä rehtoriin?
Kommentit (64)
No niinhän ne lapset tekee pihapeleissäkin?
Kestin tuota 12 vuotta. Aina viimeisenä.
Ottaisin yhteyttä rehtoriin. Tuollainen nöyryyttäminen kuuluu jonnekin sota-ajoille, ei enää 2000-luvulle.
Liikuntatunneilla on eri säännöt. Ajatelkaa jos matikan tunneilla tehtäisiin noin, tai kielissä. Kertonee em. aineiden opettajista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 12:41"]
Liikuntatunneilla on eri säännöt. Ajatelkaa jos matikan tunneilla tehtäisiin noin, tai kielissä. Kertonee em. aineiden opettajista.
[/quote]
Toisaalta, lukuaineiden osaaminenhan tuntuu olevan oppilaiden mielestä ihan nyhveröiden puuhaa. Olisiko silloin ihan coolia tulla valituksi viimeisenä?
Ikiaikaista toimintaa. Noin se oli jo minunkin kouluaikoinani, vuosikymmeniä sitten, monien muiden liikkatunneilla harrastettujen nöyryytysmenetelmien lisäksi. Koulun liikuntatuntien seuraus oli, että koulusta päästyäni en vuosikymmeniin harrastanut mitään muuta liikuntaa kuin pakollista hyötyliikuntaa. Sittemmin olen alkanut harrastaa muutamia sellaisia liikunnan muotoja, joita koulu ei onnistunut pilaamaan (pyöräily, sauvakävely, taiji).
Hirveämpää on kun opettaja laittaa sen tunnetusti huonoimman valitsemaan joukkueensa.
Meillä oli aikoinaan ryhmien niminäkin koulussa "Hyvät" ja "Huonot"... En muista, oliko ihan opettajan omaa keksintöä, mutta ei ainakaan protestoinut niiden käyttöä.
Ehdottomasti puuttuisin tuohon. Ensin yhteys liikunnanopettajaan ja jos ei tehoa, niin sitten rehtoriin. Itse kärsin tuosta simputuksesta 12 vuotta ja tuloksena inhoan edelleen kaikkia koululiikunnan lajeja (ja olen jo 40+).
Jos tuo on ok liikuntatunnilla, niin toki lasten tuloksia pitäisi vertailla avoimesti ja heikoimpia halveksien myös lukuaineissa. Omana kouluaikanani tätäkin harrastettiin mm. matikan tunnilla siten, että kaikki nousivat seisomaan ja luokalta kysyttiin päässälaskutehtäviä. Ensimmäisenä oikean vastauksen sanonut sai istua. Laskemista jatkettiin, kunnes vain luokan huonoin laskija oli enää pystyssä.
Niin se on aina meilläkin ollut. Itseä se ei niin haitannut, koska en koskaan ollut sielä viimeisten valittavien joukossa, mutta voin vain kuvitella miltä siitä viimeisestä tuntui :/
Meillä koulussa toimi ainoastaan opettajan määräämät joukkueet.
Minä olin kouluaikana suosittu, mutta surkea liikunnassa. Jäin aina viimeiseksi, mutta itsetunto taidi olla muutdn hyvä kun ei se haitannut.
Minkä ikäinen opettaja on kyseessä? Itse opiskelin luokanopettajaksi (kai aineenopettajilla on edistyksellisemmätkin pedagogiset opit) ja huutosakeista puhuttiin kerran. Kaikkialla korostettiin, että ne on ihan out ja ei saa käyttää.
Eikö liikuntapedagogiikassa ole siis tapahtunut yhtään kehitystä vuosikymmeniin? Mikä ajatus siinäkin on, että peruskoululaisen, joka elää juuri ratkaisevan tärkeitä vuosia itsetunnon kehityksen kannalta joutuu heikkona oppilaana liikunnassa järjestelmällisen henkisen väkivallan ja sosiaalisen nolaamisen kohteeksi? En usko, että kenestäkään, jolla on se seiska liikunnassa, olisi tullut nolaamisen "kannustamana" yhtään parempi urheilussa.
Koululiikunnassa on jotenkin aina keskeisempänä pidetty kilpailua, nokkimisjärjestyksiä, arvosanoja kuin itse aihetta eli liikuntaa ja urheilua?
Taitaa olla joku vanhan koulukunnan ope. Ottaisin ehdottomasti yhteyttä suoraan opettajaan ja jos tämä ei auta niin sitten rehtoriin. Ei tule opelta löytymään päteviä perusteita tuon jatkamiselle. Taitaa olla vaan kaavoihin kangistunut.
Tuo on opettajan harrastamaa kiusaamista.
Ihan hyvä tapa, huonot motivoituvat tekemään huonolle osaamiselleen jotain. Tai jos eivät motivoidu, olkoot viimeisiä. Holhoamista voisi välillä hillitä hieman. Lukuaineissa koenumerot tekevät saman. Ikävää vain, ettei heti koulun alussa anneta numeroita, en ymmärrä sen logiikkaa sitten yhtään. Miten voi pyrkiä kehittymään, jos ei ole viiteryhmää, johon verrata itseään?
Onpa muuten mukava nähdä, että nykyisin on tuo menetelmä ilmeisesti kielletty tai ainakin epäsopiva?
Omassa peruskoulussa oli käytössä vielä niinkin myöhään kuin 2005...
Hyvä tapa, kannatan. Joukkueista tulee tasaväkisempiä, kuin jos opettaja jakaisi heidät oppilaat joukkueisiin jollain holhoavalla humanistiselle haista paska -menetelmällä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 12:41"]
[/quote]
Kyllä meillä oli vähän joka aineessa ryhmätöitä ja itse valittin ryhmät. Arvaa miltä tuntuu olla se, joka pääsee ryhmään vain opettajan käskyttämänä?
Vieläkö tuota tehdään? Hyi inhottavaa. Ottaisin yhteyttä rehtoriin.