Käytättekö koskaan tuotetta viimeisen käyttöpäivän jälkeen?
Kommentit (68)
Vain sokerikorppuja olen uskaltanut syödä.
En, kun olen käyttänyt tuotetta viimeisen kerran esimerkiksi torstaina, en käytä sitä enää perjantaina. Kyllä viimeinen on aina viimeinen.
Vierailija kirjoitti:
Jauhot, puurot, pastat ja muut kuiva-aineet on oikein käyttökelpoisia vielä viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Samoin kananmunat jos niitä on säilytetty jääkaapissa asianmukaisesti.
Näissä kaikissa on parasta ennen -päivä ja sen jälkeen tuotetta voi käyttää, jos tuote näyttää, haisee ja maistuu normaalilta.
Viimeisen käyttöpäivän jälkeen en itsecenää käytä muotteita, tätähän käytetään vain helposti pilaantuvissa elintarvikkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vain sokerikorppuja olen uskaltanut syödä.
Näissä ei ole viimeistä käyttöoäivää vaan parasta ennen -päivä.
Monet kuiva-aineet, munat, hapanmaitotuotteet, (luomu)maito. Toki ensin teen aistinvaraista havainnointia ja maitotuotteissa kyse ihan muutamasta päivästä. Vielä olen hengissä enkä ikinä ole oireita saanut.
Juuri söin kaksi ja puoli vuotta sitten päiväyksensä menettäneitä säilykepersikoita ja hyviä oli.
Joo. Käyn joskus ruokajonossa jossa saa tuotteita joissa 1-2 päivää sitten viimeinen käyttöpäivä (ei ole pakastettuja), suurimman osan on hyvin voinut vielä käyttää.
Piimää voi huoletta juoda vielä kaksi-kolme viikkoa viimeisen käyttöpäivän jälkeen, hapan ei mene helposti miksikään, itsellä jääkaapi vain +2*c.
Mitään liha/kala/salaattituotteita en syö edes viimeisenä käyttöpäivänä enää.
Eikös se ole parasta ennen päivämäärä? Lähes kaikkea joka on asiallisesti säilytetty voi syödä tai ainakin olen syönyt päivämäärän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Monet kuiva-aineet, munat, hapanmaitotuotteet, (luomu)maito. Toki ensin teen aistinvaraista havainnointia ja maitotuotteissa kyse ihan muutamasta päivästä. Vielä olen hengissä enkä ikinä ole oireita saanut.
Ei noissa ole viimeistä käyttöpäivää.
Käytän. Mutta se on sanottava että kun ostan -60% lapputuotteita joissa ei edes viimeinen päivä ole ollut, pakastan ja sulatan nopeasti ja syön, niin helvetin monta yötä olen istunut ripuloimassa. En sitten tiedä onko yhteyttä siihen että nyt hiljattain kauppa oli tyhjä kun kylmälaitteet olivat rikki. Ehkä ne on olleetkin jo kauan vähän lämpimämmällä?
Viimeksi tänään tein salaattikastikkeen kestäviinkin, jonka päiväys oli 4.7. Ihan hyvää oli.
Vierailija kirjoitti:
Piimää voi huoletta juoda vielä kaksi-kolme viikkoa viimeisen käyttöpäivän jälkeen, hapan ei mene helposti miksikään, itsellä jääkaapi vain +2*c.
Mitään liha/kala/salaattituotteita en syö edes viimeisenä käyttöpäivänä enää.
Piimässä ei ole viimeistä käyttöpäivää vaan parasta ennen -päivä
Arvioin aina tuotteen kunnon aistinvaraisesti - päiväys on vain suuntaa antava. Väärällä säilytyksellä tuote on pilalla ennen päiväystä, jääkaapissa säilytettynä (esimerkiksi kananmunat, alkiot, leseet) pidempään. Juusto voi olla jopa parempaa päiväyksen jälkeen, jos avaamaton pakkaus.
En käytä ikinä tuotteita joissa viimeinen käyttöpäivä on mennyt, enkä käytä edes viimeisenä käyttöpäivänä esim. liha- ja kalatuotteita. Parasta ennen -päivän jälkeen olen joskus käyttänyt jotain keksejä, suklaata yms. mutta sekin on ollut poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tänään tein salaattikastikkeen kestäviinkin, jonka päiväys oli 4.7. Ihan hyvää oli.
Kermaviiliin siis, autocorrect sorry.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole parasta ennen päivämäärä? Lähes kaikkea joka on asiallisesti säilytetty voi syödä tai ainakin olen syönyt päivämäärän jälkeen.
Joissain elintarvikkeissa on parasta ennen -päivä, osassa (helposti pilaantuvissa) on viimeinen käyttöpäivä.
Aika moni tässäkin ketjussa sekoittaa nämä päiväykset ja niiden merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Kermaviilissä ei ole viimeistä käyttöpäivää vaan parasta ennen -päivä
Kai te erotatte "parasta ennen" ja "viimeinen käyttöpäivä" termit toisistaan?
Jauhot, puurot, pastat ja muut kuiva-aineet on oikein käyttökelpoisia vielä viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Samoin kananmunat jos niitä on säilytetty jääkaapissa asianmukaisesti.