Käytättekö koskaan tuotetta viimeisen käyttöpäivän jälkeen?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kai te erotatte "parasta ennen" ja "viimeinen käyttöpäivä" termit toisistaan?
Eivät selkeästikään erota 😁
Ennen koronakautta ,kun kävin itse kaupassa ( olen tilannut ruokakassitnyt kotiin jo yli vuoden) ostin erittäin usein punalaputettuja ruoka-aineksia , laitoin pakkaseen ja sieltä sitten ruuaksi säännöllisesti. Ei ole vuosikymmeniin ollut mitään vatsavaivoja.
Edellisenä iltana otan jääkaappiin sulamaan ja sit teen ruuaksi, usein jopa 2-3 pv satsin. Todella maukasta ja terveellistä ruokaa syömmekin, jos joku sitä epäilee.
Vierailija kirjoitti:
Ennen koronakautta ,kun kävin itse kaupassa ( olen tilannut ruokakassitnyt kotiin jo yli vuoden) ostin erittäin usein punalaputettuja ruoka-aineksia , laitoin pakkaseen ja sieltä sitten ruuaksi säännöllisesti. Ei ole vuosikymmeniin ollut mitään vatsavaivoja.
Edellisenä iltana otan jääkaappiin sulamaan ja sit teen ruuaksi, usein jopa 2-3 pv satsin. Todella maukasta ja terveellistä ruokaa syömmekin, jos joku sitä epäilee.
Niin no eihän kaupassa myydä edes punalaputettuina tuotteita joista olisi viimeinen käyttöpäivä mennyt.
Minusta viimeisen käyttöpäivän lisäksi pakkauksiin voitaisiin merkitä vihoviimeinen käyttöpäivä. Sen mentyä ei tarvitsisi kenenkään enää yhtään spekuloida...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisenä iltana otan jääkaappiin sulamaan ja sit teen ruuaksi, usein jopa 2-3 pv satsin. Todella maukasta ja terveellistä ruokaa syömmekin, jos joku sitä epäilee.Niin no eihän kaupassa myydä edes punalaputettuina tuotteita joista olisi viimeinen käyttöpäivä mennyt.
Niin, koska viimeisen käyttöpäivän ylittäneitä tuotteita ei saa myydä.
Aina. Ostan käytännössä pelkästään -60 % tuotteita, ja ne lojuvat jääkaapissa päiväkausia ennen kuin syön ne, eikä koskaan ole tullut mitään seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Käytän. Mutta se on sanottava että kun ostan -60% lapputuotteita joissa ei edes viimeinen päivä ole ollut, pakastan ja sulatan nopeasti ja syön, niin helvetin monta yötä olen istunut ripuloimassa. En sitten tiedä onko yhteyttä siihen että nyt hiljattain kauppa oli tyhjä kun kylmälaitteet olivat rikki. Ehkä ne on olleetkin jo kauan vähän lämpimämmällä?
Sähkö on niin kallista että paljon mahdollista. Kannattaa ostaa isoista kaupoista jos mahdollista, siellä ei ole pelivaraa kikkailla terveystarkastajien takia.
Ihan ongelmitta olen käyttänyt. Tietenkin jo mainittuja kuivatuotteita, munia, säilykkeitä ja hapanmaitotuotteita, mutta jopa lihaa olen käyttänyt. Teen kyllä silloin ruokaa vain itselleni, vieraille en tarjoaisi (paitsi vanhoista munista tehtyä kakkua kyllä). Mitään ongelmia ei ole koskaan seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta viimeisen käyttöpäivän lisäksi pakkauksiin voitaisiin merkitä vihoviimeinen käyttöpäivä. Sen mentyä ei tarvitsisi kenenkään enää yhtään spekuloida...
Niissähän on jo. Ei niihin kahta samaa päivämäärää tarvitse.
Vai puhutko kutenkin nyt tuotteista, joissa pn parasta ennen -päivä?
Olen joskus jonkun lihan tai makkaran käyttänyt ruuaksi seuraavana päivänä viimeisestä käyttöpäivästä. Ihan hyviä ovat olleet enkä ole niistä koskaan sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimää voi huoletta juoda vielä kaksi-kolme viikkoa viimeisen käyttöpäivän jälkeen, hapan ei mene helposti miksikään, itsellä jääkaapi vain +2*c.
Mitään liha/kala/salaattituotteita en syö edes viimeisenä käyttöpäivänä enää.Piimässä ei ole viimeistä käyttöpäivää vaan parasta ennen -päivä
No harvempi nainen sitä uskaltaa enää kolmekin viikkoa myöhemmin juoda. Annoin vinkin että kyllä voi jos jääkaappi on riittävän kylmä, se ei ala kokkaroitua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ongelmitta olen käyttänyt. Tietenkin jo mainittuja kuivatuotteita, munia, säilykkeitä ja hapanmaitotuotteita, mutta jopa lihaa olen käyttänyt. Teen kyllä silloin ruokaa vain itselleni, vieraille en tarjoaisi (paitsi vanhoista munista tehtyä kakkua kyllä). Mitään ongelmia ei ole koskaan seurannut.
Liha on luettelemistasi ainoa, jossa on viimeinen käyttöpäivä. Muissa on parasta ennen -päivä.
Juustot ovat yleensä parhaimmillaan vasta viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Ongelma on, että en millään malttaisi säilyttää niitä, kunnes ovat kypsiä. Kaupoissamme juustot myydään raakoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimää voi huoletta juoda vielä kaksi-kolme viikkoa viimeisen käyttöpäivän jälkeen, hapan ei mene helposti miksikään, itsellä jääkaapi vain +2*c.
Mitään liha/kala/salaattituotteita en syö edes viimeisenä käyttöpäivänä enää.Piimässä ei ole viimeistä käyttöpäivää vaan parasta ennen -päivä
No harvempi nainen sitä uskaltaa enää kolmekin viikkoa myöhemmin juoda. Annoin vinkin että kyllä voi jos jääkaappi on riittävän kylmä, se ei ala kokkaroitua.
Joo, mutta tämä keskustelu koski tuotteita, joissa on viimeinen käyttöpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Juustot ovat yleensä parhaimmillaan vasta viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Ongelma on, että en millään malttaisi säilyttää niitä, kunnes ovat kypsiä. Kaupoissamme juustot myydään raakoina.
Juustoissa ei ole viimeistä käyttöpäivää.
Tietenkin käytän viimeiseen käyttöpäivään saakka.
Ja useissa elintarvikkeissa, vielä pari päivää sen jälkeenkin.
Olen tosi herkkävatsainen ihminen, mutta olen huomannut, että pari päivää yli määräajan oleva elintarvike, ei ole koskaan aiheuttanut minulle mitään ruokamyrkytyksen eikä muitakaan vatsa-eikä oksennusoireita. Jos tuote olis ollut pilaantunut, varmasti noin olisi käynyt.
Ainoa jonka suhteen olen erityisen tarkka ovat kaikki kalat ja kalatuotteet. Ne on aina syötävä tuoreina ja mahdollisimman nopeasti. Tuoreena pakastettu kala on sitten aivan eri asia.
Myöskään vanhoja lääkkeittä ei saa käyttää. Ne voivat muuttua vanhetessaan myrkyllisiksi, eikä voi ennalta tietää, mitä seuraa jos käyttää vanhentuneita lääkkeittä.
Myöskin niiden vaikutus esim. särkyyn ja tulehdusten hoitoon ei enää toimi.
Löysin kaapista 11/2020 vanhaksi menneen MultiVitan. Onkohan vitamiinit vielä tallella? Varmuudeksi syön muitakin päälle, kuten b, c, d, rauta, mangnesium jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten on.
Juustokin vanhentuu tietyssä ajassa. Useimmissa juustoissa, etenkin ulkomaisissa erikoisjuustoissa on päivämäärät.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään eivät.