Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin eilen kerrostaloon ekaa kertaa elämässäni. Nyt jännittää!

Vierailija
03.08.2021 |

Sain paremman työpaikan toiselta paikkakunnalta, laitoin rakkaan omakotitaloni vuokralle ja muutin melkein 300km:n päähän ihan puhtaasti paljon paremman palkan ja parempien työetujen perässä.

En ole ikinä asunut kerrostalossa ja aika orvolta tuntuu. En oikein tiedä mitään tästä elämäntyylistä. En vielä edes sitä missä roskikset on ja onko siellä jotain lajittelu juttuja. Edellisiä asukkaita en edes nähnyt kun kaupat teki heidän tuttunsa valtakirjalla, joten en ole saanut MITÄÄN ohjeita. Avainkin on outo (joku älyavain), piti käydä sitä toisen rapun ovessa pyörittelemässä jotta pääsi kellariin, tämän ohjeen antoi välittäjä. Epäilyttää että onkohan minusta sittenkään tähän.

Antakaa edes jotain vinkkejä, mistä tietoja saa. Alakerran nimitaululla oli maton tampparointi ohjeistusta, mutta ne nyt olen osannut tampata pikkutytöstä asti ja muuta kuin avaimen unohtamisen hinnasto ei ollut.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon ääniin kyllä tottuu, kuten etten itse enää kuule, kun lehti jaetaan yöllä postiluukusta. Myöskään naapureiden normielämää en enää kuule.

Vessanpönttö ei ole roskis, sinne vain ruumiintuotokset ja VESSApaperi, senhän sinä jo opitkin. Täällä pks lajitellaan jätteet yleisesti, 7 eri jäteastiaa on meidänkin talossa.

Minusta on mukavaa, kun talon uudet asukkaat sanovat pihalla Hei tai Päivää, sen pidempää juttelua ei tarvita, mutta on kiva tulla huomatuksi, ja antaa uudesta asukkaasta positiivisen kuvan.

Onnea uuteen kotiin ap, hyvin sinun käy.

Vierailija
22/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa odotella viikonlopun bileitä. Mikään ei oo niin hauskaa kun olla nukkumatta koko yö kun naapurissa huudetaan ja huudatetaan musiikkia ja katsellaan kun kalusteet lentää parvekkeelta pihalle.

Täällä ei taida kyllä asua hirveän herkkänahkaista porukkaa kun ei kukaan ikinä viitti poliiseja soittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut suurimman osan elämästäni eri kerrostaloissa, mutta myös rivareissa ja paritalossa. Viimeksi melkein 10 vuotta paritalossa ja nyt vuoden nykyisessä kerrostalossa. Tykkään kyllä kerrostaloista. Ovat hiljaisempia. Rivareissa on kova mekkala, kun ihmiset käyttää omia pihojaan ja yhteispihoja. Lisäksi kerrostaloissa kunnioitetaan yksityisyyttä. Ollaan siis ystävällisiä, mutta ei oleteta, että naapurin asiat kuuluu itselle ja muille. Rivareissa juoruillaan ja kysellään kaikenlaista yksityiselämään liittyvää. Meillä myös haukkuherkkä koira rauhottui kerrostalossa, kun ei olla enää maan tasalla ja kokee olonsa turvalliseksi. Äänieristys on myös parempi kuin aiemmassa. Kerrostalossa on myös enemmän voimaa, jos yhdessä halutaan hoitaa jotain asioita. Rivariyhtiöissä asia voi koskettaa enemmän toista puolta tonttia kuin toista, jolloin on vähemmän yhteistä halua tehdä muutoksia.

Mene vaan rohkeasti tutkimaan taloa avainnippusi kanssa.

P.S. Älyavaimia on nykyään myös rivareissa.

Vierailija
24/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän kateellinen sulle ap! Ollaan muuttamassa miehen toiveesta ok-taloon ja vaikka toki näen siinä hyviäkin puolia varsinkin lapsiperheellisen näkökulmasta niin kyllä tulee tippa linssiin kun pitää jättää kerrostaloasuminen.

Meillä tosin aika vähän edes kuuluu ääniä naapurista, enemmänkin saisi kuulua, ne rauhoittavat minua varsinkin öisin, tulee heti tunne, että ei ole yksin.

Asuin lapsuudessani omakotitalossa ja ihan Ok se oli, mutta ei tosiaankaan mitään niin erityisen ihania muistoja ole että olisin jäänyt kaipaamaan. Loputtomat pihahommat ja muut iltapuhteet lähinnä tulee mieleen. Eikä tosiaan kovin halpojakaan nuo talot täällä pk-seudulla ole...

Vierailija
25/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä kun kuuluu rapinaa ovenlukosta niin ota peitto pois ja avaa jalat levälleen.

Vierailija
26/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tepastelit eilen ilta kympin jälkeen niin rehvakasta jalkapääpolkkaa että sinusta on jo tehty eka valitus. Kävin myös naapureitten ovilla kolkuttelee ja ilmeisesti muutto autosi oli parkkeerattu väärin rapun eteen ja rapun matolla hiekkaa ja koivunlehti.

Opettele olemaan!!

T. Alakerran kyylä

Vierailija
27/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suihkussa ei sitte käydä ilta kuuden jälkeen! Mielummin vaikka haistaan. Eikä ennen puoltapäivää. Olen sekä ilta että aamu uninen.

T. Alakerran kyylä

Vierailija
28/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapusta kyllä kuuluu äänet herkästi sisään ja varmaan täältä myös ulos, joten tv pitänee olla melko hiljaisella. On kyllä yksinäisempi olo kuin aiemmin kotona, vaikka se olikin melkoisen syrjässä kaikesta.

-AP-

Vierailija
29/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki NRO:1: Älä pidä tupareita ainakaan puoleen vuoteen tai olet koko talon silmätikkuna.

Eikö tuparit nyt ole vähän teinien juttu muutenkin?

Vierailija
30/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten iso kerrostalo? Pienissä on aina riski joutua silmätikuksi asiassa kuin asiassa. Isommassa ketään ei kiinnosta mitä teet kunhan elelet kuin ihmiset, eli et metelöi, sotke yhteisiä alueita tai perseile muutenkaan. Eri asia sitten jos naapurit ovat tällaisia :D

Kerrostalossa on ihan mukavaa jos osuu hyvä naapurusto. Omassa asunut jo pidemmän aikaa vuokralla isossa kaupungissa. Suurin osa asunnoista ikäihmisten omistamia ja asumia asuntoja jo pitkältä ajalta joten hiljaista on, hyvä yhteishenki mutta samalla oma rauha. Tässä vielä todella hyvä sijainti lähellä keskustaa ja kaikkia kaupungin palveluita sekä harrastuksia, töitä ja korkeakoulua. Sattuman kauppaa, muutin pika-aikataululla aikanaan ihan hakuammunnalla 300km päästä töiden perässä omakotitaloista myös ja en ole kyllä hetkeäkään katunut kun sai alkujärkytyksen jälkeen totuttua kaupunkilaiselämään :) parasta on talvisin kun on pistokepaikka autolle ja parasta kivaa läheisen rakkautta on kun naapuri on välillä vastavuoroisesti kolannut mun autopaikan lumisina talvina sillä aikaa kun olen ollut töissä :D tai naapuri tuonut oven taakse ämpärillisen omenoita kun oon vienyt aiemmin niiden ovelle sangon mustatorvisieniä.

N34

On tässä 6 kerrosta ja yli 30 asuntoa, joten ei mikään pieni. Tosi vähän nähnyt näiden kolmen päivän aikana ihmisiä. Oikeasti ehkä 10 ja niistäkin puolet parvekkeelta katsellessa. Eli missä kaikki on? En kyllä ole kovin hyvin nukkunut, kun puuttuu ne tutut äänet ja kuuluu muita outoja ääniä. Lisäksi olen jo tukkinut wc pöntön ja joutunut kaivamaan käsin talouspaperit sieltä pöntön nielusta, laittanut styroksia epähuomiossa kartonki laatikkoon (sellaiseen syvään maanalla olevaan pömpeliin mistä sitä ei saanut enää pois), Kastellut parvekekukkia niin että multainen vesi valui yli ja nyt parvekkeen ulkoseinässä on multaiset raidat. Ei ole ihan putkeen nyt mennyt 😢

Kannattaa ainakin ensimmäiseksi vaihtaa talouspaperi wc-paperiin, menee harvemmin pönttö tukkoon.

Vierailija
31/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän kateellinen sulle ap! Ollaan muuttamassa miehen toiveesta ok-taloon ja vaikka toki näen siinä hyviäkin puolia varsinkin lapsiperheellisen näkökulmasta niin kyllä tulee tippa linssiin kun pitää jättää kerrostaloasuminen.

Meillä tosin aika vähän edes kuuluu ääniä naapurista, enemmänkin saisi kuulua, ne rauhoittavat minua varsinkin öisin, tulee heti tunne, että ei ole yksin.

Asuin lapsuudessani omakotitalossa ja ihan Ok se oli, mutta ei tosiaankaan mitään niin erityisen ihania muistoja ole että olisin jäänyt kaipaamaan. Loputtomat pihahommat ja muut iltapuhteet lähinnä tulee mieleen. Eikä tosiaan kovin halpojakaan nuo talot täällä pk-seudulla ole...

Arvaan kuka teilläkin ne pihahommat saa sitten hoitaa 😁 Siksi olen sanonut mun miehelle, että EI IKINÄ omakotitaloon.

Vierailija
32/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rapusta kyllä kuuluu äänet herkästi sisään ja varmaan täältä myös ulos, joten tv pitänee olla melko hiljaisella. On kyllä yksinäisempi olo kuin aiemmin kotona, vaikka se olikin melkoisen syrjässä kaikesta.

-AP-

Jos pierettää niin kantavaa seinää vasten peiton läpi.

Vierailija
33/37 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina aiemmin asunut kerrostalossa. Nyt viimeiset 10 vuotta rivitalossa. Myytiin rivitaloasuntomme ja tänään ostettiin kerrostaloasunto. Olen niin iloinen, että pääsen muuttamaan kerrostaloon, jossa on uimahalli ja kuntosali, hyvien yhteyksien ja palveluiden äärelle.

Vierailija
34/37 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävele öisin pehmeästi tallustelemalla, ei kanta-astuntaa.

Yöllä kaikki keittiöpuuhien kolistelut kuuluu tuplana alakertaan ja takuulla herättää. Suihkussa saa käydä ja wc:n vetää toki.

No tätä just mietin. Äsken lorottelin wc:tä hissukseen, kun tuntuu että siitä lähtee hirveä meteli, jos sen lorauttaa kerralla tyhjäksi.

Huono provo tämä aloitus, keksi jotain parempaa.

...ja 8. kirjoittaja: Miksi poliisit voivat tulla miunkin oven taa koputtelemaan? Jos joku metelöi, niin käykö ne kaikkien luona???

Vierailija
35/37 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä kävit asuntonäytössä ennen vuokrauspäätöstä? Silloinhan yleensä näytetään huoneiston lisäksi yleisiä tiloja, pyykkitupa ja sauna lähinnä sekä sisävarastot. Taloyhtiön roskikset sijoitetaan tavallisesti näkyvälle paikalle, ne on helppo löytää. 

Rapun sisäänkäynnin luona on yleensä ilmoitustaulu, jossa on tiedotteita ja ohjeita sekä huoltoyhtiön yhteystiedot. 

Vierailija
36/37 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä tuokin auinmuoto on hyvä kokeilla niin osaat sitten arvostaa taas sitä omakotitaloasumista. Rivitalokin muuten menisi, mutta on niin sattuman kauppaa millainen päsmäröivä porukka siellä taloyhtiössä muuten sattuu asumaan.

Elä ihan normaalia elämääsi, mitään "kuuden jälkeen ääniä ei saa kuulua" juttuja ei tarvitse ottaa tosissaan. Mutta älä sammu rappukäytävään, kokemukseni mukaan siitä tulee kuittailua jälkikäteen.

Vierailija
37/37 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hätä sinulla siellä on? Ne muut ihmiset ovat siellä kodeissaan ihan niin kuin omakotitaloissakin. Joidenkin kanssa ehkä tulee tutustuttua ja joidenkin ei. Siinä on vain laitettu monta pientä omakotitaloa riviin ja päällekkäin, ei se sen kummallisempaa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi