Muutin eilen kerrostaloon ekaa kertaa elämässäni. Nyt jännittää!
Sain paremman työpaikan toiselta paikkakunnalta, laitoin rakkaan omakotitaloni vuokralle ja muutin melkein 300km:n päähän ihan puhtaasti paljon paremman palkan ja parempien työetujen perässä.
En ole ikinä asunut kerrostalossa ja aika orvolta tuntuu. En oikein tiedä mitään tästä elämäntyylistä. En vielä edes sitä missä roskikset on ja onko siellä jotain lajittelu juttuja. Edellisiä asukkaita en edes nähnyt kun kaupat teki heidän tuttunsa valtakirjalla, joten en ole saanut MITÄÄN ohjeita. Avainkin on outo (joku älyavain), piti käydä sitä toisen rapun ovessa pyörittelemässä jotta pääsi kellariin, tämän ohjeen antoi välittäjä. Epäilyttää että onkohan minusta sittenkään tähän.
Antakaa edes jotain vinkkejä, mistä tietoja saa. Alakerran nimitaululla oli maton tampparointi ohjeistusta, mutta ne nyt olen osannut tampata pikkutytöstä asti ja muuta kuin avaimen unohtamisen hinnasto ei ollut.
Kommentit (37)
Vinkki NRO:1: Älä pidä tupareita ainakaan puoleen vuoteen tai olet koko talon silmätikkuna.
Olen joskus pienenä asunut kerrostalossa ja inhosin sitä, eikä nytkään tuttavien luona kerrostaloissa vierailut ole lisänneet kerrostalon houkuttelevuutta. Varsinkin ne kellarien häkkivarastot on creepyjä, karuja paikkoja, järkyttävän paksun teräsoven takana, kuin jossain vankilassa :/
On varmasti radikaali muutos omakotitalosta kerrostaloon. Olen asunut omakotitaloissakin, se on kaikkein paras asumismuoto, mutta toki kallis hankkia. Niinpä olen asustellut rivitaloissa ok-talojen jälkeen. Rivari on minusta mukavin asumismuoto, jos ei pääse omakotitaloon asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus pienenä asunut kerrostalossa ja inhosin sitä, eikä nytkään tuttavien luona kerrostaloissa vierailut ole lisänneet kerrostalon houkuttelevuutta. Varsinkin ne kellarien häkkivarastot on creepyjä, karuja paikkoja, järkyttävän paksun teräsoven takana, kuin jossain vankilassa :/
On varmasti radikaali muutos omakotitalosta kerrostaloon. Olen asunut omakotitaloissakin, se on kaikkein paras asumismuoto, mutta toki kallis hankkia. Niinpä olen asustellut rivitaloissa ok-talojen jälkeen. Rivari on minusta mukavin asumismuoto, jos ei pääse omakotitaloon asumaan.
Nyt ei ole rivitaloon rahaa ja kellariinkaan ei ole enää muuta asiaa, kuin pyykin kuivatukseen, jos lakanoita pesee.
-AP-
Naapureille voi jo parin vuoden kuluttua tavattaessa nyökätä ilmeettömästi, jos kohtaa silmästä silmään alle kahden metrin päästä ja on aivan varma, että se asuu samassa talossa, eikä itse pysy poistumaan tilanteesta.
Jos naapuri tunkee ensimmäisen vuoden aikana iholle, kannattaa pitää naama peruslukemilla ja varautua tunnelmasta riippuen joko hyökkäämään tai pakenemaan.
Viidessä vuodessa saattaa tilanne kehittyä mihin suuntaan tahansa, terve varovaisuus on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole rivitaloon rahaa ja kellariinkaan ei ole enää muuta asiaa, kuin pyykin kuivatukseen, jos lakanoita pesee.
-AP-
Varaudu hankkimaan uusia lakanoita, niillä on taipumus lähteä itsestään kävelemään taloyhtiön kuivaushuoneesta. Toisin sanoen, hanki asuntoon kuivausteline.
Tärkeintä on, ettet lorota mitään klo 18 jälkeen, koska joku meistä naapureista on jo yöunilla ja häiriintyy.
Päiväsaikaan häiriinnytään pelkästä tietoisuudesta, että seinän takana joku hengittää, vaikkei mitään kuuluisikaan.
Älä pelkää. Moikkaa naapureita aina ulkona, niin kyllä se siitä.
Ja juuh: voi ne polliisit tulla sunkin ovea koputtamaan... :) Relax. :)
Kävele öisin pehmeästi tallustelemalla, ei kanta-astuntaa.
Yöllä kaikki keittiöpuuhien kolistelut kuuluu tuplana alakertaan ja takuulla herättää. Suihkussa saa käydä ja wc:n vetää toki.
Tässä ohjeet, jotka pätevät kyllä kaikkiin taloyhtiöihin:
Muutit kerrostaloon?
Otan osaa. Elämä jatkuu. Tai siis "elämä".
Vierailija kirjoitti:
Yöllä kaikki keittiöpuuhien kolistelut kuuluu tuplana alakertaan ja takuulla herättää. Suihkussa saa käydä ja wc:n vetää toki.
No tätä just mietin. Äsken lorottelin wc:tä hissukseen, kun tuntuu että siitä lähtee hirveä meteli, jos sen lorauttaa kerralla tyhjäksi.
...ja 8. kirjoittaja: Miksi poliisit voivat tulla miunkin oven taa koputtelemaan? Jos joku metelöi, niin käykö ne kaikkien luona???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä just mietin. Äsken lorottelin wc:tä hissukseen, kun tuntuu että siitä lähtee hirveä meteli, jos sen lorauttaa kerralla tyhjäksi.
...ja 8. kirjoittaja: Miksi poliisit voivat tulla miunkin oven taa koputtelemaan? Jos joku metelöi, niin käykö ne kaikkien luona???
No kyllä sen voi vetää ihan normaalisti.
Ei käy.
Miten iso kerrostalo? Pienissä on aina riski joutua silmätikuksi asiassa kuin asiassa. Isommassa ketään ei kiinnosta mitä teet kunhan elelet kuin ihmiset, eli et metelöi, sotke yhteisiä alueita tai perseile muutenkaan. Eri asia sitten jos naapurit ovat tällaisia :D
Kerrostalossa on ihan mukavaa jos osuu hyvä naapurusto. Omassa asunut jo pidemmän aikaa vuokralla isossa kaupungissa. Suurin osa asunnoista ikäihmisten omistamia ja asumia asuntoja jo pitkältä ajalta joten hiljaista on, hyvä yhteishenki mutta samalla oma rauha. Tässä vielä todella hyvä sijainti lähellä keskustaa ja kaikkia kaupungin palveluita sekä harrastuksia, töitä ja korkeakoulua. Sattuman kauppaa, muutin pika-aikataululla aikanaan ihan hakuammunnalla 300km päästä töiden perässä omakotitaloista myös ja en ole kyllä hetkeäkään katunut kun sai alkujärkytyksen jälkeen totuttua kaupunkilaiselämään :) parasta on talvisin kun on pistokepaikka autolle ja parasta kivaa läheisen rakkautta on kun naapuri on välillä vastavuoroisesti kolannut mun autopaikan lumisina talvina sillä aikaa kun olen ollut töissä :D tai naapuri tuonut oven taakse ämpärillisen omenoita kun oon vienyt aiemmin niiden ovelle sangon mustatorvisieniä.
N34
Vierailija kirjoitti:
Miten iso kerrostalo? Pienissä on aina riski joutua silmätikuksi asiassa kuin asiassa. Isommassa ketään ei kiinnosta mitä teet kunhan elelet kuin ihmiset, eli et metelöi, sotke yhteisiä alueita tai perseile muutenkaan. Eri asia sitten jos naapurit ovat tällaisia :D
Kerrostalossa on ihan mukavaa jos osuu hyvä naapurusto. Omassa asunut jo pidemmän aikaa vuokralla isossa kaupungissa. Suurin osa asunnoista ikäihmisten omistamia ja asumia asuntoja jo pitkältä ajalta joten hiljaista on, hyvä yhteishenki mutta samalla oma rauha. Tässä vielä todella hyvä sijainti lähellä keskustaa ja kaikkia kaupungin palveluita sekä harrastuksia, töitä ja korkeakoulua. Sattuman kauppaa, muutin pika-aikataululla aikanaan ihan hakuammunnalla 300km päästä töiden perässä omakotitaloista myös ja en ole kyllä hetkeäkään katunut kun sai alkujärkytyksen jälkeen totuttua kaupunkilaiselämään :) parasta on talvisin kun on pistokepaikka autolle ja parasta kivaa läheisen rakkautta on kun naapuri on välillä vastavuoroisesti kolannut mun autopaikan lumisina talvina sillä aikaa kun olen ollut töissä :D tai naapuri tuonut oven taakse ämpärillisen omenoita kun oon vienyt aiemmin niiden ovelle sangon mustatorvisieniä.
N34
On tässä 6 kerrosta ja yli 30 asuntoa, joten ei mikään pieni. Tosi vähän nähnyt näiden kolmen päivän aikana ihmisiä. Oikeasti ehkä 10 ja niistäkin puolet parvekkeelta katsellessa. Eli missä kaikki on? En kyllä ole kovin hyvin nukkunut, kun puuttuu ne tutut äänet ja kuuluu muita outoja ääniä. Lisäksi olen jo tukkinut wc pöntön ja joutunut kaivamaan käsin talouspaperit sieltä pöntön nielusta, laittanut styroksia epähuomiossa kartonki laatikkoon (sellaiseen syvään maanalla olevaan pömpeliin mistä sitä ei saanut enää pois), Kastellut parvekekukkia niin että multainen vesi valui yli ja nyt parvekkeen ulkoseinässä on multaiset raidat. Ei ole ihan putkeen nyt mennyt 😢
Laitoitko omakotitalonkin wc-pyttyyn talouspaperia?
Älä käytä blenderiä hiljaisuusaikana, sillä se kuulostaa samalta kuin poraisi poralla seinää, ja herättää koko talon.
Vierailija kirjoitti:
Oih, vaan saa oikein vessan vetää. Kamalaa elää jonkun ventovieraan naapurin ehdoilla.
Kerrostalo on huolettomin ja paras asumismuoto. Asuin lapsuuteni omakotitalossa, nuoruuteni kerrostalossa ja nyt rivitalossa. Muuttaisin kerrostaloon koska vain. Siellä on rauha, kaikki toimii. Rivitalossa naapurit joutuvat kulkemaan ikkunoiden alta. Ns. Oma piha on naapurin aidan takana. Omakotitalo on yksinäinen ja työläs.
Eikö kaikille tule jotain ohjenivaskaa. Siinä yhteydessä kun käy kirjoittamassa sopimukset. Sieltä aina itse lukenut missä on mikäkin jne.
Soita isännöitsijälle tai juttele naapurin kanssa!