opiskelijat, kuinka paljon teette töitä opiskeluiden ohella?
Montako tuntia viikossa/kuukaudessa ja onko tunnit arki-iltoina vai viikonloppuna?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 08:40"]
Kukakohan ottaisi 16-vuotiaan tytön, jolla diagnooseina syvä masennus psykoottisin piirtein, paha paniikkihäiriö ja skitsofreniaa yritetään vielä iskeä päälle, töihin? Minne ja millä palkalla?
Anyone?
(Olen aika toivoton tapaus :'D )
[/quote]
Eihän sinun tarvitse noita asioita työnantajalle kertoa? Tärkeintä on että tunnistaisit itse mikä / millainen työ sinulle sopii tässä elämäntilanteessa, ja haet sitten sitä.
[/quote]
Ei tarvitse kertoa, mutta noi saattaa huonoina päivinä vaikeuttaa huomattavasti työntekoa. Huonoina päivinä olen mm repinyt hiuksia tukkoina päästäni, viilellyt ranteeni auki ja kiljunut kohtauksen päällä ollessa niin pitkään, että lopulta kroppa tekee täystsopin ja taju lähtee. Ja noita kohtauksia on tapahtunut ihan koulussakin käytävällä välituntisin ja ulkona lenkillä. Pitäis löytää joku työ, missä mulla ois mahis päästä omaan rauhaan just sillon, kun tarvitsen, joksikin aikaa. Kaupan kassa ois kiva, muttakunmuttakun... :/
n16
Opiskelen yliopistossa, sopimus 16h viikossa. Kesäisin ja satunnaisesti myös enemmän.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 08:27"]
Ei kaikilla ole mahdollisuutta tehdä töitä opintojen ohessa. Esim itsellä pitkäaikainen masennus, onneksi vain keskivaikea. Kaikki energia menew kouluun, terapiaan ja terveyden ylläpitoon.
Ei jaksa yhtään kuunnella näitä proud mamoja: "meijän esteri teki 20h/vko koko ajan ja valmistu 4v tohtoriksi!!!" Ensinnäki, noilla tuloilla ei saa edes tukia :)
[/quote]
Pitää laskea niin että tulot ei mene rajojen yli. Kyllä tytär sai 120e asumistukea (kaikki kotiinpäin Helsingissäkin) mutta välillä joutui maksamaan vähän opintotukia takaisin tai perumaan muutamalta kuukaudelta. Mutta hänen valintansa jos mielummin on töissä kuin tuilla. Tänäänkin menossa työhaastatteluun.
9, se broud mama
15-37h/vko, loma- ja kiireaikoina enemmän. Minulla on ollut jo useamman vuoden täydet vuosilomat, jotka ovat opiskelijalle aika nannaa. Opinnot edenneet hyvin, jo aloittaessani päätin, että 5 vuodessa ei tarvitse valmistua. Oman alan töitä olen tehnyt myös muun ohessa. Tukia en ole nostanut minään vuonna maksimimäärää, lainaa ei ole. Säästöjä sen verran, että käsiraha asuntoa varten on koossa. Tiedän olleeni onnekas, kun sain vakityön heti opintojen alkuun ja oman alan kontakteja on myös.
Aloitan opinnot maanantaina. Koska opintotuki ei riitä edes vuokraan, teen töitä n. 15 h viikossa. Olisin mielelläni muuttanut vaikka kaupungin asuntoon, mutta ne antaa asunnot mieluummin hyvätuloisille.
Aloitan myös nyt syksyllä kokopäiväopinnot. Olen ihan aikuinen, naimisissa, ei lapsia. Tarkoituksena olisi tehdä töitä sen verran, että palkkaa tulee n.300€ kuukaudessa. Esimerkiksi yksi viikonloppu ja pari hajavuoroa arkena. Saan itse päättää otanko vuoron vastaan ja minulla ei ole kiinteitä viikkotunteja, mikä sopii itselleni hyvin. Mahdollisuus olisi suurempii työmääriin, mutta sovin mieheni kanssa, että tehdään näin, että meillä olisi yhteistä aikaa ja saisin opinnot nopeasti kasaan. Hän käy kokopäivätyössä.
Olisiko ihan tyhmää tehdä töitä arki-iltoina n. 4-6h viikossa? Viikonloppuna ei oo tämän alan töitä ees tehdä ja haluaisin kuitenkin pääpainon pitää opiskelussa.
Ap
Viimeisenä vuotena kun opiskelin ammattikoulussa, tein arkisin ilta tai yövuoroa vaihtelevasti, viikossa saattoi kertyä tunteja 16h-32 yleisimmin. Kyllä se joskus otti koville yövuorosta tulla kotiin suihkuun ja lähteä sitten opiskelemaan 8h. Samoin iltavuoron kanssa, täytyi suoraan koulusta/työssäharjoittelusta lähteä töihin.
Työssäharjoittelut muutenkin tuntuivat työltä, teinhän saman verran kuin muutkin työntekijät, mutta vain ilmaiseksi. 16h työpäivät siis olivat aika raskaita, etenkin kun muutenkin olen mielisairas ja voimavarat vähissä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:56"]Olisiko ihan tyhmää tehdä töitä arki-iltoina n. 4-6h viikossa? Viikonloppuna ei oo tämän alan töitä ees tehdä ja haluaisin kuitenkin pääpainon pitää opiskelussa.
Ap
[/quote]
Olisi. Riippuu tietysti alasta ja ihmisestä, mutta itse tein yhden vuoden arkisin 10 tuntia viikossa töitä, ja opiskelu kyllä kärsi suunnattomasti. Enää en ottaisi arjeksi töitä ollenkaan.
Opiskelen AMK:ssa ja aloitan toisen vuoteni. Syyskuussa työtunteja opiskelujen ohella kertyy 130 tuntia. Tahti on aika kova, mutta rahaa on pakko tehdä, koska asun avomieheni omistamassa asunnossa ja opintotukea heruu vain 269 euroa niin siitä voi laskea, ettei muita vaihtoehtoja ole :-)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:04"]
Opiskelen AMK:ssa ja aloitan toisen vuoteni. Syyskuussa työtunteja opiskelujen ohella kertyy 130 tuntia. Tahti on aika kova, mutta rahaa on pakko tehdä, koska asun avomieheni omistamassa asunnossa ja opintotukea heruu vain 269 euroa niin siitä voi laskea, ettei muita vaihtoehtoja ole :-)
[/quote]
Tosiaan töitä teen pääasiassa arki-iltaisin ja viikonloppuisin sekä lomilla.
Teen n. 20h viikossa iltaisin ja viikonloppuisin, näin kesällä 30h/viikko. Olen AMKissa ja töissä vaatekaupassa. Pidän työstäni ja se tuo sopivasti lisäelantoa koska asun omillani ja maksan itse omat kuluni. Myös työkokemus on pelkkää plussaa! Rankkaa on välillä kun käy kotona vain nukkumassa ja kouluprojektit painaa päälle mutta on se sen arvoistakin :)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:56"]Olisiko ihan tyhmää tehdä töitä arki-iltoina n. 4-6h viikossa? Viikonloppuna ei oo tämän alan töitä ees tehdä ja haluaisin kuitenkin pääpainon pitää opiskelussa.
Ap
[/quote]
Olisi. Riippuu tietysti alasta ja ihmisestä, mutta itse tein yhden vuoden arkisin 10 tuntia viikossa töitä, ja opiskelu kyllä kärsi suunnattomasti. Enää en ottaisi arjeksi töitä ollenkaan.
[/quote]
Mulla oli suhtkoht rento lukujärjestys, joka viikko 1 vp.
Ap
Perjantai-iltaisin 3 tuntia, lauantaina 5-6 tuntia ja satunnaisesti sunnuntaisin vuoroja. Tuntipalkka siinä 9 euron kieppeillä (siivoojana). Näillä tuloilla + opintotuki olen pärjännyt ihan hyvin. Minulla on onneksi edullinen vuokra. Viikolla en jaksaisi tehdä töitä, eikä siinä jäisi aikaa opiskelulle.
10h/vko, arki-iltoina sekä viikonloppuisin. Töissä käytössä tasotusjärjestelmä, joten todellisuudessa viikkotunnit vaihtelee. Kesäisin olen tehnyt enemmän tunteja samassa työpaikassa. Vuodessa ehtii kertyä kuitenkin vuosilomaa, joten saan ihan oikeasti myös lomailla kesäisin (ainoastaan kesätöitä tekevä ei välttämättä ehdi lomailla ollenkaan).
Omasta puolestani voin suositella tätä työmäärää, juuri sopivan paljon. Mun työ on kivaa asiakaspalveluhommaa, enkä koe sitä niinkään raskaana ja ylimääräisenä, vaan pikemminkin nautin kun saan välillä jotain muuta ajateltavaa kuin opiskelu. =)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:56"]
Olisiko ihan tyhmää tehdä töitä arki-iltoina n. 4-6h viikossa? Viikonloppuna ei oo tämän alan töitä ees tehdä ja haluaisin kuitenkin pääpainon pitää opiskelussa.
Ap
[/quote]
Jos tollasen sopparin saat jostain, niin kannattaa ainakin kokeilla. Toi on niin vähän (varmaan joku yks työvuoro viikossa) että vaikea kuvitella opiskelun tai sosiaalisen elämän kärsivän. Saat vähän lisää rahaa sekä työkokemusta. Kaikille opiskelun ohessa työskentely ei sovi, mutta voithan irtisanoutua jos menee liian rankaksi.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 08:49"]En opiskele enää, mutta amk:ssa tein 0-48h / viikko riippuen vuoroista ja opinnoista. Lapsiakin oli jo silloin siunaantunut. Paljon kuitenkin, opintotukea en paljoa nostanut ja lapset olivat paljon isänsä kanssa. Valmistuin ajallaan.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, miksi teit töitä vaikka olisit voinut nostaa täydet tuet ja tehdä vähemmän tunteja? Töihin kerkeää, lapset ovat vain kerran pieniä.
1.-3. vuosi yliopistossa opiskelua oli melkein täyspäiväisesti jokaisena viikonpäivänä, niinä vuosina tein muutamana iltana viikossa töitä ehkä n. 20-40h/kk. Kaikki lukuvuoden aikaiset lomat ja satunnaiset vapaapäivät tein sijaisuuksia päiväkodissa. Nelosvuonna ehdinkin sitten töihin enemmän, ja tein töitä oikeastaan aina, kun ei tarvinnut luennolla istua. Vitosvuonna kirjoitin graduni (en saanut siitä palkkaa enkä saanut tehdä sitä töissä) ja olin jo täysipäiväisesti 40h/viikko oman alan töissä. Sain gradun valmiiksi ja valmistuin viidennen vuoden keväällä. En todellakaan tiedä miten selviydyin, ja miten tuolla työmäärällä valmistuin tavoiteajassa (5 v.), mutta nyt valmistumisen jälkeen noin kattavasta työkokemuksesta on ollut kyllä paljon hyötyä ja työnsaanti ei ole ollut ongelma missään vaiheessa.
21 jatkaa, minä itse asiassa olen keskivaikeaa masennusta sairastava ja vaikeista uniongelmista kärsivä, mutta tein silti töitä viisi vuotta opintojen ohella. Toki opintoni olivat opistotasoisia, joten oli helpompi ottaa löysemmin. Valmistuin silti samaan aikaan kuin muutkin.