Minkä ikäisenä viisaudenhampaasi puhkesivat?
Mulla ei ole vieläkään puhjennut. Olen 20-vuotias. Onko se tavallista, vai puhkeaako ne yleensä aiemmin?
Kommentit (12)
Oon 29v, ei olut puhjennut yhtään. Mutta viisaudenhampaat poistatin varmuuden vuoksi pari kuukautta sitten. Tarkoitus on lähteä Afrikkaan vapaa-ehtoistöihin vuodeksi, ainakin alkuun. Niin ajattelin ennakoida.. Ettei vaan puhkea. Tulee itku, jos tuola pitäis mennä hammaslääkäriin.. Huh.. :)
Mutta ei viisureita ole pakko poistaa, vaikka puhkeasi. Kunhan ei vaivaa mitenkään.. :)
Mulla puhkes just äskettäin 30v:nä niitä 3 kappaletta.
Olin jo ehtinyt muutama vuosi sitten huokaista helpotuksesta että vältinpän tuon riesan, noh, en sit näköjään :p
Kolme ensimmäistä 18-23v, viimeinen 31v. Yhtäkään ei ole tarvinut poistaa.
Multa on kolme otettu pois, niistä vain yksi taisi olla kunnolla puhjennut, yksi aiheutti tulehdusta ja sen takia kaivettiin pois. Se neljäs viimeinen ei ole puhjennut vieläkään, eikä varmaan puhkeakkaan kun täytän pian jo 40v. Puhkesi ne jotka puhkesi joskus alle kolmekymppisenä.
15-18 v., nyt kaksi poistettu, ja olen 40-vuotias.
Yläviisurit puhkesivat noin 20-vuotiaana, nyt täytän 32 eikä alaviisurit ole antanut mitään merkkiä itsestään.
Niitä ylhäällä olevia ei ole poistettu, toisesta lohkesi pala ja hammaslääkäri päätti vain paikata (?!) ja sillä mennään...
50v-mulla ei ole ollenkaan viisureita, huraa!
Mä olen 19v ja kaikki on puhjenneet jo. Eivät onneksi haittaa mitenkään.
Eka puhkesi 24-vuotiaana, toinen jäi ikenen alle mutta alkoi kurkkia sieltä joskus kolmekymppisenä. Ne on molemmat poistettu. Kaksi on vielä puhkeamatta,olen nyt 37 v.
Ylös tuli noin 17-vuotiaana, alas viitisen vuotta myöhemmin.
Mulla puhkesi kun olin 17v. Toinen oli aika ikävästi tulehtunut ja itkin usein siitä aiheutuvasta kivusta (normaalisti en pienestä kivusta edes itke, mutta tässä vaiheessa en saanut öisinkään nukutuksi). Kävin toistuvasti lääkärillä vaatimassa leikkausta, mutta aina tyrkättiin uusi antibioottikuuri kouraan. Jouduin jopa eräs viikonloppu soittaan acutaan kun en pystynyt tekemään säryn takia mitään. 2 vuotta meni aika sumussa kun siitä aiheutui mulle parin viikon välein nouseva lievä kuume.. Heti kun sain pitkän odotuksen jälkeen hampaan pois, niin johan lakkas kuumeilu ja kipu.
En tiedä mikä tarve mulla oli jakaa tämä tarina, mutta olisi kiva tietää onko muilla ollut vastaavaa..
Mä oon 30v ja kaikki edelleen puhkeamatta. Hammaslääkäri veikkas ettei puhkea ikinä.