Syökö teidän 10kk ikäinen vielä öisin?
Meidän herää joka yö ainakin kerran, eikä hiljene ennen kuin saa maitoa. Onko tämä ihan tavatonta ja pitäisikö tuosta jo päästä eroon?
Kommentit (29)
Montako kertaa ap vauvasi syö yöllä? Mihin aikaan?
Minun 10 kk poikani herää yleensä kerran tai kaksi alkuyöstä (n.klo 22-01) välillä ja silloin saattaa riittää läheisyys. Seuraavan kerran herätessään ei yleensä rauhoitu aamuyöllä ilman tissiä. Epäilen silloin lapsen olevan nälkäinen tai vaan vielä liian pieni nukkumaan itsekseen. Yritän lapsentahtista yövieroitusta. Isoveljellä onnistui, enkä enää 1 v 2 kk imettänyt.
Ihan normaalia on. Meillä vielä 2-vuotiaskin söi 5-8 kertaa yössä. En jaksanut edes pitää kirjaa niistä yösyötöistä, mutta paljon niitä oli. Tärkeintä on järjestää nukkuminen niin, että saat hoidettua imetykset näpsäkästi. Minä imetin öisinkin pitkään, mutta koskaan ei tarvinnut unen puutteesta kärsiä kun lapsi nukkui vieressä. Se imettäminen auttaa äitiäkin nukahtamaan, kunhan ei tarvitse poukkoilla huoneesta toiseen tai nousta sängystä ylös.
Meillä keskimmäinen söi tissimaitoa vielä 1v7kk, sitten loppui tissi ja heräilyt. Sen jälkeen on nukkunut aina kuin tukki, joten en olisi huolissani :)
Olen pyrkinyt siihen, että vauva saa vain yhden kerran maitoa. Herääminen vähän vaihtelee, mutta jos nyt ajattelen viimeistä viikkoa, tuo on herännyt klo 00-01 kitisemään ja silloin olen vain silitellyt ja tarjonnut tuttia, jolloin nukahtaa yleensä heti. Sitten saattaa herätä toisen kerran 02.30-4.30, jolloin olen maitoa tarjonnut.
Silloin tällöin on herännyt vain kerran, ja se on tapahtunut klo 05-06. Uuteen päivään herää yleensä vasta 7.30-8.00.
Ap
Mulla kohta 1- vuotias poika. Imetän edelleen öisin muutaman kerran.
Sai juuri kahdeksan jälkeen ison puuron ja nyt iltamaidolla. Nukkuu nelisen tuntia ja sitte alkaa syöminen. En ole edes yrittänyt lopettaa.
Velliä en ole edes kokeillut koska ei siinä en energiaa ole äidinmaitoa enempää mutta ravinteikkuudessa häviää.
Voi olla että poika ei päivisin syö tarpeeksi. Ei malta ja vauhtia on. Ja ei ole kiinnostunut välipalastakaan.
Mulle käy näin, ei edes riitä voimat yöhuudatukseen. Tää on meidän viimeinen vauva ;) Syököön!; Mutta vesipulloon vaihdan jossain vaiheessa tissin.
Mulla vauva söi n. 14 kk ikään asti, sitten lopetti itse. -imetin tuon jälkeen vielä 7 kk, senkin lapsi lopetti itse.
No et ole tehnyt mitään väärin :D
Nykyään on kamala kiire saada vauva "isoksi". Jos teitä ei yksi heräily öisin haittaa, niin turha asiaan puuttua. Vauva voi todellakin tarvita tuon syötön. Pienihän hän on vasta. Paha se on aikuisen sanoa onko toisella nälkä vai ei.
Meillä kaikki kolme syöneet vielä tuon ikäisenä. Ja kolmannen kohdalla jopa neuvolalääkäri sanoi, että jos vaan jaksatte yösyöttöjä niin jatkakaa. Ihan siis painon takia, on vähän hoikkelimpi kaveri ollut.
Stressi pois ja oman tunteen mukaan :) Vuoden päästä et enää edes muista, että "milloinkahan yösyötöt loppuivat..."
1,5kk ikäisenä alkoi nukkua 9h yöunia, 2kk iästä nukkui 12h yöunet.. Söi kunnolla ennen nukkumaan menoa ja sitten aamulla seuraavan kerran. Meillä aloitettiin vellit 3,5 kk iästä ja kiinteät 4kk alkaen, 8kk iästä hapanmaitotuotteet ja 9kk alkaen normimaidot. Lapsi on allergiaton, hoikka, kasvaa kuten kuuluu, ja on nukkunut koko elämänsä hyvät yöunet. Nyt ikää 3,5v. Ainut "haittapuoli" on se että ei enää suostu nukkumaan joka yö omassa sängyssä. 2 Vuoden ikäiseksi nukkui omassa sängyssä ( joka oli minun vieressäni kylläkin), sen jälkeen vaihtelevasti (sänky nyt lapsen omassa huoneessa). Minulle toki on helpompaa nukkua perhepedissä, kun ei tarvitse nousta ylös ja herätä kokonaan, kun aamuherätykseni on jo 04.45 ja kärsin unihäiriöistä, lapsen nukkuessa vieressä, voin vaan hyssytellä sen kerran yössä, jos lapsi sattuu havahtumaan... Mies vaan kärsii,kun ei mahdu kunnolla sänkyyn.
Meillä nopeakasvuinen tyttö söi vielä kerran yöllä 10kk ikäisenä. Jäi pois kun imetys loppui. Myöhemmin olin tosi tyytyväinen etten väkisin alkanut lopettamaan yösyöntiä, yhtään yötä ei tarvinnut kuunnella itkua kun mentiin vauvan tahdilla!