En ruoki lasteni koulukavereita, pakko pitää tiukka linja!
Iltapäivisin tänne meille tulee koululaisten kavereita. Olen sanonut että välipalaa saavat tehdä yhdessä kavereiden kanssa, siis voileivän, banaanin, mutta siinä se. Olen itse työttömänä ja rahat vähissä, joten kyllä kismittää kun aina on niitä kavereita, jotka haluaisivat syödä meillä myös lämpimän ruuan. Olen suoraan sanonut, että sen syömme vain oman perheen kesken. Teen hyvää, terveellistä ja edullista kotiruokaa, usein niin, että syömme samaa ruokaa muutaman päivän. Ruokamenot ovat ainoa asia, jossa voin todella säästää. Säästöä ei tule jos pöydässä syö muutkin kuin oma perhe. En halua olla tyly, mutta näköjään on pakko sanoa suoraan. Varsinkin kun tässä asiassa ei ole mitään vastavuoroista, omat lapseni syövät lämpimän ruuan aina kotona, eivätkä edes pyytäisi ruokaa toisten luona.
Kommentit (26)
Ymmärrän hyvin sinua. Meillä lapsen kaverit syövät usein, tänäänkin, mutta meillä on rahaa siihen, vastavuoroisuutta ja lapset asuvat etäällä toisistaan.
Mä kyllä tarjoan aina vieraalle ruokaa, onpa lapsi tai aikuinen, piipahtanut oma-aloitteisesti tai tullut kutsuttuna, jokapäiväinen naama tai harvinainen vieras.
Mut on opetettu niin, että kukaan ei saa päästä lähtemään nälkäisenä, paitsi jos välttämättä itse haluaa. Tämä on isomummuni peruja, kun Suomessa oli pula-aika ja ihmiset kulkivat kerjäämässä. Mun päähän on se taottu, että tosiaan ovesta ei päästetä ulos niin ettei ole jotain tarjottu. Mistä sen tietää saako se lapsi kotonaan ruokaa, on niitä sellaisiakin muka kunnollisia perheitä, joissa on hyvin niukka ruokapolitiikka. Aikuiset kun ei enää kasva, niin ei tunne nälkääkään. Mutta jollain teinipojalla voi olla aivan kiljuva nälkä.
Jos nyt sen takia köyhäksi jään, että muita ruokin, niin olkoon niin. En halua sitä vastuuta niskoilleni, että joku lapsi passitetaan nälkäisenä meiltä kotiinsa, jossa ei ole aikuisia eikä ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 17:46"]
Ok. Kannattais ehkä lastesi kavereiden vanhempien kanssa asiasta keskustella ja esim sopia jostain evässysteemistä tms, jotta kaveritkin jotain saavat napaansa, jos pitkän pätkän teillä on.
Mutta siis oikea osoite keskustelulle ne vanhemmat, ei tämä palsta.
[/quote]
Ap sanoi antavansa välipalan - kai sen pitäisi riittää ns. normaaliin vieraan varaisuuteen? Ihmetetyttää mikä tässä nyt on ongelma. Kannattaa tietenkin kertoa ensiksi omille lapsille, että vieraiden toivotaan poistuvan esin. 18.00 mennessä- eikä tätä tarvitse perustella mielestäni mitenkään. Jokaisella perheellä on on oikeus rauhoitaa iltansa.
En mäkään tarjoa koulukavereille lämmintä ruokaa, ellei erikseen siitä ole sovittu. Joillain mun lasten kavereilla ei saa edes välipalaa, mikä menee musta jo vähän överiksi, kun samat lapset kuitenkin meillä saa joka kerran välipalan täällä ollessaan.
Minulla vähän sama linja. Välipalaa tarjotaan, mutta ei useita kierroksia. Sanon että pitää koulussa syödä enemmän tai mennä kotiin syömään jos ei riitä. Meillä onkin aina hedelmiä tai leipää, eipä näytä nykylapsille kelpaavan. Esim. banaanille nyrpistellään, porkkana ja kurkku ovat myös aivan mahdottomia juttuja. Ruoka-aikaan mennessä hätistelen koteihinsa. On muutama lähteisempi kaveri joiden vanhempien kanssa myös ollaan tekemisissä, heidän kohdallaan soitetaan kotiin että voiko jäädä syömään jos haluaa.
Kyllä täällä palstalle typerimpiäkin aloituksia tehdään, joten turha siitä on kitistä.