Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Kyökki)psykologia kaivataan...

Vierailija
18.08.2014 |

Miksi olen tällainen? Yritän kuvata psyykeäni tiiviisti, mutta monipuolisesti, toivottavasti välittyisi jonkinlainen kuva.

Olen tosi sosiaalinen ihminen, mutta hirveän sulkeutunut. En juuri puhu ihmisille omista tunteistani, peloistani tai ahdistuksistani. En pysty olemaan rehellinen, en "avautumaan".

Tunnen olevani "erilainen" kuin muut. Usein tuntuu, että ihmisten seurassa huijaan, että muka olen yhtä paljon oikeanlainen ihminen kuin muutkin, mutta oikeasti en ole ihan samalla viivalla muiden kanssa.

Olen aika estynyt seksuaalisesti. En oikeastaan kaipaa seksiä, enkä juuri hellyyttäkään, vaikka olen parisuhteessa.

Olen kärsinyt masennuksesta on/off suunnilleen koko elämäni. Olen ollut pari kertaa hoidossakin, mutta tällä hetkellä en ole. Oikeastaan kukaan ei tiedä masennuksestani.

Luulen, että mulla on jonkinlainen keskittymishäiriö. Mun on todella vaikeaa saada asioita loppuun ja olen myös tosi kova lykkäämään asioita. Olen alisuoriutuja.

Mun on aika vaikeaa ajatella pahaa ihmisistä. Luotan ehkä liikaakin ihmisten hyväntahtoisuuteen.

Koen, että lapsuudenkotini on ollut suht normaali. Eivät vanhempani olleet kasvattajana mitenkään täydellisiä ja heillä oli ja on monenlaisia puutteita, mutta kotini on kuitenkin ollut tasapainoinen ja turvallinen. Kuitenkin tuntuu, että joku on elämässäni perustavalla tavalla vinossa. Mistä se johtuu? Lapsuudestani? Koulukiusaamisesta? Tuosta keskittymishäiriöstä? Mistä? Olen jotenkin tosi hukassa itseni kanssa. En ole yrittänyt enää vuosiin hakea apua, koska tuntuu, etten hyödy siitä mitenkään. Nyt kuitenkin mieleen on alkanut hiipiä pelko siitä, että siirrän ongelmat lapsilleni.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaat liikaa. Olet mitä olet ja annat muiden stressata sen kanssa mitä pitäisi olla tai miltä jonkun pitäisi näyttää, etc.

Vierailija
2/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:33"]

Kelaat liikaa. Olet mitä olet ja annat muiden stressata sen kanssa mitä pitäisi olla tai miltä jonkun pitäisi näyttää, etc.

[/quote]

En mä kauheasti kelaa, se on yksi iso ongelma. Tukahdutan kaikki ahdistavat ajatukset tekemällä jotain muuta ja keskittymällä vaikkapa lukemiseen tai palstailuun.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat tosi tavalliselta ihmiseltä. Kaikki luulevat, että toiset ovat niitä reippaita, menestyneitä, avoimia jne. Ne, mitä pidät oireina jostakin psyykkisestä, ovat suurimmaksi osaksi erittäin tavallisia tuntemuksia ihmisissä. Seksuaalinen haluttomuuskin on yleisempää kuin luullaan. Naiset keskimäärin helpommin kärsivät masennuksen kaltaisista oireista, joten jos olet nainen, sekin on tyypillinen piirre ja liittyy sukupuoleen.

Kuulostat erittäin terveeltä siinä mielessä, että sanot, ettet kelaa näitä juttuja liikaa vaan keskityt palstailuun ja muuhun. Niin me muutkin teemme ja se on normaalia ja hyvä juttu sekin.

Vierailija
4/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:39"]

Kuulostat tosi tavalliselta ihmiseltä. Kaikki luulevat, että toiset ovat niitä reippaita, menestyneitä, avoimia jne. Ne, mitä pidät oireina jostakin psyykkisestä, ovat suurimmaksi osaksi erittäin tavallisia tuntemuksia ihmisissä. Seksuaalinen haluttomuuskin on yleisempää kuin luullaan. Naiset keskimäärin helpommin kärsivät masennuksen kaltaisista oireista, joten jos olet nainen, sekin on tyypillinen piirre ja liittyy sukupuoleen.

Kuulostat erittäin terveeltä siinä mielessä, että sanot, ettet kelaa näitä juttuja liikaa vaan keskityt palstailuun ja muuhun. Niin me muutkin teemme ja se on normaalia ja hyvä juttu sekin.

[/quote]

Jotenkin tää kuitenkin vaivaa mua. Oon ajoittain aika itsetuhoinen, mutta en pysty puhumaan asiasta yhtään kellekään. Häpeä omasta elämästä ja itsestä on niin suuri, että se rajoittaa sosiaalista elämääni.

Ap

Vierailija
5/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet jokseenkin normaali. 

Vierailija
6/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:42"]

[/quote]

Miksi sitten olen hirveän ahdistunut, masentunut ja ajoittain itsetuhoinen? Vai onko se normaalia?

Ap

Vierailija
7/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:43"]

[/quote]

Miksi sitten olen hirveän ahdistunut, masentunut ja ajoittain itsetuhoinen? Vai onko se normaalia?

Ap

[/quote]

Miten itsetuhoisuus ilmenee? Itselläni samoja fiiliksiä riippuen päivistä, ahdistusta, masennusta jne.. Mutta piristystä löytää pienistäkin jutuista.

Vierailija
8/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet yliälykäs? Kokeile älykkyystestejä, opit itsestäsi

Vierailija
9/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:43"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Miten itsetuhoisuus ilmenee? Itselläni samoja fiiliksiä riippuen päivistä, ahdistusta, masennusta jne.. Mutta piristystä löytää pienistäkin jutuista.

[/quote]

Mä myös löydän niitä hyviä juttuja ihan pienistä asioista, mikä on hyvä asia. 

Itsetuhoisuuteni ilmenee sillä tavalla, että mietin jatkuvasti itsemurhaa. Tuntuu niin raskaalta panna elämää järjestykseen.

Ap

Vierailija
10/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:57"]

Ehkä olet yliälykäs? Kokeile älykkyystestejä, opit itsestäsi

[/quote]

Olen ehkä keskivertoa älykkäämpi, mutta en mitenkään superälykäs. En ole myöskään kovin monella alueella älykäs, esim. matemaattinen osaaminen puuttuu täysin.

Ap

Vierailija
11/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa siltä että sinulla on jokin lapsuuden trauma, vaikket sitä itse tiedostakaan. terapeutti kaivelisi tämänkin ulos sinusta

Vierailija
12/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 17:04"]

kuulostaa siltä että sinulla on jokin lapsuuden trauma, vaikket sitä itse tiedostakaan. terapeutti kaivelisi tämänkin ulos sinusta

[/quote]

Mulla on huonoja kokemuksia terapeuteista. Mun ensimmäinen terapeutti oli hullu (ihan oikeasti) ja toinen oli hyvin tiukasti (luulisin) analyyttisen koulukunnan kannattaja. Mun olisi siis pitänyt osata puhua melko itsenäisesti, ja sitä en osaa. 

Jos mulla ei olisi noita aikaisempia kokemuksia terapiasta, avun hakeminen olisi helpompaa ja olisin tehnyt sen jo. Nyt tuntuu vain lannistavalta - tiedän, ettei se apu olekaan välttämättä sellaista, josta saisin kauheasti irti, varsinkaan, kun olen näin sulkeutunut.

Mä en usko, että mun kohdalla voidaan puhua niinkään "traumasta", ehkä ennemmin esim. suhteesta vanhempiin tai perhedynamiikasta, tai siis siitä, että joku on niissä "vinossa". En tiedä.

Ap

Vierailija
13/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä elämässi pitää saada järjestykseen?

Itsekin mietin välillä näitä asioita ja omia reagoimisia, ja olen tullut siihen tulokseen, että pitäisi saada sellainen asenne, että elää vain itselleen, ei välitä muiden mielipiteistä ja on oma itsensä joka tilanteessa.. Käytännössä se vain hankalaa toteuttaa! Etenkin, jos on hiukan ujo ja vetää muille jatkuvasti sosiaalisen ihmisen roolia. Todella haastavaa, kun tietää, mitä tehdä, mutta ei osaa/uskalla toteuttaa sitä käytännössä.

Vierailija
14/14 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 17:12"]

Mitä elämässi pitää saada järjestykseen?

Itsekin mietin välillä näitä asioita ja omia reagoimisia, ja olen tullut siihen tulokseen, että pitäisi saada sellainen asenne, että elää vain itselleen, ei välitä muiden mielipiteistä ja on oma itsensä joka tilanteessa.. Käytännössä se vain hankalaa toteuttaa! Etenkin, jos on hiukan ujo ja vetää muille jatkuvasti sosiaalisen ihmisen roolia. Todella haastavaa, kun tietää, mitä tehdä, mutta ei osaa/uskalla toteuttaa sitä käytännössä.

[/quote]

Mulla on tuon asioiden lykkäämisen takia välillä vähän elämänhallinta hukassa, esim. koulutus on jäänyt kesken. Lykkään aivan naurettavia pikkuasioita, jotka sitten alkavat ahdistaa ja kaventavat elämänpiiriäni entisestään. Tajusin just yks ilta, että olen tehnyt tätä lapsesta asti.

Ap