Saako ambulanssista heti kipulääkettä?
Miten nopeasti ihmiseltä lähtee mieletön, suurin mahdollinen kipu siitä kun ambulanssi tulee paikalle?
Kommentit (30)
Riippuu siitä tuleeko paikalle hoitotaso vai perustaso ja kuinka nopeasti saavat lääkäriin yhteyden. Perustasossa ei ole lääkkeitä kovin montaa sorttia.
Tarkoitatko avomurtumaa, sydänkohtausta vai teeskenneltyä kipua, kun on tarve saada morfiinia tai Oxanestia? Ihan tosiaan riippuu saapuvan lanssin kiireellisyyshälytyksestä ja siten sen varustuksesta (kaikissa ei ole samanlaiset lääkelaukut), sairaalankin etäisyydestä. Vatsakipua ei ihan mielellään lääkitä, ettei se peitä oireiden syytä.
Tilanteessa jossa helikopteri, ambulanssi ja ensivasteauto. Kipu on rajuin mahdollinen, tapahtunut järjetön onnettomuus. Ahdistaa vaan mitä tämä ihminen joutunut kärsimään. Mietin yöt ja päivät ja haluan vaan kuulla että sai helpotuksen kipuun heti kun apu tuli.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:12"]
Sitten kun ne saa sen kanyylin käteen, thats it. Kokemusta on.
[/quote]Eli heti kun kanyyli laitetaan käteen, kipu loppuu vaikka olisi kuinka järkyttävän paha kipu tahansa? Jos siis paras mahdolinen apu lähellä?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:35"]
Tilanteessa jossa helikopteri, ambulanssi ja ensivasteauto. Kipu on rajuin mahdollinen, tapahtunut järjetön onnettomuus. Ahdistaa vaan mitä tämä ihminen joutunut kärsimään. Mietin yöt ja päivät ja haluan vaan kuulla että sai helpotuksen kipuun heti kun apu tuli.
[/quote]
Tällaisessa tapauksessa ihminen menee yleensä shokkiin eikä onneksi juurikaan tunne kipua. Pahimmin loukkaantuneita on ne, jotka eivät kykene huuutamaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:28"]
Tarkoitatko avomurtumaa, sydänkohtausta vai teeskenneltyä kipua, kun on tarve saada morfiinia tai Oxanestia? Ihan tosiaan riippuu saapuvan lanssin kiireellisyyshälytyksestä ja siten sen varustuksesta (kaikissa ei ole samanlaiset lääkelaukut), sairaalankin etäisyydestä. Vatsakipua ei ihan mielellään lääkitä, ettei se peitä oireiden syytä.
[/quote]
Jep, mulla kun repesi munuaisvaltimo, en saanut kipulääkettä juuri tuosta syystä. Meninkin kyllä varsin nopeasti vuotoshokkiin ja läks taju.
On perustason autoissakin opiaatti- ym.lääkkeet ja kyllä vatsakipua nykyohjeiden mukaan lääkitään.
7, no jos on tuollainen kolaritilanne, on hänelle saatu kipulääke silloin kun on ollut se suoniyhteys. Ei siinä mene kuin 1-2min, kun morfiini helpottaa. Olettaen, että se yhteys on löydetty nopeasti ja varmaan onkin, kun paikalla on ollut helikopterilääkärikin. Lääkkeen antoaika näkyy ambulanssikaaavakkeista, samoin kuolleeksi totemisen aika. Saat nuo asiat selville, jos olet lähiomainen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:12"]
[/quote]Eli heti kun kanyyli laitetaan käteen, kipu loppuu vaikka olisi kuinka järkyttävän paha kipu tahansa? Jos siis paras mahdolinen apu lähellä?
[/quote]
Ei ainakaan mulla kokonaan loppunut, helpotti kyllä. Kyseessä sääriluun katkeaminen. Riippuuhan tuo nyt siitäkin mitä on tapahtunut ja kuinka paha se kipu todella on, ei ne sitä kipulääkettä ihan tolkuttomia määriä siinä heti anna. Mutta kivun loppuminen ja helpotus onkin eri asia, sinä puhuit vaan loppumisesta?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:12"]
[/quote]
Ei se tietenkään kuin seinään lopu mutta helpottuu hyvin äkkiä siedettäväksi. Riippuen tietysti mistä kyse, minulla katkesi reisiluu, avo.
11 jatkaa, alueelliset ohjeet ainakin meillä mahdollistaa kipulääkityksen ilman lääkäri konsultaatiotakin. Eli kunhan tippa on paikallaan, päästään kipua tehokkaasti lääkitsemään ja vaikutus alkaa siitä sekunneissa.
En ole lähiomainen, mutta asia ahdistaa hurjasti. Syyn ovat nähneet heti eli tutkimiseen ei ole mennyt aikaa. Toivottavasti oli shokkitilassa eikä tuntenut kipua apua odottaessa. Hyvä että viimeistään avun saapuessa saanut helpotusta. Itse olen ensiavussa saanut kipulääkettä suoneen ja se ei helpannut aikoihin joten siksi mietin tätä. Ko. hlöllä kipu ollut pahin mahdollinen maailmassa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:46"]En ole lähiomainen, mutta asia ahdistaa hurjasti. Syyn ovat nähneet heti eli tutkimiseen ei ole mennyt aikaa. Toivottavasti oli shokkitilassa eikä tuntenut kipua apua odottaessa. Hyvä että viimeistään avun saapuessa saanut helpotusta. Itse olen ensiavussa saanut kipulääkettä suoneen ja se ei helpannut aikoihin joten siksi mietin tätä. Ko. hlöllä kipu ollut pahin mahdollinen maailmassa.
[/quote]
Millä voit luokitella maailman pahimman mahdollisen kivun?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:28"]
[/quote]
Jep, mulla kun repesi munuaisvaltimo, en saanut kipulääkettä juuri tuosta syystä. Meninkin kyllä varsin nopeasti vuotoshokkiin ja läks taju.
[/quote]
Asutko Vantaalla?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:28"]
[/quote]
[/quote]
Asutko Vantaalla?
[/quote]
Juu. Tunnetaanko? :)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:50"]
[/quote]
[/quote]
Asutko Vantaalla?
[/quote]
Juu. Tunnetaanko? :)
[/quote]
Tuli sellainen tunne. Loppuko etunimesi kirjaimeen a?