Saako ambulanssista heti kipulääkettä?
Miten nopeasti ihmiseltä lähtee mieletön, suurin mahdollinen kipu siitä kun ambulanssi tulee paikalle?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:28"]
Tarkoitatko avomurtumaa, sydänkohtausta vai teeskenneltyä kipua, kun on tarve saada morfiinia tai Oxanestia? Ihan tosiaan riippuu saapuvan lanssin kiireellisyyshälytyksestä ja siten sen varustuksesta (kaikissa ei ole samanlaiset lääkelaukut), sairaalankin etäisyydestä. Vatsakipua ei ihan mielellään lääkitä, ettei se peitä oireiden syytä.
[/quote]
Jep, mulla kun repesi munuaisvaltimo, en saanut kipulääkettä juuri tuosta syystä. Meninkin kyllä varsin nopeasti vuotoshokkiin ja läks taju.
[/quote]
Asutko Vantaalla?
[/quote]
Juu. Tunnetaanko? :)
[/quote]
Tuli sellainen tunne. Loppuko etunimesi kirjaimeen a?
[/quote]
Loppuu. Ja alkaa S:llä.
[/quote]
Ja oot just nyt mun facessa
Riippunee tilanteesta ja ambulanssin hoitotasosta, kuten jo edellä kerrottu.
Itselläni murtui liukastuessa nilkka niin, että se oli käytännössä irtonainen. Siis heilui ympäriinsä, eikä ottanut mihinkään kiinni. En saanut mitään kipuun ambulanssissa, jota olin joutunut odottamaan lumituiskussa kadulla maaten melkein tunnin.
Mutta nilkassa ei varmaankaan shokin vuoksi ollut tuolloin kipuakaan. Mutta auta armias, kun minut kuskattiin päivystykseen. Odottelin siellä tutkimusta tuntitolkulla. Silloin se kamala kipu isku päälle. Enkä saanut mitään särkylääkettä, koska lääkäri ei ollut tutkinut nilkkaa. Sitten nilkka pakotettiin lastaan ilman särkylääkettä, jotta siitä saadaan röntgenkuva. Sattui enemmän kuin synnytykset.
Se nilkka oli ihan paskana ja se sitten väännettiin väkisten lastaan.
Ei ne ala edes suonta etsimään jos on hätä. Meillä pistettiin luuytimeen kaikki, vaikutus samantien.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:46"]En ole lähiomainen, mutta asia ahdistaa hurjasti. Syyn ovat nähneet heti eli tutkimiseen ei ole mennyt aikaa. Toivottavasti oli shokkitilassa eikä tuntenut kipua apua odottaessa. Hyvä että viimeistään avun saapuessa saanut helpotusta. Itse olen ensiavussa saanut kipulääkettä suoneen ja se ei helpannut aikoihin joten siksi mietin tätä. Ko. hlöllä kipu ollut pahin mahdollinen maailmassa.
[/quote]
Millä voit luokitella maailman pahimman mahdollisen kivun?
[/quote]Tapahtui lapselle joten se tekee asiasta pahemman, kipu paljon pahempi kuin esim. jalka irti tai mitään vastaavaa, en viitsi sanoa koska joku voisi tunnistaa mutta asia on niin paha ettei sitä osaa edes ajatella. Puukko sydämeen on pientä sen rinnalla, tai vaikka puoli kroppaa poikki vatsan kohdalta niin ei ole niin paha. Siksi varmaan mulle jäänyt ahdistus päälle. Näin lisäksi tilanteen osittain niin on ihan hirveä ahdistus.
Mietin vaan jos kroppa poikki vatsan kohdalta, niin voiko silloin elää kovin kauaa. Verenvuoto on jo niin kova, että että taju lähtee, eikä kai voi selvitä hengissä? Selvisikö tämä lapsi vai siis kuoliko? Enää hän ei siis tunne kipua oli tilanne kumpi tahansa. Ainakin jälkimmäisessä tapauksessa ei niin mitään kipua. Esim. Jos juna törmää ja pää irtoaa, siinä kuolee välittömästi.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:20"]tai vaikka puoli kroppaa poikki vatsan kohdalta niin ei ole niin paha[/quote]
Jos näin on, voin vakuuttaa ettei hän ole ehtinyt kärsiä. Hän on ollut shokissa tai luultavasti tajuton, jollei menehtynyt välittömästi.
Joskus elämässä tulee eteen todella pysäyttäviä asioita. Elämän julmuus ja arvaamattomuus tunkeutuu väkisin tietoisuuteen. Voimia ap!
Oletko kenties ap. kokenut puukon sydämessä? En ymmärrä miten voit "tietää" millainen kipu on ollut, asteikolla esim. Avaa nyt vähän enemmän asiaa jos aiot saada vastauksia joista sinulle olisi jotain apua. (omasta lapsestasiko on nyt tässä asiassa kyse?)
Jos on pahempi kuin kroppa mennyt poikki, niin luulisin että siinä tapauksessa ei tuntenut mitään kipua. Pahempi voisi olla, että kroppa on täysin litistynyt tai mennyt poikki kahteen osaan. Näissä tapauksissa on taju mennyt heti jos ei ole ihan sillä sekunnilla menehtynyt.
Ei sitä mitään lääkettä ambulanssista saa ellei ole henkihieverissä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:28"]
Tarkoitatko avomurtumaa, sydänkohtausta vai teeskenneltyä kipua, kun on tarve saada morfiinia tai Oxanestia? Ihan tosiaan riippuu saapuvan lanssin kiireellisyyshälytyksestä ja siten sen varustuksesta (kaikissa ei ole samanlaiset lääkelaukut), sairaalankin etäisyydestä. Vatsakipua ei ihan mielellään lääkitä, ettei se peitä oireiden syytä.
[/quote]
Jep, mulla kun repesi munuaisvaltimo, en saanut kipulääkettä juuri tuosta syystä. Meninkin kyllä varsin nopeasti vuotoshokkiin ja läks taju.
[/quote]
Asutko Vantaalla?
[/quote]
Juu. Tunnetaanko? :)
[/quote]
Tuli sellainen tunne. Loppuko etunimesi kirjaimeen a?
[/quote]
Loppuu. Ja alkaa S:llä.