Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä lapset saa viikkorahaa?

Vierailija
18.08.2014 |

Meillä 12 ja 14 vuotiaat saa 2,5€ viikossa. Kyllä, ei pilkkuvirhettä.

Mihin teidän lapset käyttää rahansa? Meillä ei tuohon rahaan sisälly mitään velvotteita (siivousta tmv.) eikä lasten tarvitse itse ostaa mitään tarvikkeita (vaatteita, puhelinmaksuja,...)

Kehu tai hauku omaa systeemiäsi!

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13-vee, kohta 14. Ei ole muutamaan vuoteen saanut viikkorahaa, kun on niin laiska rahankäyttäjä. Sai aiemmin isoäidiltään 50€ joulun alla ja kesän alussa, pärjäili niillä hyvin. Nyt on piehtaroinut rahoissaan, kun sai keväällä stipendin ja isoäiti ja isoisä antoivat aiempaa enemmän rahaa. Rahaa tytöllä menee piirustustarvikkeisiin lähinnä, joskus ostaa myös lasihelmiä, joista askartelee pieniä eläimiä. 

Voisin ihan hyvin antaa viikkorahaa, jos sille olisi tarvetta. Mutta kun ei tuo osta juuri koskaan mitään sellaista pientä, mitä viikkorahalla saisi. Karkkia ostaa todella harvoin, laivalta tuodut karkit kestää kuukausitolkulla. Kerran tai pari vuodessa hairahtuu jäätelölle koulukaverin houkuttelemana. Tavallaan olen tyytyväinen, ettei mitään shoppailuhinkua ole. Mutta kääntöpuolena tyttöä on vaikea motivoida mihinkään ylimääräisiin askareisiin taskurahan toivossa. Osallistuu kotitöihin ihan normaalisti, auttaa ruuanlaitossa jne. 

Kaiken kukkuraksi nuo harrastustarvikkeet ovat sellaisia, jotka voisin itsekin hyvin maksaa lapsen puolesta. Onhan se hassua, että rahat menee sellaiseen, mitkä vanhempien pitäisi muutenkin maksaa. Toisaalta ehkä on ihan hyvä, että lapsi itse miettii, mihin haluaa panostaa. En olisi arvannut, että hän on valmis maksamaan omista rahoistaan niin paljon piirustusvälineistä. Kesän mittaan noihin on mennyt yli 150€, mikä minusta on tosi iso raha. 

Vierailija
2/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään, koska jo syntymäpäivä- ja joululahjarahoja tulee niin paljon sukulaisilta, että niistäkin suurin osa menee säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vanha saa 50 e/viikko ja 13 vanha 100e/viikko. Ehkä loppupeleissä turhan paljon, kun raha menee vain lapsien omiin juttuihin, itse ostan vaatteet,yms.

Vierailija
4/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosen lapset saa enemmän viikkorahaa, mitä minä saan palkkaa :Dd

Vierailija
5/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mikä idea tässä viikkoraha touhussa on? En itse saanut viikkorahaa lapsena enkä anna sitä omillekkaan lapsille. Rahaa voi pyytää ja jos on ylimääräistä niin anan 5-20e. Harvoin viitsivät pyytää.

Ei lapset aikuisenakaan saa kotitöistä rahaa, meillä lapset tekee manan osansa periaatteen vuoksi.

Vierailija
6/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:26"]Kertokaa mikä idea tässä viikkoraha touhussa on? En itse saanut viikkorahaa lapsena enkä anna sitä omillekkaan lapsille. Rahaa voi pyytää ja jos on ylimääräistä niin anan 5-20e. Harvoin viitsivät pyytää.

Ei lapset aikuisenakaan saa kotitöistä rahaa, meillä lapset tekee manan osansa periaatteen vuoksi.

[/quote]

Anteeksi kirjoitusvirheet. Ja piti vielä sanoa että joskus tilipäivinä annan rahaa, en joka kuukausi.

Vierailija
7/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaaaa 4!!

Vierailija
8/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15€/kk (16v.)

Vierailija
9/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi meidän lapset saavat puolet omasta iästään, eli 6-vuotias saa kolme euroa ja 8-vuotias neljä. Sille ei ole ehtoa kotitöiden tekemisestä (sen haluan pitää palkattomana pakkotyönä kaikille perheenjäsenille), mutta siitä kyllä saatetaan rokottaa jos on tullut rötösteltyä.

Vierailija
10/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:30"]

Toistaiseksi meidän lapset saavat puolet omasta iästään, eli 6-vuotias saa kolme euroa ja 8-vuotias neljä. Sille ei ole ehtoa kotitöiden tekemisestä (sen haluan pitää palkattomana pakkotyönä kaikille perheenjäsenille), mutta siitä kyllä saatetaan rokottaa jos on tullut rötösteltyä.

[/quote]

Niin ja lapset maksavat siitä asiat joita itse haluavat ostaa, eli lähinnä leluja ja joskus synttäri- tms. lahjoja (ei kaverisynttäreille, ne maksan minä, mutta jos haluavat esim. ostaa toisilleen synttärilahjat). Myöhemmin tähän sarjaan tulevat varmaankin kuulumaan myös vaatteet jotka eivät ole meidän vanhempien mielestä tarpeellisia, esim. jos on "pakko" saada joku tietty merkkituote. Karkkia ei lasten ollessa noin pieniä ole vielä lupa ostaa omilla rahoilla, karkkipäivä on erikseen.

Vaatteet ja muut pakolliset ostamme me aikuiset.

Vierailija
11/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:26"]

Kertokaa mikä idea tässä viikkoraha touhussa on? En itse saanut viikkorahaa lapsena enkä anna sitä omillekkaan lapsille. Rahaa voi pyytää ja jos on ylimääräistä niin anan 5-20e. Harvoin viitsivät pyytää.[/quote]

Oppii rahankäytön suunnittelua, kun saa rahaa säännöllisesti ja saa itse päättää, miten sen käyttää. Tuhlatako kaikki heti johonkin pikkuostoksiin vai säästääkö johonkin kalliimpaan?

Vierailija
12/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 10-vuotias saa 2 euroa viikossa. Siitä ei tarvitse ostaa mitään perustarviketta. Niinpä se yleensä säästyy kokonaan, kun ei lapsi syö karkkiakaan.

Vierailija
13/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 ja 16- vuotiaat saavat n. 1100€/kk. Hoitavat itse puhelin-ja nettikulunsa, vaatteensa, mopoautojensa kulut jne. Säästöönkin ovat saaneet jäämään. En asu yksin, joten he osallistuvat kyllä kotitöihin.

Vierailija
14/57 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 25€/kk. Sen eteen minun on siivottava huoneeni kerran viikossa, autettava keittiöhommissa kerran viikossa, pestävä vessa kerran viikossa sekä vaihdettava lakanat siivouspäivän yhteydessä joka toinen viikko. Kuukausirahalla maksan itse karkkipäivän karkit sekä käytän välillä muihinkin tavaroihin.

Vierailija
15/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 v. saa 50 e kuukaudessa "välipalarahaa", on saanut noin vuoden ajan, sitä ennen sai 5 e viikko samaan tarkoitukseeen. Koulupäivät ja -matkat on pitkiä, joten jotain pikkupurtava pitää ostaa. Siirrän rahat tilille kerran kuussa ja niistä jää toisinaan säästöönkin. Muuten ostan kaikki tarvittavat tavarat. 

Vierailija
16/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:26"]

Kertokaa mikä idea tässä viikkoraha touhussa on? En itse saanut viikkorahaa lapsena enkä anna sitä omillekkaan lapsille. Rahaa voi pyytää ja jos on ylimääräistä niin anan 5-20e. Harvoin viitsivät pyytää.[/quote]

Oppii rahankäytön suunnittelua, kun saa rahaa säännöllisesti ja saa itse päättää, miten sen käyttää. Tuhlatako kaikki heti johonkin pikkuostoksiin vai säästääkö johonkin kalliimpaan?

[/quote]

Näin juuri. Meillä tuohon taskurahaan on liittynyt aina myös kirjanpito, että näkee myös pidemmällä tähtäimellä mihin ne rahat menee. Kun tyttö oli pienempi ja täytti kirjanpitoa jälkikäteen kuittien perusteella, hän huomasi itsekin, että "Mun rahat hupenee ihan silmissä!" Myöhemmin on oppinut tarkaksi rahankäyttäjäksi. 

Minusta on ollut hauska seurata tuota rahankäytön opettelua. Jossain vaiheessa oli ongelmana, että ajautui koulukaverin hinauksessa liian usein koulupäivän jälkeen R-Kioskille ostamaan jotain pientä herkkua. Pian tiedosti itsekin ongelman ja keksi ratkaisunkin - alkoi kulkea eri reittiä niin ettei R-Kioski osu matkan varrelle.

On ollut myös mukava huomata, miten ympäristötietoisia nämä nykylapset ja nuoret ovat. Mitään turhaa ei haluta, puhelin kelpaa niin kauan kun se toimii ja vaatteissa ei pieni reikä haittaa. Tosi rentoa on tällaisen nuoren kanssa, joka ei hingu saati mangu mitään turhaa. 

Vierailija
17/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian 10v. tätyttävä ei saa viikkorahaa. Ei ole sitä juuri kaivannutkaan. Hänelläkin on lahjarahoja säästössä mukavasti. Ihan viime aikoina on alkanut käyttää niitä, oikeastaan osin  meidän vanhempien kannustuksesta. Jotain ekstraleluja ja herkkuja on silloin tällöin ostellut.

Vierailija
18/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi saa aina pyydettäessä rahaa, niin kuvittelee, että aikuisenakin on joku hana, mistä rahaa saa kun vääntää?

Meillä saa 40 €/kk 12-vuotiaat lapset. Kumpikin on säästänyt omiin juttuihinsa tosi kivasti. Tyttö etenkin on tarkka rahan käyttäjä, punnitsee tarkoin, mihin laittaa. Poika on hövelimpi...

Vierailija
19/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä hoidan kaikki vaatteet, puhelinkulut, karkit, henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvät hankinnat lapsille, joten eivät varsinaisesti "tarvitse" viikkorahaa. Saavat kuitenkin seuraavasti: 10-vuotias saa 2 euroa, 8-vuotias euron ja 6-vuotias 20 senttiä (6-vuotias saa tuollaisen pienen kolikon, koska isommat sisaruksetkin saavat, merkitystä hänelle ei siis ole niinkään tuolla rahan määrällä).

Varsinaisesti kotitöitä ei edellytetä tehtäväksi rahan eteen, mutta mikäli laistaa omista sovituista tehtävistä (isommat tyhjentävät ja täyttävät astianpesukoneen, toinen ruokkii kissan ja toinen siivoaa päivittäisen kissanastiasiivouksen, keskimmäinen vie roskat, isompi huolehtii aina ruokailun jälkeen pöydän pyyhkimisen. Pikkusiskon tehtävä on pyydettäessä pyyhkiä rätillä likatahrat lattialta, esim. mehua läikkynyt keittiössä, joskus pyydän ja annan hänelle rätin tuota varten) rokotetaan viikorahasta pois 10 senttiä/laistettukerta tai jos joutuu pyytämään useammin kuin kerran tehtävän tekoa. Pikkusisko joutuu antamaan karkkipäiväkarkeistaan yhden äitille/laistettu kerta, koska summa on niin pieni, että jäisi hyvin pian miinuksella muutoin.

Hyvin on toiminut. Isommilla kun ei varsinaisesti ole omia menoja, saavat pikkusumman säästöön, minkä sitten käyttävät johonkin haluamaansa. Sakkosysteemi myös on kannustanut, ei ole vielä tarvinnut viikkorahaa rokottaa, ja paikat pysyvät kotonakin kunnossa ilman jatkuvaa valitusta :)

Viikorahan määrää nostan, kun mielenkiinnon kohteet alkavat olla enemmän kodin ulkopuolella, jolloin rahaakin voi kulua hieman enemmän (leffa, purilainen, keilaamaan meno jne.) Tällöin mieluummin annan enemmän rahaa, josta sitten saavat priorisoida itse, mihin katsovat hyväksi sen kuluttaa. Tällöin myös pysyy itsellä paremmin hallinnassa, kuinka paljon rahaa on antanut kullekin lapselle. Jos aina antaisin vain tarvittaessa, hyvin äkkiä voi tulla suuriakin summia, kun yhtenä päivänä antaa leffaan, toisena vaatteisiin jne.

Vierailija
20/57 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v saa kuukausirahaa 30 euroa, 11v 20 euroa. En kyttää mihin ne menevät, kaiken tarpeellisen ostan minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän