Voiko FFP2- ja FFP3-maskit pestä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Keittäminen tai höyryttäminen tappaa bakteerit ja tuhoaa virukset.
Tuo on totta. Ainoana pulmana on vain se, miten suojaimen osat kestävät keittämistä tai höyrystämistä.
Kirurginen suu ja nenäsuojain ja kangasmaski kestävät kyllä.
FFP3-hengityssuojaimet ovat kuitenkin aineiltaan ja rakenteiltaan erilaisia kuin nuo.
Käyttämissäni hengityssuojaimissa on sallittu lämpötila-30 asteesta +50 asteeseen saakka, joten sen verran ne ainakin kestävät, ja ne kestävät jonkin verran kosteutta, mutta suojeltava sateelta, ja niitä ei suositella säilytettäväksi suorassa auringon valossa, jossa ne kyllä ovat joutuneet olemaan karanteenin vuoksi päiväkausia, joten niiden käyttöaika on vähentynyt.
Näköjään ei ole hyvä keittää suojainta, maskin voi keittää.
Niissähän lukee pakkauksessa se suojausaika. Minulla esim. vuorokausi tai 10 tuntia. Jos tarvitsen maskia vain puoli tuntia, niin laitan sen sitten kuivamaan ilmavaan paikkaan. Noiden jo yllä olevien ohjeiden mukaan.
Nämähän on tehty esim. hiomispölyn pääsyn estämiseksi hengitysteihin, kyllä niitä silloinkin käytetään useita kertoja, ellei sitten ole ammattikäytössä lähes koko päivää.
Kellään vinkkiä hyvästä ffp2 maskista? Mulla on kingfa merkkisiä mutta en saa niitä tiiviiksi, hengityksen ilmavirta uloshengittäessä osuu suoraan silmiin. En saa siis sitä rautaosaa mitenkään tiiviisti kasvojen myötäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kellään vinkkiä hyvästä ffp2 maskista? Mulla on kingfa merkkisiä mutta en saa niitä tiiviiksi, hengityksen ilmavirta uloshengittäessä osuu suoraan silmiin. En saa siis sitä rautaosaa mitenkään tiiviisti kasvojen myötäiseksi.
Minulle ainakin JedX-hengityssuojain sopii kuin valettu, mutta tietysti ihmiset ovat erikokoisia ja -muotoisia.
Ei ole pakko keittää tai höyryttää. Vähempikin lämpö tuhoaa koronaviruksen. Useimmilla on varmaan sauna. Sinne roikkumaan ja sauna päälle pariksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Joudun tuosta syystä kaikissa suojaimissa taittamaan alaosan kaksinkerroin. Mulla on jotenkin pieni kasvojen alaosa, kaikki suojaimet ovat liian isoja. Joskus tuo taittaminen riittää, välillä joudun käyttämään kangasmaskia päällä tiivistämään suojaimen reunat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko keittää tai höyryttää. Vähempikin lämpö tuhoaa koronaviruksen. Useimmilla on varmaan sauna. Sinne roikkumaan ja sauna päälle pariksi tunniksi.
Koronavirus nyt tuhoutuu ihan huoneenlämmössäkin aikanaan. Mutta miten suojaimesta saa desinfioitua mahdolliset bakteerit?
KLINGA FFP-2 maskeja olen pessyt. Näyttävät kuin uusilta pesunkin jälkeen. Käytän pesuainetta ja pesupussia ja kuivatan ulkona narulla.
Enintään 10 käyttökertaa per maski riittää, vaikka maski näyttäsi edelleen hyvältä. Säilytän käytettyjä maskeja paperipussissa noin viikon ja sitten pesen kerralla enemmän.
Puolustusvoimat selvitti aikoinaan toimivan puhdistustavan hengityssuojaimille, mutta en löydä nyt mistään selostusta toimenpiteestä.
Suojaimen materiaalit eivät liene sitä kaikkein otollisinta kasvualustaa bakteereille. Jos olisin kovasti huolissani hengityssuojaimen puhtaudesta, niin laittaisin sen terassille naulaan viikoksi käyttökertojen välillä. Käytännössä olen surutta käyttänyt samaa suojainta vuosien/kymmenien käyttökertojen verran, mutta en yleensä ole tarvinnut suojainta joka päivä joten se on hyvin ehtinyt kuivua.
Koitin. Voi. Mutta helpompi jättää viikoksi pöydälle ja vaihtaa kun alkaa hengityksessä huomaan. Eihän ne kalliita ole, jollei sitten ole opettaja tms. joka pitää kaiken aikaa eikä työpaikka maksa.