Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta
Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.
Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.
Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.
Kommentit (403)
Niinhän se on, että käsitöistä ei juuri kukaan halua maksaa kuin korkeintaan tarvikkeiden hinnan, eivät laita työlle mitään arvoa. Samahan se tietysti on myydä halvalla, jos käsitöitä joka tapauksessa tekee, mutta ne jää käyttämättöminä kaappiin, parempi jos saa niistä edes jotain.
Monella ei vain ole varaa laittaa kulutustavaraan, jota villasukatkin ovat, sitä 50 euroa mitä monet pyytävät.
Olen myös ahkera neuloja. Ne villasukat, jotka eivät mene omille läheisille joululahjoiksi lahjoitan Joulupuu-keräykseen. Joulupuu-keräyksestä kaikki menee oman kotikunnan tarvitseville lapsiperheille ja vanhuksille. On mukavaa, että joku papparainen tai mummeli kävelee klänraitilla tai istuu pyörätuolissaan minun neulomani kauniit ja lämpimät villasukat jalassa.
Minulle neulominen on harrastus, toimeentuloni tulee eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.
Ei toki, mutta halvemmat.
Ja yleensä koneella tehdyt sukat ovat myös siistimmät, jos ei nimenomaisesti arvosta rustiikkista jälkeä.
Hyvä vertailukohta ovat vaikka puiset paistinlastat. En keksi, miksi jonkun pitäisi vuolla käsin paistinlastani, kun sileä koneella tehty kuitenkin toimii ruoanlaitossa paremmin. Eri asia sitten jos itse innostun vuoleskelusta, mutta se on toinen tarina, enkä voi vaatia toisia maksamaan minulle työstä, jonka kone tekee siistimmin.
Ja neulon harrastuksekseni minäkin.
Minkä hintaisista tuotteista on kyse? Olisiko jokin yritys kiinnostunut ostamaan tuotteitasi vaikkapa liikelahjaksi tai jälleenmyymään niitä?
Joka tapauksessa sinun kannattaa miettiä muitakin myyntikanava kuin FB.
Tsemppiä!
Taas tätä samaa. Käsityöharrastajat aina kitisevät, ettei heidän työtään arvosteta eikä kukaan halua siitä maksaa. No niin se vain on. Hinnan määrää kysynnän ja tarjonnan laki. Ostaja päättää minkä verran on valmis jostain maksamaan ja myyjä millä hinnalla on valmis myymään. Jos nämä eivät kohtaa, ei kauppoja synny.
Kyllä monet käsityöt on ihan hienoja, mutta ei niin hienoja, että olisin valmis pistämään niihin niin paljon rahaa kuin harrastajat niistä pyytävät. Käytän rahani mieluummin johonkin muuhun kuten omiin harrastuksiini. Ei kukaan minunkaan harrastuksiini käyttämättömiä ajasta minulle maksa.
Eihän se turhaa ole, jos saat itse siitä iloa!
Mun mielestä tässä on kaksi tai kolme ongelmaa. Annoin alapeukun "aasinsillasta" tarkoittaen että koska aloittajalla on tylsää ja haluaa tehdä käsitöitä niin olisi muitten velvollisuus maksaa niistä.
Ensimmäinen ongelma: aloittaja tykkää tehdä käsitöitä. Tämähän on loistavaa! Käsityöt harjoittavat hienomotoriikkaa, ja on todella palkitsevaa oppia uusia taitoja!
Toinen ongelma: käsitöiden huono arvostus. Johtuen käsitöihin menevästä suuresta ajasta, ei käsitöistä lähes koskaan voi saada hyvää hintaa tuntia kohden. Tästä syystä monet käsityöläiset eivät joko myy töitään tuntemattomille, tai hyväksyvät ettei niistä makseta tarpeeksi.
Kolmas ongelma: aloittaja haluisi hyötyä rahallisesti harrastuksestaan. Liikeideoitten keksiminen on aina vaikeaa: jopa ihmisille jotka eivät perusta liikeideaansa lempiharrastukselleen on vaikea saada liikeideaansa kannattamaan rahallisesti. Näissä asioissa kultainen sääntö on ettei pidä myydä ihmisille sitä mitä itse tykkää myydä, vaan sitä mitä ihmiset haluavat ostaa. Ehdottaisinkin aloittajalle selvittävän vaikkapa sisustus tai muotiryhmistä mistä on juuri nyt kysyntää, ja valmistavan kohdennetusti juuri tuommoisia käsitöitä. Esimerkiksi vauvojen vaatteet ovat todella nopeatekoisia, ja monet tuoreet äidit tai mummot maksavat ilomielin laatu-vauvanvaatteista.
mistään facesta muutenkaan mitään ostais..
Vierailija kirjoitti:
Monella ei vain ole varaa laittaa kulutustavaraan, jota villasukatkin ovat, sitä 50 euroa mitä monet pyytävät.
En pyydä noin paljoa kuin erikoisemmista pitkävartisista sukista. Niihin oikeasti menee aikaa, vaatii taitoa ja lankaa menee enemmän.
Mä olen kyllä maksanut, mutta olen etsinyt niitä Etsyn kautta. Facebooktiliä en edes omista.
Täytyy kyllä sanoa itsekin, että en tajua isoa osaa ihmisistä tässä asiassa. Äitinikin näytti pitävän käsitöistä maksamista hulluutena ja tuhlailuna, itse näen sen pikemminkin vastuullisuutena. Mutta monia ei muutenkaan oikein kiinnosta mistä niiden ostamat tavarat on peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, että käsitöistä ei juuri kukaan halua maksaa kuin korkeintaan tarvikkeiden hinnan, eivät laita työlle mitään arvoa. Samahan se tietysti on myydä halvalla, jos käsitöitä joka tapauksessa tekee, mutta ne jää käyttämättöminä kaappiin, parempi jos saa niistä edes jotain.
Käsitöistä ei haluta maksaa, koska niiden tekijällä ei yleensä ole erityistä ammattitaitoa. Olen syntynyt 1977, ja vielä meidänkin ikäluokassamme joka tytölle (tai siis anteeksi, tekstiilityön valinneille) opetettiin sukkien neulominen. Se on hidasta, mutta mitään peruuttamatonta virhettä ei tapahdu, vaikka alkaisi opetella aivan ummikkona.
Sen sijaan putkimiehelle maksetaan, koska putkien korjaaminen ei ole koulussa opetettu kansalaistaito, ja putkimiehen virheet tulevat kalliiksi.
Minä tarvitsisin yksinkertaisen tyylikkäät pitkät kotivillasukat! Ei siis mitään Anelmaisia kuitenkaan, vaikka upeita ovatkin, eivät vain ihan minun tyyliäni.
Arvostan yli kaiken itse tehtyjä käsitöitä, mutta en ostaisi niitä keneltäkään random-ihmiseltä, koska niillä ei ole minulle mitään tunnearvoa.
Itse neulottuihin sukkiin liittyy itsellä olennaisesti se, että ne ovat äidin, mummon, kummin, rakkaan ystävän jne tekemät ja tiedän, että ne on lämmöllä juuri minulle tehty. Eli se tunnearvo on tärkein.
Neulon paljon sukkia harrastuksena enkä koskaan pyydä hintaa kuin lankojen verran. Neulon paljon tutuille tilauksesta ja aina kaikki tunkee vähän ylimääräistä rahaa ”et sä noin halvalla voi myydä”. En halua velottaa työstäni, koska a) ne jäis myymättöminä kaappiin ja b) joka tapauksessa neuloisin, kiva jos niistä saa edes omat investoinnit pois.
Sinänsä ilmiönä on mielenkiintoista, ettei käsitöistä haluta maksaa, koska käsitöiden taitajia on koko ajan vähemmän. Koneellisesti tehdyt on aina huonommin kestäviä.
Myyt väärässä paikassa. Mainosta vaikka instagramissa ennemmin.
Olet sentään ymmärtänyt, että tutuille ja sukulaisille ei saa antaa käsitöitä pyytämättä. Sellainen on hirveää, vastapuoli joutuu inhottavaan tilanteeseen, kun joutuu ottamaan kaappeihin pyörimään jotain käsitöitä, jotka ovat siellä sitten kymmeniä vuosia.
Ajattele asiaa sen ostajan kannalta. Minä en ainakaan keksi mitään syytä, miksi ostaisin. Sitten, jos keksit sen syyn, niin kokeile kertoa se syy siellä myyntikanavilla.
Vierailija kirjoitti:
Olet sentään ymmärtänyt, että tutuille ja sukulaisille ei saa antaa käsitöitä pyytämättä. Sellainen on hirveää, vastapuoli joutuu inhottavaan tilanteeseen, kun joutuu ottamaan kaappeihin pyörimään jotain käsitöitä, jotka ovat siellä sitten kymmeniä vuosia.
Mikä niitä siellä kaapeissa kymmeniä vuosia pitelee?
Ei toki, mutta halvemmat.