Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä nimen arvelet nousevan hittinimeksi lähiaikoina?

Vierailija
17.08.2014 |

Meillä on nimi tytölle etsinnässä ja moni jo vuosia mielessä ollut nimi on hylätty kun on noussut viime vuosina niin suosituksi. Toki omakin nimimaku on paljon(!) muuttunut, mutta yllättävän moni aikaisempien vuosien lemppari on yhtäkkiä noussut suosituksi. Jos oltaisiin lapset saatu aikaisemmin ja nimetty silloisilla suosikkinimillämme, olisi muutaman vuoden sisään heidän nimensä yleistyneet huimasti ja monet nimistä pompanneet suorastaan hittinimiksi. Tätä ei toivota! Eli käyköhän taas niin, että kun mieleinen (ei niin yleinen) nimi vihdoin ja viimein nyt löytyy, se onkin jo kohta massanimi :-/ Näyttää olevan meidän nimimaulla varsin tuttu tilanne, höh!

Aikaisempia n. 10-1 vuoden takaisia lemppareita ovat olleet mm. Iida, Helmi, Lilja, Edith, Isla, Aava, Amanda, Saaga... Pojille taas mm. Onni, Eino, Vilho, Frans, Peetu jne.

Auttaisitteko kiitos meitä ja kertokaa veikkauksenne minkä nimien ennustatte kasvattavan suosiotaan muutaman seuraavan vuoden aikana! Tai mistä nimestä veikkaatte suorastaan hittinimeä? Jospa sitten jätämme ne nimet suosiolla väliin :)

Kommentit (257)

Vierailija
81/257 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:04"]

Jos haluaa varmistaa, ettei lapsella ole paljon samanikäisiä nimikaimoja, kannattaa valita oman sukupolven (noin 30-vuotiaiden) tai vanhempiensa sukupolven (noin 60-vuotiaiden) suosikkinimi. Mutta näinhän ei juuri kukaan toimi, sillä nuo nimet tuntuvat "kivoilta", "omilta" tai "trendikkäiltä" vasta muutaman vuosikymmenen kuluttua.

[/quote]

Tällä lailla lapsensa nimeävät ilahduttavat. Itse tunnen parikymppisen Hilkan, noin 10-vuotiaan Arton ja parikuukautisen Kirstin. Raikkaita valintoja!

[/quote]

Ja joka toinen tyttövauvahan on jo Katri. Oikein nätti nimi sekin.

Vierailija
82/257 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniit vanhat nimet kuten Bertta,Jenny ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/257 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:12"]

kuulin viikonloppuna nimet 'eeva' ja 'aarre'. tenavan nimenä.

huh huijaa!

Minä tunnen yksivuotiaan Arvon.

[/quote]

Vierailija
84/257 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tunne, että nämä nykyiset kansallisromanttiset suominimet (Aino, Onni) sekä mummonimet tulevat vähenemään ja tilalle tulee kansainvälisempiä nimiä. Seuraava suosikkeja:

Amelia, Emme, Salma, Lilian, Eloise, Fiona, Greta jne. Pojilla, Marius, Alvar, Amos, Marlo jne.

(Aavistukseni perustuu Keski-Euroopan sekä Demittäjien suosikkinimiin :D)

Vierailija
85/257 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:12"]

"kun usko on tärkeää enää harvalla"

Cute, amis-suomi-vauva :D

[/quote]Cute, opettelepa lainaamaan, amis.

Vierailija
86/257 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-60-luvun nimet tulee n. 10 vuoden päästä. Vielä siis harvinaisia.

Martti, Pentti, Kalle, Reijo, Raimo, Jari, Jarmo, Veikko, Simo, Osmo, Arto, Esko...

Maire, Leena, Anita, Liisa, Sirpa, Aila, Airi, Mervi, Päivi, Tuulia, Teija, Anneli, Anu, Jaana, Tiina..

Vierailija
87/257 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:29"]

Aino ja Aada tytöille.. Pojista hankalampi veikata.

[/quote]

Aino ja Aada eivät nouse hittinimiksi, koska ne ovat sitä jo. Kumpikin on ollut tyttöjen top viisi -listalla jo pitkään. Viime vuonna Aino oli yleisimpien ensimmäisten etunimien listalla numero 2 ja Aada numero 3.

Vierailija
88/257 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:07"]

Oliveria kuulee TOSI paljon. En tiedä tämän hetken suosituimmista nimistä, onko tämä niissä?

[/quote]

Joo, top-kympissä on.

[/quote]

Viime vuonna oli sijalla 4.

Vierailija
89/257 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 19:51"]

Hilppa, Maija, Kalle, Elmeri

[/quote]

Itseasiassa Kalle on ollut jo jokunen vuosi sitten suosittu nimi. Tokaluokkalainen lapseni puhui juuri, että nyt heidän luokallaan on kaksi Kallea ja katsoin nimipalvelusta, että vuonna 2006 se oli 36. suosituin eka etunimi. Tuo tieto kyllä yllätti minut. Samoin se, että suosikkinimiä on tosiaan annettu vain alle 2% ikäluokasta, mikä on loppujen lopuksi varsin vähän.

Vierailija
90/257 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 19:59"]

En osaa sanoa, minkä luulisin yleistyvän (jopa hittinimeksi). Mutta toivoisin, että nykylapsillekin annettaisiin myös vanhoja kunnon perusnimiä. En muista milloin olisin nähnyt kasteilmoituksen, jossa kerrotaan, että poikamme sai nimekseen Matti tai Pekka. Hyviä konstailemattomia nimiä ovat myös vaikka Jaakko, Antti, Heikki ja Lauri, tytöillä Maija, Eeva, Liisa ja Leena.

Kurja ajatus, että kaikki suomalaiset olisivat sadan vuoden päästä Jessejä ja Jasmineita.

[/quote]

Aamen.

Vierailija
91/257 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:26"]

Aarnista pidän paljon, paljon.

[/quote]

Aarni on munkin suosikkinimiäni. Ei olisi ihme, vaikka hyvinkin yleistyisi lähiaikoina.

Vierailija
92/257 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:52"]

Minulla oli omassa ikäluokassani harvinainen, mutta kaunis nimi, joka on nyt yleistynyt. Ja minusta on ihanaa, että nimeni on yleistynyt. Ei tarvitse enää selitellä, tavata ja kuunnella kummastelua. Lapsena varsinkin oli inhottavaa, kun vanhemmat ihmiset ihmettelivät nimeäni. Harvinaisnimistä ystävääni vielä kiusattiin nimestään, varmaankin juuri siksi, että erikoinen nimi oli hänen herkkä kohtansa.

Suosittelen, että ette äidit etsisi harvinaista tai ainutlaatuista nimeä. Etsikää vähemmän kulunut, se on usein lapselle paras vaihtoehto.

[/quote]

Kiiinnostaisi tietää nimesi? :)

Vierailija
93/257 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon Nyrkki-Kyllikki

Vierailija
94/257 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli omassa ikäluokassani harvinainen, mutta kaunis nimi, joka on nyt yleistynyt. Ja minusta on ihanaa, että nimeni on yleistynyt. Ei tarvitse enää selitellä, tavata ja kuunnella kummastelua. Lapsena varsinkin oli inhottavaa, kun vanhemmat ihmiset ihmettelivät nimeäni. Harvinaisnimistä ystävääni vielä kiusattiin nimestään, varmaankin juuri siksi, että erikoinen nimi oli hänen herkkä kohtansa.

Suosittelen, että ette äidit etsisi harvinaista tai ainutlaatuista nimeä. Etsikää vähemmän kulunut, se on usein lapselle paras vaihtoehto.

[/quote]

Ei monikaan varmaan itsetarkoituksena etsi harvinaista tai ainutlaatuista nimeä vaan sellaista, joka ei kuulu yleisimpiin juuri tietyllä hetkellä, siis lapsen syntymävuonna. Toisin sanoen muotinimeä.

Itse esimerkiksi en antaisi tänä vuonna syntyvälle tyttärelleni nimeä Isla tai Aada. 30 vuoden kuluttua (siis teoriassa, jos vielä pystyisin silloin lapsia saamaan) kyllä voisin noitakin nimiä harkita, kun ne olisivat jo menneet "muodista pois". Uskon että on muitakin, jotka eivät tahdo lapselleen "trendikästä" nimeä vaan päinvastoin sellaisen, joka ei ole trendikäs.

Vierailija
95/257 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää kamalat, Peetut, Aavat, Ruskat ja Paskat saa mut oksentamaan. KÄYTTÄKÄÄ MIELIKUVITUSTANNE! Joka toisen lapsen nimi on joku ah niin uniikki Hesarin syntyneet -palstalta kaivettu. On se kiva sitten koulussa kun lapsenne saa olla joku Isla T., Isla V. Tai Isla K. Itse en valitsis nimeä sen perusteella mikä on omasta mielestäni kivoin, vaan mistä aiheutuu lapselle vähiten haittaa. 90-luvun trendinimet ei ainakaan hetkeen oo tulossa uudelleen muotiin, eli Jenni, Anni, Katri, Julia, Laura, Noora, Henna, Jenna, Anniina, Teemu, Janne, Joni, Toni, Mikko, Juho, Henri, Tomi, Markus...

Vierailija
96/257 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:43"]

Minä veikkaisin kymmenen vuoden sisällä kastettavan paljon pikku-Tapioita " Tapio ja tellervo ja sinipiika pieni..."

[/quote]

Mäkin odotan kalevalaisten nimien buumia. Tapio ja Tellervo erityisesti ovat aivan upeita nimiä.

Vierailija
97/257 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:19"]

Nää kamalat, Peetut, Aavat, Ruskat ja Paskat saa mut oksentamaan. KÄYTTÄKÄÄ MIELIKUVITUSTANNE! Joka toisen lapsen nimi on joku ah niin uniikki Hesarin syntyneet -palstalta kaivettu. On se kiva sitten koulussa kun lapsenne saa olla joku Isla T., Isla V. Tai Isla K. Itse en valitsis nimeä sen perusteella mikä on omasta mielestäni kivoin, vaan mistä aiheutuu lapselle vähiten haittaa. 90-luvun trendinimet ei ainakaan hetkeen oo tulossa uudelleen muotiin, eli Jenni, Anni, Katri, Julia, Laura, Noora, Henna, Jenna, Anniina, Teemu, Janne, Joni, Toni, Mikko, Juho, Henri, Tomi, Markus...

[/quote]

Mikään nimi ei ole kamala eikä taatusti saa normaali-ihmistä oksentamaan. Eikä ole järkeä ajatella, että jostakin nimestä aiheutuisi lapselle haittaa (esimerkiksi rivoa nimeä ei Suomen lain mukaan saa edes antaa).

Mutta siinä olen kyllä samaa mieltä, että fiksumpaa on ottaa vauvalle nimi joltain edeltävältä vuosikymmeneltä kuin napata juuri se kulloinenkin hittinimi HS:n syntyneitä-palstalta. 1950-1990-luvun nimet ovat hyvä valinta; ne eivät edes ole niitä "trendikkäitä vanhoja nimiä", joita tälläkin palstalla usein kaivataan.

Vähän ohiksena, mutta nauratti, kun itseäni taannoin kädestä pitäen opastettiin, että en voi antaa lapseni nimeksi Kirstiä, koska "onhan se kyllä vanha nimi mutta ei vielä trendikäs vanha nimi". Jeskamandeera! Kun emme halunneet mitään trendinimeä. (Ja joo, Kirsti tuli meidän tytöstä).

Vierailija
98/257 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:00"]

[/quote]

Kiiinnostaisi tietää nimesi? :)

[/quote]

Muakin kiinnostaisi, mikä nimi on kyseessä, jos voit sen paljastaa.

Vierailija
99/257 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että lähiaikojen hittinimissä on mahdollisimman paljon ihan tavallisia suomalaisia nimiä. Mutta pahoin pelkään, että toisin käy ja vieraskieliset jatkavat yleistymistään. Silti olen sitä mieltä, että Korhosten ja Virtasten etunimeksi sopii paremmin joku muu kuin Fiona tai Jonathan.

Vierailija
100/257 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minulla on omassa ikäluokassani harvinainen nimi eikä kukaan kiusannut minua nimestäni.

Kiusaajat kiusaavat oli nimi mikä vaan ja nimi on vain tekosyy kiusaamiselle.