Jatkuvan väsymyksen syy? Mikä voisi olla
Mistä voisi johtua jatkuva väsymys? Masennus ja ahdistuneisuushäiriö on diagnosoitu, mutta olen silti alkanut pohtimaan olisiko kyseessä jokin muu vaiva. Olen uupunut myös onnellisina hetkinä enkä oikein koe olevani enää masentunut. Kokeilin aikaisemmin useita erilaisia masennuslääkkeitä, kunnes viimein bupropioni sai virtaa elimistööni. Nyt vaikutus on selvästi alkanut vähentymään ja ennen annoksen nostoa, haluaisin vielä ainakin poissulkea muut mahdolliset ongelmat pois… olen vain jatkuvasti väsynyt, nukuskelen kauhean paljon ja lepo ei tunnu riittävän millään. En tiedä liittyykö tämä asiaan, mutta lämmönsäätelykykyni on aivan olematon. Kilpirauhanen on tarkistettu kahdesti, rautavarastot, maksa-arvot, munuaisarvot, keliakiaseula ja pidän hyvää huolta siitä, että syön kaikki vitamiinit ja liikun. Verensokeria on myös katsottu, kun ihmettelin erittäin makealta usein haisevaa virtsaa, eikä se ollut korkea, vaan jopa hieman matala. Verenpainemittarilla olen myös tarkistanut välillä, eikä ole arvot koholla.
En enää keksi eikä keksi lääkärikään. :D
Kommentit (59)
Mä oon kans kärsiny vuosia selittämättömästä väsymyksestä. Lopulta suostuin Ap:n lailla kokeilemaan eri masennuslääkkeitä. Mulla tuo voxra ei auttanu millään lailla. Oikeastaan väsytti vain lisää. Joo ja ennen kuin joku taas ohjeistaa, niin kyllä. Söin tarpeeksi pitkään ja kyllä. Annoskokoakin nostettiin. Ei piristäny yhtään.
jos aivoihin jää muistiin "burnout" (lue masennus)
tokkopa tässä itsekään enää nuorenee/piristyy.
unitutkimus?
Jos vaan rahaa löytyy, suosittelen mittauttamaan asiantuntevalla lääkärillä sen ferritiinin herkän crp:n kanssa (tulehdus nostaa rauta-arvoja ns. valheellisesti, joten ferritiini todennäköisesti matalampi kuin mitä tulos väittää). Asiansa osaava lääkäri kyllä tunnistaa raudanpuutteen ja on kiinnostunut myös sen syystä. Itselläni raudanpuute on peritty eli olen jo syntyessäni ollut raudanpuutteinen. Huonolla ravintoköyhällä ravinnolla lapsuus ja teini-iässä runsaat kuukautiset, ei se ikinä edes ole ollut normaali. Nyt asiaa on tutkittu ja korjaillaan. Luulin olleeni pienestä asti masentunut, mutta eihän se niin mennyt. Vetelin kymmenen vuotta eri mielialalääkkeitäkin turhaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työelämässä?
Olen
Ap
Mikäs siinä sitten! Eikku uutta matoo koukkuhun ja kohti uusia haasteit!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kans kärsiny vuosia selittämättömästä väsymyksestä. Lopulta suostuin Ap:n lailla kokeilemaan eri masennuslääkkeitä. Mulla tuo voxra ei auttanu millään lailla. Oikeastaan väsytti vain lisää. Joo ja ennen kuin joku taas ohjeistaa, niin kyllä. Söin tarpeeksi pitkään ja kyllä. Annoskokoakin nostettiin. Ei piristäny yhtään.
jep, olisin myös sitä mieltä että lääkkeet pitäisi olla nollissa ennenkuin pystyy vastaamaan...
lääkkeillähän on sivuvaikutuksia ja ne ovat keholle ylimääräistä kemiaa.
Vierailija kirjoitti:
ymmärrän kyllä, että on vaikea lähteä liikkeelle jos on väsymystä tai masennustakin, mutta se voisi oikeasti auttaa. Oletko kokeillut? Yritä löytää joku kaveri, jonka kanssa yhdessä tsemppaisitte toisianne. Minä pääsin näin sieltä sängyn pohjalta pois. Ensin vähän pienempiä askeleita kävelyn merkeissä ja sitten rohkeasti crossfittiin. En voisi enempää olla onnellisempi nykyään, rankka liikunta tuo elämääni sen, että en enää jämähdä vaan lähden niiden endorfiinihöyryjen perään mieluummin mitä liikunta tuo. Mä toivon teille kaikille sen verran voimia, että pääsisitte liikunnan pariin, on laji sitten mikä hyvänsä.
Kiitos toivomuksesta. Sanonpahan vaan, että kohdallani liikunta ei auta. Siitä on julkaistu joku tutkimuskin, että hyvin pienellä osalla liikunta ei vapauta endorfiineja lainkaan. Mulla tulee liikunnasta aina vaan vitu*us, hikinen olo ja paha mieli. Ihan sama mikä laji ja millä intensiteetillä. Kokeiltu on kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan rahaa löytyy, suosittelen mittauttamaan asiantuntevalla lääkärillä sen ferritiinin herkän crp:n kanssa (tulehdus nostaa rauta-arvoja ns. valheellisesti, joten ferritiini todennäköisesti matalampi kuin mitä tulos väittää). Asiansa osaava lääkäri kyllä tunnistaa raudanpuutteen ja on kiinnostunut myös sen syystä. Itselläni raudanpuute on peritty eli olen jo syntyessäni ollut raudanpuutteinen. Huonolla ravintoköyhällä ravinnolla lapsuus ja teini-iässä runsaat kuukautiset, ei se ikinä edes ole ollut normaali. Nyt asiaa on tutkittu ja korjaillaan. Luulin olleeni pienestä asti masentunut, mutta eihän se niin mennyt. Vetelin kymmenen vuotta eri mielialalääkkeitäkin turhaan...
Tämä täytyy kyllä pyytää. Elin todella ravintoköyhän lapsuuden myös ja kuukautiset.. no viimeksi esimerkiksi supertampooni kesti alle tunnin ennen täyttä läpivuotoa! :D
Olen syönyt kolme vuotta erilaisia mielialalääkkeitä.
Saanko udella miten hoidat asiaa? Riittääkö ihan rautalääkkeet vai miten tilanteessasi toimitaan?
Ap
Minua ainakin väsyttää hirveästi niinä päivinä, joina joudun nousemaan ennen klo 9, koska olen luonnostaan aamu-uninen. Aikaisen herätyksen päivinä olen iltapäivisin niin väsynyt, että ei auta muu kuin mennä nukkumaan. Sitten on taas ihanan virkeä ja aikaansaava olo, jos siis saan nukutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko uniapnea poissuljettu?
Tätäkin joskus pohtinut, mutta mitään siihen viittaavaa ei ole (no toki tämä väsymys), mutta ei esim koskaan kuorsaamista tai katkoksia
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin väsyttää hirveästi niinä päivinä, joina joudun nousemaan ennen klo 9, koska olen luonnostaan aamu-uninen. Aikaisen herätyksen päivinä olen iltapäivisin niin väsynyt, että ei auta muu kuin mennä nukkumaan. Sitten on taas ihanan virkeä ja aikaansaava olo, jos siis saan nukutuksi.
En kestä oikein hetkeäkään unettomuutta. Jos nukun yhtenä ainoana yönä vaikka 6-7 tuntia, olen koko päivän aivan itkun partaalla ja uupunut kuin pahimmassa burn outissa. Kuitenkin jos saan nukkua 10h tai yli, niin olo on ihan iloinen, kunnes taas alkaa väsyttää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osaatko levätä ja rauhoittua?
Mielestäni vähän liikaakin…
Ap
Kuukautiset pitää saada loppumaan, kun menetät noin paljon verta. Voimat loppuu.
Mulla oli runsaat kuukautiset ja järkyttävä väsymys/totaalinen uupumus aina. Nukuin monet päiväunet päivässä.
Hormonikierukan jälkeen olen saanut elämäni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kestä oikein hetkeäkään unettomuutta. Jos nukun yhtenä ainoana yönä vaikka 6-7 tuntia, olen koko päivän aivan itkun partaalla ja uupunut kuin pahimmassa burn outissa. Kuitenkin jos saan nukkua 10h tai yli, niin olo on ihan iloinen, kunnes taas alkaa väsyttää.
Ap
Juu, tiedän tunteen. Silloin tulee outo vähän surrealistinen olo ja kaikki tuntuu käyttäytyvän ääliömäisesti XD
t. aamu-uninen
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset pitää saada loppumaan, kun menetät noin paljon verta. Voimat loppuu.
Mulla oli runsaat kuukautiset ja järkyttävä väsymys/totaalinen uupumus aina. Nukuin monet päiväunet päivässä.
Hormonikierukan jälkeen olen saanut elämäni takaisin.
Olen kokeillut lähes joka ikistä mahdollista hormoniehkäisyä, ja kaikista tuli voimakkaita reaktioita. Kehoni mm hylki kierukkaa ja pillerit aiheuttivat oksentelua ja toiset allergisen ihottuman. Rengas pahensi kuukautiskipua ja vuotoa sekä pahoinvointia. Lääkäri päätti, ettei enää kokeilla uusia ja kuoarikierukka tietysti ehdottomasti ei minua varten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
AIDS
On testattu
Ap
Kyllä, kun se oli sitä masennusväsymystä silloin ensin. Tässä taitaa olla sellainen orvanapyörä nyt. Masennus helpotti kun annostusta nostettiin, mutta se siellä edelleen (ilman tuota piristettä). Nuo lääkkeet ei masennusta paranna, se pitäisi saada hoidettua pois, on varmaan jo kroonistunut. Piriste siihen tuo uudet ongelmat, eikä noita ole terveellistä pitkään syödä.