Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa kun tuntuu että elän elämää jota en ollenkaan valinnut ja jota en voi hallita (erityislapsi ja avioero)

Vierailija
02.08.2021 |

Muilla tälläistä tuntemusta? Olen alkanut välillä nyt valvomaan öitä/ nukkumaan huonosti, etenkin öisin iskee sellainen olo että en selviydy tästä kaikesta. Välillä herään todella unisena enkä edes muista heti että missä elämänvaiheessa oikein elän (eli siis esim. tajuan vasta hetken päästä että olen eronnut ja olen yksin kotona nyt, pelästyn missä lapset on).

Minulla on kaksi lasta. Lasten isä petti minua ja päädyimme eroon kolme vuotta sitten. Toinen lapsista on ajoittain todella haastava erityislapsi (neuropsykiatriset ja mielenterveysongelmat, hoitokontakti kyllä on olemassa). Isä osallistuu lasten elämään ja saan kyllä välillä omaa aikaa ja levätä. Mutta olen aika ahdistunut siitä vastuun määrästä mitä minulla on yksin, ja koska toinen lapsi on niin haastava niin ihan todella pelkään miten selviydyn kaikesta (lapsella on esim. vaikeuksia käydä koulua enkä meinaa saada häntä sinne). Hän on todellakin kahden aikuisen hoidettava siinä arjessa, mutta kun olen niin YKSIN siinä arjessa nimenomaan..

Taloudellinen paine painaa koko ajan niskaan, nyt opiskelen parempaan ammattiin koska vanhan työn ansioilla ei meinaa pärjätä, mutta ei sekään ole helppoa kun pitäisi hoitaa opiskeluvelvoitteet, käydä töissä ja hoitaa perhekuviot. Kaikki aikatauluttamiset on ihan hirveitä, kun usein pitäisi olla ainakin kahdessa paikassa samaan aikaan. Koen että olen melko vahva ihminen, mutta nyt, vuosien jälkeen, alkaa voimat olla loppu. Ja kun katsoo muita perheitä, joissa saadaan lapsia, ja eletään sitä elämää, minkä näen normaalina, kahden aikuisen voimin, viedään lapsia harrastuksiin ja lapset kulkee itse kouluun ym. Ja mietin vain että miten minä olen päätynyt tähän pisteeseen. Olemaan kodin vanki niiden lasteni kanssa, aina yksin ja taistelen aamuisin saadakseni yhden kouluun ja toinen jää vaille huomiota koko ajan. Pitää soittaa töihin että myöhästyn tai anoa lisää aikaa johonkin opiskelujuttuun koska en vaan saa sitä ajoissa hoidetuksi. Lapsen polilla ärsyynnytään kun joudun siirtämään jotain terapia-aikaa (koska poli on aivan tukossa eikä niitä aikoja ole), koska silloin juuri on koulun pakolliset harjoittelupäivät joita ei myöskään voi siirtää.

Rakastan lapsiani, mutta tämä kaikki on vain niin raskasta ja tuntuu ettei se koskaan lopu/ helpota.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa harkita laitoshotoa erityiselle, se ei ole lapsen hylkäämistä, päin vastoin, lapsi saa paremmin hoitoa kun sitä voidaan taata hänelle, terveen lapsen ei pidä jäädä erityisen varjoon, hän sairastuu mieleltään jos ei saa riittävästi aikuisen aikaa ja tukea. Lasten suojelu ja vammaispalvelut voi auttaa.

Laitoshoidossa lapsi oppii käyttämään huumeita, näkee väkivaltaa ja traumatisoituu lopullisesti. Muut lapsethan siellä ovat samanlaisia tapauksia, joten tuo on luovuttamista, eikä sieltä tulla takaisin parantuneena.

Vierailija
22/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä mielihyvää synnytä empaattiselle ihmiselle tuota, mutta helpottaa tämmöisen pitkäaikaisen masennuksen raippaamaa ikiopiskelijaa ettei ole lapsia siunaantunut holtittomasta lemmiskelystä huolimatta.

Kerran hoipertelin yöelämästä opiskelijakämppääni ja pihamaalla hermostunut mies kyseli tupakkia ja askiin katsottuani annoin kaksi ja mies länttäsi 20 kouraani. Oli juuri ollut "neuvottelemassa" jonkun opiskelijatypyn kanssa vahinkoraskaudesta ja nainen oli päättänyt pitää lapsen miehen vastakkaisesta näkemyksestä huolimatta. Näinpä tuossakin alettiin elämään elämää, mikä ei ollut niin toiveissa. Miehille näitä taitaa sattua aika paljonkin, kun kaveripiirissänikin on lähinnä vahinkolapsia, tosin par pariskuntaa on vielä yhdessäkin.

Ap lienee tehtaillut lapsensa vakaassa aikomuksessa, mutta lopputulos on sinänsä sama. Eikä maailma tuommosiin kaadu, joskin varmaan lujille joutuu. En esimerkiksi itse enää ole haalinut töitä opintojen oheen, kun se on yllättävän rankkaa yrittää jaksaa molempia. Ja siihen vielä lapset... hyvin on ap siis jaksanut, mutta nyt loppuu veto ilmeisesti. Ja aika vaikea on neuvoa että mistä pitäisi "luopua" tai miten tilannetta voisi helpottaa, mutta työ, koulu ja lapset vain ottavat kaikki omat tuntinsa koko ajan.

Uusi mies tietenkin voisi tuoda helpotusta rahoineen ja käsineen, mutta ei tuokaan ihan hetkessä tapahdu, eikä lasten takia voi liikaa hätiköidäkään. On lähinnä surullista etteivät suhteet ole kovinkaan kestäviä ja siitä kärsii lopulta eniten lapset. Itsekin olen seurustellut joidenkin isiensä tai jopa vanhempiensa hylkäämien naisten kanssa ja onhan siinä ollut psyyke paskana noilla kaikilla. Tietty mieli voi muutenkin vinksahtaa kuten itselläni, joten ei ole varaa oikein mitään sanoa.

Voimia kuitenkin sinne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtuiko tällä erityislapsella koti ja koulu, kun erositte? Jos vaihtui, miten hän reagoi uusiin muutoksiin? Oliko muutoksia mahdollista mitenkään ”pehmittää”? Vai tuliko kaikki yhdellä rysäyksellä?

Vierailija
24/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiha lohtu,mutta harvalla ihmisellä varmaankaan elämä menee juuri niinkuin on toivonut ja kuvitellut.Kaikilla on omat vaikeutensa.Voihan olla,että tulee positiivisiakin asioita vielä jossain vaiheessa.

Vierailija
25/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä vuodatus. Ei kiinnosta

Vierailija
26/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä erityinen esikoinen vai nuorempi lapsi? Jos esikoinen, niin miksi olette tehneet toisen lapsen kun ensimmäinenkin on vammainen ettekä pärjää hänen kanssaan?

Vierailija
27/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin tulla auttamaan jos samalla paikkakunnalla asuttaisiin.

Ymmärrän miten vaikeaa ja raskasta voi olla, kun joutuu yksin huolehtimaan.

Mullakin neljä lasta, kaksi vanhinta teiniä asuu koko ajan mun luona, koska heidän isänsä on kuollut vuosia sitten.

Pojan kanssa oli aika haastavaa, kun oli ala-asteella, en ymmärtänyt, että hänelläkin on adhd, vaikka heidän isälläänkin oli.

Tai olihan poika käynyt testeissä slle kouluikäisenä ja silloin sanottiin ettei ole adhd, kun pystyy keskittymään.

Mutta asiat muuttui, kun lopulta lääkitystä kokeiltiin, ja se todella auttoi.

Nyt yläaste ikäisenä, olen ruvennut ittamaan rennommin, vaikka poika ei niin tosissaan koulunkäyntiä otakkaan.

Usein myöhästellyt koulusta jne...mutta olen päättänyt olla hermoilematta sen suhteen.

Jospa hän tsemppaisi nyt pari viimeistä vuotta. Siskonsa taas on todella tunnollinen kaikessa.

Vierailija
28/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä erityinen esikoinen vai nuorempi lapsi? Jos esikoinen, niin miksi olette tehneet toisen lapsen kun ensimmäinenkin on vammainen ettekä pärjää hänen kanssaan?

Usein lapset tehdään niin pienillä ikäeroilla, ettei voi tietää, jos ensimmäisellä lapsella on joku häiriö. Toinen lapsi voi myös olla terve, vaikka ensimmäinen ei olisi. Vaikea lapsi ei ole välttämättä vaikea enää kasvaessaan. Turha syyllistää vanhempia lasten hankinnasta.

Vierailija
29/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsemme ei ole vammainen, eikä hänen haasteet näkyneet varhaislapsuudessa, ne tuli esille pikkuhiljaa vasta kouluikää lähestyessä. 

Vierailija
30/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllähän sinä olet valinnut tuon ja joka hetki voisit valita toisin. 

Niin. Ap olisi esimerkiksi voinut tehdä miehet ja sanoa, että tahtoo olla etävanhempi ja nähdä lapsia joka toinen viikonloppu.

Nytkin voi sanoa miehelle, että viikko-viikko systeemi tai sitten mies ottaa lapset, hän ei jaksa.

Olisi voinut myös valita antaa satunnaisen pettämisen anteeksi ja asettaa perheen etusijalle, kun eroamalla selvästi pissi omiin muroihinsa.

Vierailija
31/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ap olisi esimerkiksi voinut tehdä miehet ja sanoa, että tahtoo olla etävanhempi ja nähdä lapsia joka toinen viikonloppu.

Nytkin voi sanoa miehelle, että viikko-viikko systeemi tai sitten mies ottaa lapset, hän ei jaksa.

Olisi voinut myös valita antaa satunnaisen pettämisen anteeksi ja asettaa perheen etusijalle, kun eroamalla selvästi pissi omiin muroihinsa.

Se pettäminen ei kyllä ollut satunnaista. 

Vierailija
32/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja.. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi ollut jatkuvaakin, mitä helvetin väliä? Nyt ap:lla on niskoillaan erosta traumatisoitunut erikoislapsi, merkittävästi aikaisempaa heikompi taloudellinen tilanne ja liian raskas arki.

Kaikki vain siksi, että ei kykene olemaan järkevä ja antamaan anteeksi. Ja vaikkei anteeksi antaisikaan, olisi kai sitä voinut arjen sujuvuuden ja erityislapsen mielenterveyden takia pysyä yhdessä?

Vierailija
33/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa kiittää onnea, että meille kaikki on kutakuinkin kunnossa. Kaksi tervettä ja reipasta lasta sekä toimiva parisuhde. Niin pienet asiat vaikuttavat niin paljon elämään.

Vierailija
34/34 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aloittaja.. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi ollut jatkuvaakin, mitä helvetin väliä? Nyt ap:lla on niskoillaan erosta traumatisoitunut erikoislapsi, merkittävästi aikaisempaa heikompi taloudellinen tilanne ja liian raskas arki.

Kaikki vain siksi, että ei kykene olemaan järkevä ja antamaan anteeksi. Ja vaikkei anteeksi antaisikaan, olisi kai sitä voinut arjen sujuvuuden ja erityislapsen mielenterveyden takia pysyä yhdessä?

Elätkö sinä yhdessä miehen kanssa joka pettää ja valehtelee? Jos et niin tuskin voit tuollaisia neuvoja tulla antamaan. Ihan niinkuin se ei vaikuttaisi minun psyykkeeseen jos eläisin vuodesta toiseen sellaisessa kodissa. Saatikka lasten psyykkeeseen.

Toisekseen, luuletko että se oli yksin vain minun valinta? Kuule ei ollut. Exä asuu sen uuden naisensa kanssa nykyään, ei siinä paljon minulta kyselty kun siellä rakkaus roihahti.

Kiitos vaan mielipiteistäsi.