Muistatteko ensimmäisen päivän 1.luokalla?
Kommentit (89)
Muistan osittain, koska nolo tilanne on jäänyt mieleeni elävästi. Esitin luokan tytölle tekemällä temppuja leuanvetotangossa. Myöhemmin mahtailin sillä lisää ruokalassa samalle tytölle ja hän sanoi päin naamaa ”vitsi sä olet ____ kyllästyttävä”.
Huvittavaa miten tuollainen on jäänyt ekaluokkalaisesta mieleen, ekasta koulupäivästä vieläpä. Tuo oli tärkeä oppitunti ihmisten välisestä kanssakäymisestä.
M38
Muistan, että laitettiin pituusjärjestykseen. Minä olin pisin ja jouduin takimmaisen pulpettiin. Muistan myös ,että oli kotiin ikävä. En tuntenut ketään ja halusin vaan kotiin.
Muistan eka koulupäivästä sen kun vahingossa väritin värityskirjasta talon katon väärän väriseksi ja pelkäsin että opettaja huomaa. Yritin tehdä tehtäviä muiden mukana ja aina palata kumittamaan sitä hemmetin kattoa. Eihän siitä mitään tullut, mutta onneksi opettaja ei ole huomannut tähän päivään mennessä, ehkä olen jo selvillä vesillä. Vuosi oli 1977.
Muistan että innokkaana heiluttelin jalkojani vähän liian korkealla tuolilla pulpettini ääressä istuen, ja äitini, muiden vanhempien joukossa, katsoi lasin takaa vihaisena ilmehtien ja elehtien aggressiivisesti että lopettaisin jalkojen heiluttelun. Muut vanhemmat katsoivat lapsiaan lempeästi tai hymyillen, niin hyvin jäi mieleen miten oma äiti katsoi täynnä raivoa, inhoa, ja häpeää siinä iloisten kasvojen joukossa.
Muistan sen, että päivän päätteeeksi meillä oli pihalla jokin yhteisleikki ja mummoni tuli hakemaan minut koulusta etuajassa.
Olin pettynyt kun piti lähteä kesken leikin, kun oli niin kivaa, mutta ehtipä tuolla sitten vuosien mittaan olla kyllikseen. :D
Nainen 65
Vuosi 1971 muistan koulun pihan ennen luokkaan menoa,varsinkin yhden josta tuli kaverini.
Äitini vei minut kouluun ensimmäisenä päivänä ja olimme jonkin sekaannuksen takia puoli tuntia myöhässä. Muistan että minua hävetti hieman. Meitä oli 1. luokalla vain 3 oppilasta pienessä kyläkoulussa. Minun lisäkseni oli toinen tyttö jonka kanssa olin ystävystynyt esikoulussa. Lisäksi kunnon häirikkö (adhd?) poika jota hieman pelkäsin. Yhdysluokassa oli myös muutama 2. luokkalaista.
Ruokailusta on hämärä muisto. En osannut kunnolla käyttää veistä ja sekin hävetti (daa.....).
Minulla taitaa olla jokin huono karma koulun aloituksen suhteen koska yläasteen ensimmäisenä päivänä koulubussi oli myöhässä ja muistan miten pelottavaa oli yksin etsiä oikeaa luokkaa ja koputtaa (oikeaan?!) oveen.
Muistan, että äiti saattoi minut kouluun ja että seisoimme koulun pihalla ja jollain tapaa minut ohjattiin monen muun lapsen tavoin iäkkäältä vaikuttavan mutta rotevan naisopettajan hoteisiin ja hän sitten johti meidät sisälle isoon vanhaan puurakennukseen ja kertoi meille jotain, mitä en enää muista. En muista sitä, miten pääsin takaisin kotiin, mutta minulla on muistikuva, että äidin kanssa oli kävelty koulutie edestakaisin jo aikaisemmin. Asuimme vajaan kilometrin päässä koulusta saman kadun varrella. - Ensimmäisestä koulupäivästäni on kohta 45 vuotta.
Muistan sen, että kaikilla muilla lapsilla oli äiti mukana. Minulla ei, vaan olin samanikäisen ystäväni ja hänen äitinsä mukana, vanhempani olivat töissä.
Katsoin, kuinka lapset pitivät äitiään kädestä. Minua ujostutti ja olisin halunnut ottaa jotakuta kädestä kiinni, mutta en uskaltanut. Muistan vieläkin tuon kuristavan ulkopuolisuuden tunteen, vaikka olen liki kuusikymppinen. Muuta en päivästä muista.
Aloitin koulun 1973. Muistan punaisen nahkakoululaukkuni, oli sellainen olkalaukku jossa kantokahvakin. Äiti vei minut koulun. Muistan että seisoimme koulun pihassa, muitakin äitejä oli. Jännitin! Muuta en muista ekasta päivästä, muita juttuja kyllä ekaluokalta.
Menin koulutuksella kouluun veljeni kanssa. He oli kertoneet, että luokassa laulavat aina syntymäpäiväsankarille, ja minulla oli 7-v. synttärit. Mutta päivä meni kaikenlaisissa järjestelyissä, eikä mulle laulettu, snif. Seuraavan vuonna synttärini osui viikonloppuun, ja sitten muuton myötä vaihdoin isoon kouluun, jossa ei laulettu.
Vierailija kirjoitti:
Menin koulutuksella kouluun veljeni kanssa. He oli kertoneet, että luokassa laulavat aina syntymäpäiväsankarille, ja minulla oli 7-v. synttärit. Mutta päivä meni kaikenlaisissa järjestelyissä, eikä mulle laulettu, snif. Seuraavan vuonna synttärini osui viikonloppuun, ja sitten muuton myötä vaihdoin isoon kouluun, jossa ei laulettu.
Koulutaksilla, halavatun autocorrect
Muistan oikein hyvin. En ymmärtänyt mennä jonoon. joku tulihakeman kun kaikki 10 jonoa oli mennyt sisälle. Pari äitiä oli jäänyt turvaksi. Olin Etu-Töölöstä ja tämä koulu oli Taka-Töölössä. en tuntenut aluetta Taivallahden koulua ei vielä ollut. Kaverit kävivät Valmistavaa Koulua, Ne olivat pieniä kerrostalon alakerrassa olevia yksityisiä jossa oli vain 3 tai 4 luokkaa.Kotiin tultiin syömään.Kotimatka oli kurja, kun olin harjoitellut toista kautta, Töölön kirkon kautta kulkemaan. Muut väittelivät ettei sieltä pääse meille. Opettajana oli Miss Suomi, todella kaunis nainen, ja tosi mukava,Olin hyvä laskemaan, päässälaskukilpailussa olin aina paras ja yksi Risto oli yhtä hyvä. Muistan kuin eilisen. Koko koulu meni sitten remonttievakkoon uuteen Taivallahden kouluun.
Kyllä. Vanhemmat olivat niin krapulassa (tiesin jo silloin mitä oikeasti tarkoitti kun äidillä ja isällä oli "migreeni") että isoveljeni saattoi minut kouluun. Hänen koulupäivänsä alkoi aiemmin kuin minun, joten jäin yksin pihalle seisomaan. Joku vanhempi poika heitti minua kivellä ja se osui takaraivooni. Veri sotki hiukseni. Kun lopulta pääsimme luokkaan, opettaja moitti epäsiistiä olemustani ja "pesemätöntä" tukkaa. Ruokalassa oli pakko syödä ekaluokkalaisen kokoon nähden järjettömän suuri lihapiirakka ja pöydästä ei saanut nousta ennenkun se oli syöty. Yksi tyttö oksensi. Ei ollut elämäni juhlallisin päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan käytännössä kaiken ensimmäisestä päivästä. Yhden pojan äiti joutui olemaan luokassa koko päivän, kun poika alkoi aina itkemään kun äiti yritti lähteä. Poikaressu sai kyllä kuulla siitä aika monta vuotta...
Minulla oli kiva päivä, sain istua valmiiksi tutun, samassa kerrostalossa asuneen tytön kanssa ja tietysti kuljettiin myös koulumatkat yhdessä.
Tykkäsin opettajasta ja olin innokas koululainen.Ja olen kohta 55-vuotias, aloitin ekalla luokalla 1973.
Meilläkin 70-luvun alkupuolella yhden ekaluokkalaisen joku omainen istui koulun käytävässä koko päivän oppituntien ajan.
1983.
Ensimmäinen tehtävä oli värittää värityskuvaa mahdollisimman kovaa, ja se voitti, joka sai paperiin ensimmäisenä reiän. Muistaakseni eräs Mikko voitti. Hänen ilonsa vaihtui itkuun siinä vaiheessa, kun vanhempien oli aika poistua luokasta. Muistan että vähän jännitti, mutta kivalla tavalla. Ruokana oli makaronilaatikkoa, ja tutustuin ruokalassa rinnakkaisluokan random-poikaan, jonka kanssa en sen koommin ollut enää missään tekemisissä.
Mä muistan. Kaikki oli niin jännittävää ja odotin innolla tulevaa. Se ei kauaa kestänyt, kun alkoi koko kouluajan kestänyt kiusaaminen.
T. Nainen, 40v.
Niin ja olen 45v