Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko ensimmäisen päivän 1.luokalla?

Vierailija
02.08.2021 |

-

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain sen harmituksen, kun monella oli äiti /isä mukana ja minun vanhemmat oli töissä..

Itsellä 4 lasta ja jokaisen ekana koulupäivänä mukana.

Vierailija
22/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan vain sen harmituksen, kun monella oli äiti /isä mukana ja minun vanhemmat oli töissä..

Itsellä 4 lasta ja jokaisen ekana koulupäivänä mukana.

No mut eihän ne vanhemmat siellä koko päivää roiku. Ei ainakaan nykyään enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun en päässyt siihen kouluun mihin halusin ja jouduin samaan kouluun kiusaajan kanssa ja vanhemmat pakotti vielä kulkemaan hänen kanssaan koulumatkat.

Vierailija
24/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen kun kaikki nauroi kun lausuin nimeni. Ajattelin että ihan hirveän luokan sain

Vierailija
25/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan käytännössä kaiken ensimmäisestä päivästä. Yhden pojan äiti joutui olemaan luokassa koko päivän, kun poika alkoi aina itkemään kun äiti yritti lähteä. Poikaressu sai kyllä kuulla siitä aika monta vuotta...

Minulla oli kiva päivä, sain istua valmiiksi tutun, samassa kerrostalossa asuneen tytön kanssa ja tietysti kuljettiin myös koulumatkat yhdessä.

Tykkäsin opettajasta ja olin innokas koululainen.

Itsekin muistan ensimmöisen koulupäivän siitä kun yksi tyttö pissi silloin housunsa, muuta en siitä päivästä muistakaan. Ei sitä tyttöä muistaakseni sen jälkeen kiusattu, mulle vaan jäi se mieleen.

Vierailija
26/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun en päässyt siihen kouluun mihin halusin ja jouduin samaan kouluun kiusaajan kanssa ja vanhemmat pakotti vielä kulkemaan hänen kanssaan koulumatkat.

Päiväkodista joku kiusaaja jo vai? Aika oudot vanhemmat sulla jos kiusaajan kanssa pakottivat kulkemaan. Vai etkö kertonut... Ei ihme sitten ettet päässyt kouluun mihin halusit. Sitä paitsi ennen etenkään ei noin vain hypelty siihen kouluun mihin haluttiin, vaan mentiin siihen oman piirin kouluun.

Vierailija
27/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muistan. Tulee nyt 45v siitäkin.

Vierailija
28/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keijo-Petteri kirjoitti:

En mitenkään voi muistaa. Olen 40 -kymppinen miesolio.

No saat anteeksi. 400-vuotias on aika vanha.

Vierailija
29/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä muista. Jonkulainen hämärä muistikuva olisi siitä, että vanhemmat olivat poikkeuksellisesti minut kouluun saattaneet, mutta en siitä kyllä mitään muuta muista. Menin ensimäiselle kansakouluun siis 60-luvulla.

Vierailija
30/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muisto, mikä julkaistaan hyväksynnän jälkeen, eli ei koskaan. Mikähän sana siinä oli väärin, muokkasin monet kerrat, eikä silti. Siinä ei tosiaan ollut yhtäkään sanaa, mikä olisi saattanut olla kielettyjen listalla.

Vierailija
31/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aina! Odotin koulua malttamattomasti ja ihmetytti jotkut jotka jäivät itkien luokkaan kun äitien piti lähteä pois. Minä halusin päästä heti hommiin, mutta eipä me juuri muuta tehty kuin väritettiin äikän tehtäväkirjasta aapiskukon kuva. Olisin halunnut saada heti myös läksyjä, mutta ei tullut muuta kuin että sai värittää kuvan kotona loppuun. Rakastin koulua ja minusta tuli itsestänikin luokanopettaja. Ihana edelleen katsoa niitä pieniä ekaluokkalaisia ensimmäisinä päivinä, itse kun opetan yleensä isompia oppilaita.

Vierailija
32/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Eksyin kouluun kun kävin wc:ssä tunnin aikana. 😪 Nyt jo vähän huvittaa se muisto, selittää varmaan miksi en koskaan viihtynyt koulussa.

Vierailija
33/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurikylän ennestään tuntematon poika sanoi suoraan kuspiäksi kun menin ystävällisesti jututtamaan aamulla. Vuosi oli 82. Varsinainen koulupäivä oli sekalaista säätämistä. Paluumatka taksikyydillä oli jännä.

Vierailija
34/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä juttuja muistan vuodelta 1981. Muistan kun tuli niin ikävä äitiä, että itkin ja ihana opettaja otti syliin ja lohdutti. Olemme edelleen tekemisissä.

Vierailija
35/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että äiti saattoi minut kouluun silloin.

Vierailija
36/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämärästi muistan, että vaadin äitiä saattamaan minut kouluun ekana koulupäivänä, vaikka olin jo käynyt vuoden esikoulua samassa koulurakennuksessa. Vuosi oli 1976. Ja kyllä, esikoulua käytiin jo kivikaudella.

Vierailija
37/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämärästi muistan, että vaadin äitiä saattamaan minut kouluun ekana koulupäivänä, vaikka olin jo käynyt vuoden esikoulua samassa koulurakennuksessa. Vuosi oli 1976. Ja kyllä, esikoulua käytiin jo kivikaudella.

Täällä päin ei ollut. Koulun aloittamusvuosi sama.

Vierailija
38/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, oli vuonna 1974. Veli saattoi minut kävellen sen ekan päivän, äiti oli ommellut minulle mekon, ja pessyt punaisen koululaukun, joka kuivui vielä edellisenä yönä pannuhuoneessa. Hän kirjoitti sinne sisään nimeni mustalla tussilla

Koulu oli ihan uusi, tasakattoinen ja lähiö siinä ympärillä oli juuri valmistunut. Kaikki haisi uudelta, ja opettaja jakoi niitä haisevia monisteita, joissa oli sininen teksti. Muistan fontinkin. Ja opettajan nimen ja kasvot.

Ruoka syötiin luokassa, se tuotiin teräskärryllä, ja otimme sitä jonossa. Maito oli peltimukissa. Minua harmitti, kun minun tehtäväksi tuli pyyhkiä käsiallas koska olin viimeisenä jonossa. Ajattelin, että nyt menee uusi hieno mekko sotkuun.

Muistan kyllä luokkakavereitakin, mutta en sitä mitä heidän kanssa sinä päivänä puhuttiin tai tehtiin.

Saimme heti ympäristöopin kirjan, joka oli omituisen muotoinen ja niin iso, ettei se mahtunut koululaukkuuni. Menimme ostamaan laukun seuraavana päivänä laukkukaupasta. Sain kaupan päälle punaisen penaalin, jossa oli kaupan nimi ja Calimeron kuva, joku tipu munankuori päässä. En tiedä mihin se liittyi.

Vierailija
39/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, oli syyskuun alku v. 1967. Menin naapurin pojan viereen istumaan ja koko luokka alkoi nauraa. 

Vierailija
40/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin heikosti sen tunteen ja sen kun äitini saattoi portille.

Oli vuosi 1978.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan