Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko ensimmäisen päivän 1.luokalla?

Vierailija
02.08.2021 |

-

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen kuin eilispäivän

Äitini vei mut kouluun ja ihka uus reppu selässä

Alotin koulun 1974

Vierailija
42/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen kun kaikki nauroi kun lausuin nimeni. Ajattelin että ihan hirveän luokan sain

Miksi nauroivat, oliko sulla ärrä-, ässä- ja muita puhevikoja ja nimi täynnä noita vaikeita äänteitä? Toivottavasti helpotti myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tommosen tärkeän päivän voi unohtaa?

Millä tavalla ensimmäinen koulupäivä on erityistärkeä?

Vierailija
44/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.9_1970... Mertalan kansakoulu, Savonlinna.

Eli, kohta 51-vuotta on vierähtänyt. Luokanopettaja oli Laila Väisänen.

Vierailija
45/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin niitä kommareita ja tajusin, että ei. Ei kirosana. Nää kaikki elää ihan eri maailmassa. Haluan kuolla.

Vierailija
46/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäisesti muistan kun käveltiin äidin ja vuotta vanhemman veljen kanssa koululle. 

Vierailija
47/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ihmetelleeni, miksi kaikki ovat tulleet äidin kanssa kouluun. Itse vaadin päästä kouluun ilman vanhempia ja kuljin sinne pienen metsän läpi.

Kotiin tullessani äiti kysyi, mitä ruokaa koulussa oli?

- Makaronilaatikkoa, njam.

M40+

Vierailija
48/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen m60….en muista ekaa koulupäivää…..tai tavallaan muistan….pääsin/jouduin istumaan Susan nimisen tytön viereen…..siihen aikaan kaksi pulpettia oli kiinni toisissaan….

Ihan älytöntä….tosi huono nimimuisti mutta tuon tytön nimen muistan….taisi tehdä vaikutuksen minuun…

Vierailija
49/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan "väläyksiä".  Vaatteeni olivat viikattuina makuuhuoneessa tuolin selkänojalla ja katsoin niitä aamulla herättyäni, kun auringon valoa tuli sälekaihdinten välistä. Vaaleansininen T-paita, jossa oli prinsessakuva, raidallinen hame ja polvisukat. Jännitti.

Oli aurinkoinen aamu, pilvetön taivas. Asuimme ihan lähellä koulua, joka oli pieni viipalekoulu, siellä oli vain 1.-2. luokat. Seinät punaista lautaa. En tuntenut ketään (olimme vastikään muuttaneet paikkakunnalle) eli odottelin äidin kanssa ihan vieraassa porukassa koulun sisäänkäynnin luona, että A- ja B-luokkien opet tulivat kutsumaan jokaisen oppilaansa nimeltä jonoon. Pelkäsin, että joutuisin menemään ensimmäisenä, koska sukunimeni alkoi A:lla, ja niin jouduinkin.

Äitini supatti luokkaan päästyämme, että mene istumaan tuohon ekan rivin oven viereiseen pulpettiin, se on hyvä paikka. Menin siihen. Yksi tyttö itki hirveästi, kun vanhempien piti jonkin ajan kuluttua lähteä. Pojat kiusasivat häntä siitä joskus myöhemmin.

Vuosi oli 1980.

Saimme kaksi kirjaa ja minua harmitti, kun ei saatu enempää. En ystävystynyt silloin ekana päivänä vielä kenenkään kanssa, mutta lähipäivinä aloin jutella takanani istuneen tytön kanssa (siis tunneillakin, mistä ope ei aina tykännyt...) ja hänestä tuli paras kaverini :)

Vierailija
50/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan siitä päivästä vain yhden ainoan tapahtuman, jota en voi kertoa koska tutut tunnistaisivat minut ja saisivat tietää, että olen av-mamma.

Vierailija
51/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä muistan paljon paremmin sen päivän, kun käytiin tutustumassa kouluun (edellisenä vuonna) kuin ensimmäisen varsinaisen koulupäivän. Ehkä siksi, että tutustumispäivänä koulussa oli eri opettaja - jota en sen jälkeen koskaan tavannut - eikä sitä sen vuoksi voi sekoittaa mihinkään muuhun päivään.

Vierailija
52/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ensimmäistä päivää ekaluokalla, mutta eskarin tutustumispäivän muistan, kun kaikki oli uutta ja jännittävää. Ekaluokalle siirtyminen ei ollut mitenkään erikoista, kun luokkalaiset ja opettaja olivat samoja kuin eskarissa.

Vierailija
53/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että jouduin nyrkkitappeluun luokan isoimman tyypin kanssa. Taisin murtaa siltä leuankin. En saanut jatkaa luokan opettajana.

Vierailija
54/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa muistan. En tietysti koko päivää, mutta muistan silti palasia.

Se miksi muistan, johtuukin varmaan siitä, että se oli hyvin yllätyksellinen asia. Ensin olen lapsi ja sitten yhtäkkiä istun jossain pulpetilla luokassa aapiskukon äärellä kirjoittelemassa kaunokirjoitusta. Hyvin tiukka mustahiuksinen kiharapäinen nainen opettajana.

Mutta pointti on, että asiasta ei vanhemmat puhunut koskaan etukäteen. Mutsi vei minut ensimmäisenä päivänä tiettyä reittiä sinne jonnekin tuntemattomaan ja sitten sanoi, että huomisesta lähtien kävelet samaa reittiä ihan itse.

Nyt 42-vuotias.

Vierailija
55/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jotakin. Muistan, kun odotettiin koulun alkua pihalla. Isä oli saattamassa. Rehtori ja opettajat pitivät nimenhuutoa ja oppilaat jaettiin luokkiin. Mä sain koulun tiukimman ja pelätyimmän open, mutta en tiennyt sitä etukäteen. Ope osoittautui herkäksi ja söpöksi, tykkäsimme toisistamme. Muistan, että ruoka oli pahaa ja äitiä nauratti, kun juoksin koulupäivän jälkeen hänen luo kysyen, mitä teit ruoaksi.

Vuosi oli 1979 ja olin kouluun mennessä 6-vuotias (loppuvuodesta syntynyt). En ollut vielä ihan koulukypsä, mut hyvä koululainen minustakin tuli.

Vierailija
56/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin huonosti. Jotakin hämäriä muistikuvia, että äiti olisi ottanut minusta valokuvan etupihalla ennen kouluun lähtöä. Ja että koulun pihalla olisi jännittänyt. Enempää en muista.

Vierailija
57/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan siitä. 

Se oli vanhaa aikaa ja paikallisen pastorin vaimo toimi senior-tason opettajana tässä koulussa. Hän valitsi omalle luokalleen kaikki parempien perheiden lapset "häntä mie en tarvii mutta Marjan mie otan". Me muut saimme mennä nuoremman opettajan luokkaan. 

Tapahtuma muistutti jotain Auschwitchin porttia. 

Huuuh-huh, kauas on varmaan tultu noista ajoista. 

Vierailija
58/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muistan vaikka haluaisin unohtaa. Vuonna 1981 alkoi tällä pojalla ekaluokka ja en mennyt mielelläni kouluun, olisin halunnut olla vain kotona omissa oloissani. Jo siihen mennessä oli huonoja kokemuksia kaikenlaisista kiusanhengistä ja muutenkin koko ikäni olen ollut huono sopeutumaan muutoksiin ja uusiin asioihin.

Peruskoulu sujui parhaimmillaan keskiverrosti, tosin kymppejä tuli sitten myöhemmin ATK:sta yläasteella ja muistakin teknisemmistä aineista hyviä numeroita, kuvaamataito oli myös mielenkiintoinen aine.

Vierailija
59/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, oli syyskuun alku v. 1967. Menin naapurin pojan viereen istumaan ja koko luokka alkoi nauraa. 

Minut taas opettaja käski istumaan etupenkkiin erään haisevan pojan viereen, joka oli jäänyt luokalleen. Kaikki muut tytöt saivat tyttöparin. Nieleskelin kyyneleitä ja aloin vihata koko koulujuttua heti ensimmäisestä minuutista lähtien. Ikävä kyllä kilttinä tyttönä en saanut ilmaista tätä vihaa vaan käänsin sen itseeni ja masennuin.

Vierailija
60/89 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Muistan opettajan ja sen missä istuin ja muistan että väritimme talon kuvaa. Omasta talostani tuli punainen ja siinä oli musta katto. Muistan, että minulla oli uudet vaaleanruskeat mokkasiini-kengät, joita päiväkodin täti kehui kun palasimme koululta päiväkotiin ja olin keinumassa rengaskeinussa. Kaverini päiväkodista tuli samalle luokalle.

Tykkäsin koulusta ja minusta tulikin myöhemmin opettaja itsestänikin (kuvataide, joten ihmekös muistan tuon väritystehtävänkin ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän