Mistä voin tietää, onko asunnossa hometta?
Minulla on ilmennyt oireita, jotka saattaisivat viitata homeongelmaan. Asun vuokra-asunnossa, jossa kylpyhuone on alkuperäinen (jostain 80-luvulta) ja melko huonokuntoinen sekä alunperinkin mielestäni huonosti suunniteltu, esim. kylpyammeen alle jää vettä lainehtimaan yms. Eli ei olisi mikään ihme, jos siellä olisikin hometta.
Mutta kuinka voisin tietää, onko hometta vai ei? Onko ainut vaihtoehto kalliit hometestit? Vai onko ne kaikki niin kalliita? Itselläni ei ole varaa maksaa kun olen opiskelija... Onko vuokranantajalla velvollisuus maksaa testit, ja entä jos pyydän testejä ja sitten mitään hometta ei olekaan, ja minun vainoharhaisuuteni takia hän on maksanut testit turhaan? Kertokaa vinkkejä, mitä pitäisi tehdä!
Kommentit (4)
Ei sitä tiedä millään ellei avaa rakenteita. Vuokrakämpässä ei kannata. Toki jos vuokranantaja on ihan järkityyppi niin saattaa hänen luvallaan voida tutkia esim. Homekoiran tai vastaavan kanssa. En jäisi kokeilemaan vaan muuttaisin pois.
Eka sun kannattaa kokeilla kylpyhuoneen kunnollista siivousta. Saumoissa yms. voi alkaa kasvaa pinnallista hometta jo ihan sillä, kun niitä ei koskaan siivoa. Se ei ole kuitenkaan rakenteissa ja lähtee pesemällä pois.
Terveystarkastajan voi kyllä hankkia paikalle, jos vuokranantaja ei suhtaudu epäilyksiin vakavasti.
Eikö kukaan osaa neuvoa... :/