Ottavatko kotihoidon työntekijät "tippiä" vanhuksilta
Mummani antoi kotihoidon työntekijöille "bensarahaa" muutaman kympin aina kun kävivät. Sain tämän selville kun ihmettelin mihin mumman rahat olivat alle viikossa kadonneet lompakosta kun ei kodin ulkopuolella kyennyt liikkumaan. Kertoi sitten tuosta bensarahasta "koska naapurin Elsakin antaa".
Ilmoitin asiasta kodinhoidon yksikköön josta vastattiin ettei hoitajat saa ottaa vanhusten tarjoamaa rahaa.
Mummani ei liene ainoa joka tarjoaa "bensarahaa". Ja hoitajien liene vaikea siitä kieltäytyä.
Kommentit (18)
Ei todellakaan oteta. Suurin mitä olen ottanut, on ne joulun aikaiset kahvipaketit ja suklaat, ja nekin vien yhteiseen kahvipöytään. Kaikenlaista on kyllä tarjottu, mutta ei tulisi mieleen ottaa eikä tietenkään saa ottaa.
Ei ota. Kannatti ilmoittaa.Itse olen nauttinut kupin kahvia, mehua ja pullaa joskus, kun asiakas on tarjonnut. Joululahjoista olen kysynyt esinaiselta ja hän on linjannut, että ota vain vastaan suklaarasia, kukkakimppu tms. enintään noin 20 euron arvoista siis kerran vuodessa.
En tietenkään ota. Ja jos otan en tunnusta.
Hitto soikoon, kova duuni. Ja vanhukset on onnellisia, että edes joku käy.
Yleensä vastustan tippejä, mutta tässä tapauksessa en. Tietenkään miltään muistisairaalta ei saa ottaa.
(En ole hoitoalalla.)
Kumma että taksinkuljettajat saa tippiä mutta muut palveluammatit ei saa.
Asiakas saa myös kuitin antamastaan tipistä.
Vierailija kirjoitti:
Kumma että taksinkuljettajat saa tippiä mutta muut palveluammatit ei saa.
Asiakas saa myös kuitin antamastaan tipistä.
Siis mitäh? Antaako joku kuitin tipistä.:D :D
AP, ilmoita Aville. Ja lisäksi Valviralle. Henkilökohtainen seuraamus ja lisäksi ala tiukempaan valvontaan.
Mä en näe siinä mitään pahaa, jos joku haluaa antaa tippiä. Miksi sitä ei saisi ottaa? En ole itse alalla, joten en siis puhu itsestäni. Itse annan tippiä taksikuskeille, ravintolahenkilökunnalle, hotellisiivoojalle jne niin miksi en voisi antaa kotihoitajalle? Sen ymmärrän että muistisairaalta, tai muuten ymmärrykseltään vajaalta, ei voi ottaa, mutta miksi ei muilta?
En toimi alalla mutta veikkaan että ei ole lupa ottaa. Näissä tulee helposti epäselvyyksiä kun hoidettava antaa lahjan ja ahnaat perilliset vaatii suklaarasiaa korvattavaksi.
Toisaalta dementia oireilee mm. lievänä vainoharhana ja ainakin oma äitini väitti kiven kovaan että kotihoitajat vei voileipiä ja voita jääkaapista ja hyvät villakalsaritkin oli viety.
Äitini oli viimeisinä vuosinaan kotona aika epäsiisti ja pidätysvaikeutta oli jonkin verran, niin että en usko että kukaan olisi sen villakalsareita vienyt tai ruokaa likaisesta jääkaapista. Nyt onneksi vanhainkodissa ja puhtaana.
Kyllä 50 egeä lämmittää palkan päälle. Kerronko työnantajalle. En.
Myös huumaavat lääkkeet näkyvät häviävän tehokkaasti tilaisuuden tullen.
Vierailija kirjoitti:
Myös huumaavat lääkkeet näkyvät häviävän tehokkaasti tilaisuuden tullen.
Huumaavia lääkkeitä ei säilytetä asukkaan kotona vaan kotihoidon toimistolla ja niistäki pidetään tarkkaa kirjanpitoa!!!
Hoitoalalla ei saa missään nimessä ottaa rahaa asiakkailta / potilailta!
Vain ahneet ja epärehelliset tekee niin!
Vierailija kirjoitti:
Hitto soikoon, kova duuni. Ja vanhukset on onnellisia, että edes joku käy.
Yleensä vastustan tippejä, mutta tässä tapauksessa en. Tietenkään miltään muistisairaalta ei saa ottaa.
(En ole hoitoalalla.)
Ne vanhukset maksavat jo lähes koko eläkkeensä siitä hoidosta. On lähinnä rikollista ottaa rahaa vastaan.
Asiakkaillani on tapana jättää tippinä käytävän pöydälle satunnainen summa rahaa. Asiasta ei koskaan puhuta, se on semmoinen hiljainen sopimus mikä meillä on.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaillani on tapana jättää tippinä käytävän pöydälle satunnainen summa rahaa. Asiasta ei koskaan puhuta, se on semmoinen hiljainen sopimus mikä meillä on.
Tehnyt sulle jekun, kohta saat syytteet
Otan jos tarjotaan.