Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koira-allergikot, miten herkästi saat oireita, kertokaa tuhmälle liioitteleeko sukulaiseni

Justasking
02.08.2021 |

Noniin, lyhyesti:

Meillä on suvun yhteinen kesämökki, mitä käytetään vuorotellen serkusten kanssa, välillä useampikin perhe majailee siellä samaan aikaan. Nyt koronan jyllätessä on pari ulkomailla eläjää taas muuttanut Suomeen, näihin serkkuihin ei ole niin hirveästi ollut yhteydessä, mutta hekin alkoivat käydä mökillä. Osallistuvat ylläpitokuluihin jne. No, tää yks serkku, sanotaan vaikka Kalle, on allerginen koirille. Meistä usealla on koira, joten Kalle perheineen käy mökillä aina eri aikaan kuin me muut. Olemme sopineet siivoavamme lähtiessämme, ja mm. Vaihdamme tai pesemme matot. No, viime kerralla tehtiin perheen kanssa jo lähtöä, kun kuopukseni epähuomiossa päästi koirat juoksentelemaan sisälle mökkiin. Emme jaksaneet enää alkaa siivota, vaikka tiesimme että seuraavana päivänä Kalle perheineen on tulossa... Mietin että eikai nyt noin pienestä mitään allergisoivia karvoja sinne jää.

Nyt Kalle väittää kärsineensä hullusta hengenahdistuksesta sisätiloissa, siis ihanko totta noin pienestä voi tulla oireita?! Kourat vain nopeasti käväisi sisällä!? Olenko minä mulkero laiskimus, vai Kalle ylidramaattinen valehtelija?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukaverini oli vienyt hevosille heiniä aamulla ja tuli samoilla vaatteilla kouluun. Sain pahan allergisen astmakohtauksen istuessani samassa luokassa.

Vierailija
22/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä näe oikeasti mitään muuta mahdollisuutta kuin mökin myynnin tuossa tilanteessa. Jos allergiat oikeasti ovat noin rajut, eivät koiralliset tai allergikko voi tuota mökkiä enää käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liioittele.

Mun lapsi on kissoille allerginen. Joutui sairaalaan kun päivähoidossa oli samassa naulakossa sellaisen lapsen takki, joka oli käynyt kylässä talossa jossa oli ollut kissa puoli vuotta aiemmin.

Ja siskoni luona sai oireita heti, vaikka häneltä kuolleet kissa vuotta aiemmin ja hänkin siivonnut perin pohjin lattiasta kattoon. Uusi sairaalareissu.

Miten noin allerginen selviää esim. kaupassa käymisestä, lääkäristä tms.? Kun niissähän voi olla ihmisiä, joilla on kissa. Jopa sillä lääkärillä voi olla kissa lemmikkinä. 

Vierailija
24/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Siksi kannattaa yrittää siedättää eikä välttää.

Vierailija
25/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liioittele.

Mun lapsi on kissoille allerginen. Joutui sairaalaan kun päivähoidossa oli samassa naulakossa sellaisen lapsen takki, joka oli käynyt kylässä talossa jossa oli ollut kissa puoli vuotta aiemmin.

Ja siskoni luona sai oireita heti, vaikka häneltä kuolleet kissa vuotta aiemmin ja hänkin siivonnut perin pohjin lattiasta kattoon. Uusi sairaalareissu.

Satutäti vauhdissa. Jos olisi noin allerginen, olisi koko ajan sairaalassa tai vaihtoehtoisesti pitäisi elää eristetyssä kuplassa. Päikyssä kun helpostikin voi olla lapsia, joilla on kotona kissa. Puhumattakaan siitä, miten paljon "kissaihmisiä" liikkuu julkisilla paikoilla. 

Vierailija
26/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Kalle ei ole pahasti allerginen , kun pystyy olemaan mökissä jossa on ollut koiria. Siivoaminen ei poista kaikkea allergeenia.

Vierailija
27/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käydään vuokramökeillä ja joudun aina varmistamaan kunnolla, että mökki on eläinvapaa. Pari kertaa on tullut kamalat oireet ja tivaamisen jälkeen vuokranantaja tunnustanut, että oli siellä kuukausi sitten viikonlopun koira, mutta se oli sellainen ihan pieni... tms... argh!!! Mun astma ei välitä onko eläin pieni vai iso..

Ei sillä ole mitään väliä, onko mökki eläinvapaa vai ei. 

Jos meidän perheestä (3 koiraa) joku lähtisi eläinvapaalle mökille, niin hilsettä ja allergeenejä tulisi mukana reilusti. Koirat oleskelevat meillä sohvalla, sängyissä, laukuissa, vaatekaapissa. 

Tosi allergisten kannattaa ostaa oma mökki, jonne ei päästä muita. Tai sitten siedättää.

Vierailija
28/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Saan itse jo oireita ystävieni vaatteista/hiuksista joissa on eläinpölyä, joten en voi ottaa heitä luokseni edes käymään saati yöpymään. Tämä riippuu myös eläinyksilöistä ja niiden roduista tuleeko miten pahoja oireita. Ulkotiloissa ja isommissa tiloissa kuten ravintolassa yms ei ole ongelmaa.

Ei-allergiset eivät oikein ymmärrä näitä asioita.

En ostaisi ikinä asuntoa jossa on asunut kissoja, ellen teetä pintaremonttia ja vaihda tapetteja yms.

Olen itse allerginen koiranomistaja. Koirat hankittu juuri siksi, että lapset säästyisivät allergioilta ja itsekin siedättyisi. Ja toimii.

Toisille se allergia on vaan identiteetti, josta halutaan pitää kiinni. Sillä saa kivasti huomiota ja voi rajoittaa muita.

Vierailija
29/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Saan itse jo oireita ystävieni vaatteista/hiuksista joissa on eläinpölyä, joten en voi ottaa heitä luokseni edes käymään saati yöpymään. Tämä riippuu myös eläinyksilöistä ja niiden roduista tuleeko miten pahoja oireita. Ulkotiloissa ja isommissa tiloissa kuten ravintolassa yms ei ole ongelmaa.

Ei-allergiset eivät oikein ymmärrä näitä asioita.

En ostaisi ikinä asuntoa jossa on asunut kissoja, ellen teetä pintaremonttia ja vaihda tapetteja yms.

Olen itse allerginen koiranomistaja. Koirat hankittu juuri siksi, että lapset säästyisivät allergioilta ja itsekin siedättyisi. Ja toimii.

Toisille se allergia on vaan identiteetti, josta halutaan pitää kiinni. Sillä saa kivasti huomiota ja voi rajoittaa muita.

Voi haloo. En halua altistaa itseäni astman puhkeamiselle siksi että pitäisi yrittää siedättyä koska joskus jossain on eläimiä, tai ottaa lemmikkiä jota en halua, ja jota en välttämättä voisi pitää.

Kuulostaa aika ylimieliseltä ja itsekkäältä sanoa että allergiset tahallaan haluavat rajoittaa muita ja haluavat huomiota. Todellakaan ei kiinnosta mikään huomio asiaa kohtaa jota on saanut selittää aina silloin tällöin koko ikänsä ja varmistella että paikoissa joihin menen ei ole eläimiä.

Ei allergia ole mikään huomionhakuväline, mutta ei yllätä että eläimen omistaja ei tätä vaan voi ymmärtää, vaikka oma allergia tuurilla lieventyi tai ainakin sitä omaa lemmikkiä kohtaan.

Vierailija
30/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Siksi kannattaa yrittää siedättää eikä välttää.

Otahan vähän selvää mitä siedättäminen tai siedätyshoidot oikeasti ovat. Ei mikään pikkujuttu saati pysyvä, jos on yhtään lievää pahemmat oireet.

Vierailija
31/31 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liioittele.

Miten noin allerginen selviää esim. kaupassa käymisestä, lääkäristä tms.? Kun niissähän voi olla ihmisiä, joilla on kissa. Jopa sillä lääkärillä voi olla kissa lemmikkinä. 

Ei aina selviäkään. Välillä saan voimakkaat oireet jossain julkisessa paikassa ja joudun selitykseksi toteamaan ääneen, että "jollain taitaa olla kissa".