Miksi kaikilla köyhillä on koira ja muita lemmikkejä kasapäin?
Anteeksi vaan, mutta ihmettelen, miksi sosiaalituilla elävät ihmiset ja muut rahavaikeuksissa olevat hankkivat itselleen lukuisia lemmikkejä ja sitten ollaan liemessä niiden eläinlääkärilaskujen ja ruokalaskujen kanssa? Samat ihmiset ovat kateellisia niille, joilla on vähän enemmän rahaa käytössään. Itse ei ole viitsitty opiskella kunnon ammattia ja sitten ihmetellään, kun joku korkeakoulututkinnon suorittanut saa parempaa palkkaa ja pidetäään sitä epäoikeudenmukaisena. Ja myös tupakkaa menee ja kaljaa. Ja sitten kuuluu koko ajan "vali vali".
Tiedän useita sellaisia pariskuntia, joilla on jatkuvat rahavaikeudet ja sitten sitä rahaa menee niihin kymmeneen lemmikkiin rutkasti. Minulla ei ole mitään lemmikkejä vastaan, mutta ihmettelen, miten köyhillä on niihin varaa.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:43"]Sitten ne viettää kaikki päivät kotona hoitaen sitä eläintä. Korkeintaan juhannuksena ja jouluaattona käydään jossain. Yöksi tullaan aina kotiin.
[/quote]
No hihhoijaa. Entäpä ne joilla lapsia on?
Heillä on rakkautta muillekin jakaa. Rikas haluaa vain itsekkäästi lisää rahaa, eikä halua jakaa aikaansa aikä rakkauttaan edes luontokappaleille....jos nyt halutaan olla stereotyyppisiä ja provosoida... Mielestäni avaus on aika provosoiva. Kaikilla köyhillä ei ole koiraa eikä kasapäin lemmikkejä. Rikkaillakin voi olla koiria ja kasapäin lemmikkejä. Suomessa ylipäätään on aika paljon koiria ja lemmikeitä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:03"]
Ymmärrän kyllä, jos ns. köyhällä on vaikkapa yksi sekarotuinen koira. Mutta ihan oikeesti, monella on monta koiraa, monta kissaa, useita kaneja, marsuja, hamstereita, lintuja, akvaario jne.
ap
[/quote]Se on elämäntapa ja harrastus. Kun ei tosiaan ole varaa rikkaiden harrastuksiin ja jollakin tapaa elämään on mielekkyys löydettävä.
[/quote]
Mitä ne on ne rikkaiden harrastukset? Aina, kun kirjoitan jotakin elämästäni täällä, tulen luokitelluksi rikkaaksi, mutta harrastan lenkkeilyä lähikuntoradalla enkä muuta. Se ei maksa mitään.
ap
[/quote]No vaikkapa matkustelu, moottoripyörät, veneet, mökit, tietyt kulttuuririennot, shoppailu, ratsastaminen, golf, jääkiekko, kalliit kuntosalit, jne.
Olemme köyhiä, sairauteni takia varmaan pysyvästi, mutta lemmikeitä meillä ei ole. Joskus jos tulee, yksi saa riittää.
Entäs lapset? Ei tunnu kaikilla riittävän niidenkään elatukseen rahat.
Kyllä! Tunnen kolme matalapalkka-alalla olevaa yh-äitiä, joilla on ensinnäkin useampi kuin yksi lapsi, ja sit hankitaan iso koira kun ne on ihania ja sit halutaan sen kaveriksi pieni koira kun ne on niin sööttejå ja sit hankitaan kolmas koira kun käytiin siel yhdes kennelis / koiratalos ja iik siel oli niin ihana pentu. Sit menee isot rahat erikoisruokiin, kun ne koirathan ei voi syödä marketti-koiranruokaa ja sit ne pitää trimmata, madottaa, lääkitä, käydä eläinlääkärillä... Kämppä on kuin sikolätti kun siihen kaksioon / kolmioon on tuotu asumaan kolme koiranronttia, karvaa joka puolella ja pienessä kuumassa kerrostaloasunnossa löyhkää eltaantunut tuoksu, jokin koiran puruluu puoliksi järsittynä olkkarin nukkamaton päällä... Ja hirvee tilitys, kun pitää herätä jo ennen viittä, kun Rekku, Touhu ja Rolle pitää lenkittää ja Veeti viedä puheterapiaan toiselle puolen kaupunkia ja Nea pitää viedä päiväkotiin ja ite töihin ja blaa blaa... Ison koiran lenkittämisestä viel siihen oma vaiva päälle... Tätä on nähty.
Eipä siinä mitään, mutta kouluttaisivat ne koirat käyttäytymään !
Köyhät ei matkusta ja on paljon kotona. Aikaa hoitaa lemmikkejä. Kaikki jotka minä tunnen niin hoitavat kyllä eläimensä hyvin. Meillä kaksi rotukissaa ja kyllä ne saa hyvää ruokaa ja hoitonsa. Noin 50 euroa vuodessa menee rokotukseen ja tarkastukseen per kissa.
Ei sisäkissat usein sairastele ja meidän entinen kissa tutkittiin ja lasku maksettiin. Munuaiset ei toimineet enää ja sitten kissa lopetettiin.
No koirien eläinlääkäri maksut on sitten eri luokkaa. Varakkailla taas on vähemmän lemmikkejä, kun ollaan enemmän menossa. Tärkeintä on että eläin hoidetaan hyvin on sitten köyhä tai varakas.
No jos esim. Suosittu rotukoira, ni sille kun teettä parit pennut niin sehän on hyvä sijoitus. Jos nyt miettii mitä järkeä köyhän on pitää lemmikkiä. Ja riippuu muuten eläimestä paljonko sen ylläpito maksaa. Jos ihan perusterve pikkukoira, niin ei tosiaan paljon mene ruokiin rahaa, eikä eläinlääkärissäkään kuukausittain ravata.
Tällä köyhällä on villakoirakennel. :)
Yleistyksiä.
Mutta myönnetään, usein köyhillä on paljon lemmikkejä, samaa kertoo minun arkihavaintoni.
Toisaalta myös tosi varakkailla on usein paljon eläimiä kartanossaan.
Mitä tulee kateuteen, sitä olen kyllä huomaavinani eniten niillä joilla ei ole lemmikkejä, eli niillä amistason tai ammattikorkeatason ihmisillä joilla raha on elämän mittari ja ihmisten arvostuksen mittari.
Olen aika köyhä ja mulla silti vuosia jo ollut koira,kissoja,kani,kilpikonnia,rottia ja hevonen!Eläinrakas olen ja ei lapsia. Eläinten hyvinvointi aina etusijalla ja tingin sitten kaikesta muusta. Omia valintojahan nää on.Nyt kyllä lemmikkisaldo täynnä,mutta kai mussa jotain grazy cat lady-vikaa on ;)
Minä olen köyhä opiskelija, ja yksi pieni koira löytyy, ja siihen ei kyllä juurikaan rahaa mene, kun on kovin terve ollut. Sukanvarressa toki rahaa on, jos ei hyvä onni ole ikuista.
Mutta itse asiaan, minulla lähipiirissäni joitakin varakkaita ihmisiä (mukaanlukien vanhempani), ja heidän elämänrytmiinsä ei yksinkertaisesti säännöllisyyttä ja aikaa kaipaava lemmikki mahdu. Tehdään pitkää päivää ja ylitöitä eikä niiden päälle jakseta enää lenkille lähteä, mennään lomareissuille ulkomaille, tehdään harrastusmatkoja ja tavataan ystäviä kaukaa (ja ehkä halutaan paikkojen olevan tip top niitä ystäviä varten). Omasta kokemuksesta siis näin. Toisaalta, myös koirapiireissä pyörineenä olen huomannut, että usein juuri alemmista sosiaaliluokista tulevat täyttävät pätemisentarvettaan eläinten kautta - näitä on koiraharrastuspiireissä paljon ja he ovat usein näkyviä tyyppejä. Ja loppujen lopuksi kyseessähän ei ole harrastus kalleimmasta päästä, joten pienituloiseltakin harrastaminen onnistuu.
Sitten erikseen ovat nämä, joilla ei ole harkintakykyä eläinten ottamiselle, ja niitä sitten löytyy useita ja montaa sorttia. Niissä tapauksissa köyhyys ja eläimet ovat kytköksissä johtuen samasta asiasta, eli tietystä hallinnan ja harkinnan puutteesta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:03"]
Ymmärrän kyllä, jos ns. köyhällä on vaikkapa yksi sekarotuinen koira. Mutta ihan oikeesti, monella on monta koiraa, monta kissaa, useita kaneja, marsuja, hamstereita, lintuja, akvaario jne.
ap
[/quote]Se on elämäntapa ja harrastus. Kun ei tosiaan ole varaa rikkaiden harrastuksiin ja jollakin tapaa elämään on mielekkyys löydettävä.
[/quote]
Mitä ne on ne rikkaiden harrastukset? Aina, kun kirjoitan jotakin elämästäni täällä, tulen luokitelluksi rikkaaksi, mutta harrastan lenkkeilyä lähikuntoradalla enkä muuta. Se ei maksa mitään.
ap