Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta "Olen pahoillani" sama kuin "Anteeksi"?

Vierailija
02.08.2021 |

Minun mielestäni ei.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu myös asiayhteydestä.

Vierailija
2/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti on sama asia.

Ainakin mikäli ei kontekstista jotain muuta voi päätellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ei välttämättä tarkoita, että ottaa vastuun tapahtumasta. Sillä voi ilmaista osanottoa tai voi pahoitella tapahtunutta muiden puolesta tms.

Vierailija
4/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Tai sitten se voi olla myös pahoittelu tilanteesta, jolle ei itse voi mitään, mutta silti haluaa pahoitella.

Eli jos lääkäri sanoo, että olen pahoillani, mutta nyt ei enää löydy parantavia hoitoja tähän sairauteen, se ei tarkoita anteeksi.

Mutta jos vaikka ope kirjoittaa viestissä vanhemmille, että olen pahoillani, että ilmoitan näin myöhään, että huomenna on uintia, se tarkoittaa anteeksi. Tai sitten ei, jos aikataulujen muutos on tullut opellekin yllätyksenä.

Vierailija
5/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Pahoillaan voi olla tapahtuneesta vaikka ei olisi ollut siihen mitenkään edes osallinen.

"Anteeksi" on taas ikään kuin tunnustus väärästä teostaan eli myöntää, että teki väärin ja on siitä toivottavasti myös pahoillaan.

Vierailija
6/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei. Anteeksi pyydetään, jos on itse aiheuttanut mielipahaa tai muuta ongelmaa. "Olen pahoillani" sanotaan yleensä silloin, kun toiselle on tapahtunut jotain ikävää, mikä ei johdu minusta.

Vierailija
7/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anteeksi" voi liittyä myös siihen, että vaivaa jotakuta tuntematonta kysymyksellään, esim. "Anteeksi mutta osaatko neuvoa jne."

Vierailija
8/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä en ymmärrä kun tieten tahtoen toimitaan väärin ja luullaan, että sen saa aina kuitattua sanomalla "Anteeksi" Ja sama toistuu ja toistuu. Siinä vaiheessa voisi sanoa älä tee niin, että pitää pyytää anteeksi. Tälläisiäkin ihmisiä on, valitettavasti.

Vierailija
9/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Ihan kieliopillisia perusjuttuja.  Ja jos sanoo olevansa pahoillaan vaikka pitäisi pyytää anteeksi niin sanoja kyllä tietää/tiedostaa eron mutta vastuu ymmärryksestä jää kuulijalle.

Vierailija
10/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee just noin.

Vierailija
11/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sama. Olen pahoillani on toteamus johon ei odoteta varsinaista vastausta. Anteeksi taas on pyyntö johon toivotaan vastausta toisen mahdollisesta anteeksiannosta.

Vierailija
12/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sama asia lähtökohtaisesti, vaikka joskus niitä synonyymeina käytetäänkin. Yllä jo tulikin ne erot: olen pahoillani voidaan sanoa yleisellä tasolla, anteeksi pyydetään kun on itse tehnyt jotain josta on vastuussa. 

Vierailija
13/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen pahoillani" osoittaa empatiaa, "anteeksi" enemmänkin katumusta ja siinä pyydetään toiselta anteeksi. 

Vierailija
14/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työkseni asiakaspalvelua ja laskutusta. Jos asiakas soittaa ja ilmoittaa, että laskussa oli jokin virhe, ja se on totta, minä pahoittelen asiaa, vaikka vika onkin mun. Sitten esimerkiksi äskettäin soitti asiakas ja kysyi asiaa, jonka lupasin tarkistaa ja ilmoittaa hänelle, kiireessä kuitenkin unohdin soittaa hänelle takaisin. Asiakas sitten soitti myöhemmin ja kyseli perään, kun en ollutkaan soittanut ja silloin sanoin anteeksi, unohdin soittaa ja ilmoittaa.

Vierailija
15/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä kysellään. Suomessa ei ole tapana olla pahoillaan tai pyydellä anteeksi. Toista tönäistessä tai astuessa toisen varpaille sanotaan että ohhoh. Kun joku kuolee tai sairastuu sanotaan jestas/jaaha, niinkö siinä kävikin. Omakohtaisia kokemuksia on vaikka kuinka paljon. "Anteeksi jos häiritsen, voitteko ehkä sanoa missä täällä päin on katu nimeltä se ja se...". Vastaus: "pidä -tana ämmä suus kii ja painu siitä...". 

Vierailija
16/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, jos loukkasin sinua=anteeksi että loukkasin.

Vierailija
17/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta niissä on selkeä sävyero. Anteeksi pyyntö on vakavin, pahoillaan olo on lievempi ja sitten on vielä huoleton ohimenne heitetty sorry.

On siinä myös se ero, että pahoillaan voi olla vaikka ei ottaisikaan vastuuta tapahtuneesta. Anteeksi pyydetään kun tiedetään ja tunnustetaan että minä tein väärin ja toivotaan että toinen siitä huolimatta yrittää päästä eteenpäin.

Vierailija
18/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta jossa sitä käyttää, ei voi oiken jyrkästi jaotella kyllä/ei

Vierailija
19/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan sitä halutessaan ylianalysoida mitä vaan. Kyllä yleensä kontekstista ja äänensävystä selviää, onko ihminen aidosti pahoillaan vai ei. Kukaan, siis kukaan, ei pysähdy miettimään "minäpäs sanon nyt "olen pahoillani" enkä "anteeksi", koska en halua ilmaista vakavuusluokan 5 anteeksipyyntöä vaan pelkästään vakavuusluokan 2 pahoittelun".

Tämä on sikäli hassua, että minulle "olen pahoillani" on se "vakavampi" muoto. "Anteeksi" on sana joka tulee automaattisesti ja kummempia ajattelematta silloinkin, kun mutkittelee ihmisjoukon läpi ja pyytää ihmisiä väistymään.

Vierailija
20/24 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, jos loukkasin sinua=anteeksi että loukkasin.

Tuossakin on selkeä ero. "Olen pahoillani, jos...", ei siis oikeasti ole pahoillaan eikä ole mielestään loukannut. Anteeksipyytäjä tunnustaa tehneensä vääsin ja pyytä sitä anteeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme