Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen erilaiset nukkumaanmenoajat

Vierailija
02.08.2021 |

Mihin aikaan teillä kouluikäiset lapset menee nukkumaan, jos vanhemmat joutuu heräämään aikaisin. Meillä on loma-aikana nukkumaanmeno venynyt puolille öin. Pitäisi pikkuhiljaa aikaistaa, ettei koulun alkaessa ole niin vaikeaa. Kouluaikana lasten pitää olla vuoteissaan klo 22.

Miehelläni alkoi tänään työt. Hänellä on uniongelmia ja on tästä syystä aina huonolla tuulella. Hän menisi jo kahdeksalta nukkumaan, mikä ei mun mielestäni ole ihan tarpeellista, koska herätys on kuudelta. Mulla on vielä loma ja työaikakin on liukuva ja etätyö, niin heräilen lasten kanssa yhtä aikaa. Toinen lapsi, jolla on adhd, on pakko huolehtia nukkumaan, kun itse ei sitä tajua tehdä, eikä osaa olla hiljaa, ja mies on sitä mieltä, että kaikkien pitäisi mennä nukkumaan kahdeksalta. Mun mielestä tuo on kohtuutonta, kun kaveritkin saattaa olla ulkona tuohon aikaan. Eilen mies suuttui, kun lapsi kiukutteli, kun otin häneltä puhelimen pois ja käskin nukkumaan. Kyllä muakin otti päähän lapsen käytös, mutta se että mies alkoi raivota sille, ei auttanut kyllä saamaan unta kenelläkään. Lapsi itki, kun säikähti miehen raivoamista. Miehen mielestä itku on aina manipulointia tai huomionhakua ja aina väärin.

Tavallisesti mulla menee kaikki illat siihen, että hyssyttelen lapsia, että hiljaa, kun isi nukkuu, ja aamulla mies kolistelee ja käy ainakin viisi kertaa hakemassa tavaroita makuuhuoneesta ja laittaa joka kerta kattolamppuun valot.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies haluaa mennä jo klo 20 nukkumaan, niin siihen hänellä on kyllä oikeus. Muiden ei tarvitse tuohon aikaan nukkumaan mennä, mutta hiljaa täytyy olla, että toinen saa nukuttua.

Vierailija
2/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies menköön nukkumaan kasilta jos haluaa, ja laittaa korvatulpat korviin, että muut saa olla illan normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD lapsen ryhmiä ei kannata muuttaa edes lomalla, se on hänelle helpointa. Kannattaa nyt jo vaan heti tänään käskeä silloin 22nukkuu ja huomenna herätät lapset samaan aikaan kun koulupäivänä.

Vierailija
4/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset voi nyt opetella siihen kouluajan rytmiin, itse asiassa lyhyen kesän vuoksi on ihan turhaa joka päivä venyttääkään, arkipäivät olisi voinut vetää samalla rytmillä. Kasilta jokainen omaan huoneeseen ja ollaan hiljaa, eiköhän se isän aamukin siitä hiljene.

Vierailija
5/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minulla on kilpirauhassairaus, minkä takia olen illalla kuolemanväsynyt jo seiskalta. Haluan mennä aikaisin nukkumaan.

Teinit taas riekkuu ylhäällä iltaisin. Mutta aamulla haluavat nukkua.

Meillä on tämän takia kaksikerroksinen talo. Ja aamukahvia varten kahvinkeitin ja pieni jääkaappi vanhempien makkarissa niin, ettei tarvitse mennä ollenkaan ylös.

Vierailija
6/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miehesi tarvitsee 10 tunnin unet? Olisikohan aika käydä juttelemassa lääkärillä.. Hän voi järjestää itselleen vaikka oman yksiön, jos perhe-elämä ei maistu ja normaalit elämisen äänet ketuttavat. Veikkaan, että hänellä on nyt joku yliherkkyys ja se ei ole teidän vika.

Voit luvata, että olette hiljaa vaikka klo 21-21:30 lähtien, mutta sitä ennen normaali elämä on sallittua. Äänipiikit ovat rasittavia, mutta tasainen hyrinä ja puheenpulputus on ok.

Vierailija
7/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä lapsen itku on monesti huomion hakua, jos lapsi on hiljaa sen kännykän kanssa niin en ymmärrä suuttumusta, mutta jos pitää melua, mitä ADHD lapsi yleensä pitää, ymmärrän miehen reagtion ja varmasti myös lapsi, eiköhän hänelle ole käynyt selväksi että isä tahtoo nukkua, äläkä yritä varjella lapsia kaikilta tunteita, se on hyvä että hän näkee kuinka omat vanhemmat myös suuttuu tai huutaa, koska ADHD n on vaikea itse hillitä tunteita, silloin hän myös ymmärtää että ei ole ainoa jolla menee hermot joskus. Sitten kun tilanne rauhoittuu pyydetään anteeksi, joten miehelle viestiä että tekee sovintoa lapsen kanssa. Se on tärkeää, näin lapsi oppii miten ongelmia ratkaistaan.

Vierailija
8/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ReaGtion? Tirsk.

Vierailija
9/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei ole mitenkään kohtuutonta, jos haluaa mennä kahdeksalta nukkumaan. Ei meillä saa tuohon aikaan metelöidä, vaikka kukaan ei olisikaan menossa vielä nukkumaan, koska illat on rauhoittumista varten. Puolille öin metelöinti ei ole mikään perusoikeus toisin kuin riittävä uni.

Mitä tulee tuohon aamun kolisteluun ja valojen päälle laitteluun, niin onhan se vähän lapsellista. Ymmärrän myös miestä, koska ihan varmana ärsyttää, jos ne eilen häntä myöhään hereillä pitäneet ihmiset nyt kuorsaavat onnellisina sängyissään, kun hän joutuu väsyneenä lähtemään töihin.

Vierailija
10/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lapset voi nyt opetella siihen kouluajan rytmiin, itse asiassa lyhyen kesän vuoksi on ihan turhaa joka päivä venyttääkään, arkipäivät olisi voinut vetää samalla rytmillä. Kasilta jokainen omaan huoneeseen ja ollaan hiljaa, eiköhän se isän aamukin siitä hiljene.

Juurikin näin Moni tuntuu ajattelevan, että sitä joko riekutaan tai sit nukutaan. Jokainen osaa olla hiljaa, normaali puhe on ihan eri asia kuin pelikoneen kanssa kilpaa huutaminen. Jos perheestämme joku nukkuu, me muut osaamme valvoa häntä herättämättä.

Vierailija
11/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samat rutiinit lomalla kuin lukuvuoden aikana. Ihmisen hyvinvointi perustuu säännölliseen rytmiin ja se helpottaa loman jälkeistä paluuta arkeen. Lapsilla ei ole mitään tarvetta valvoa puoleen yöhön.

Vierailija
12/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ehkä vähän eri asia kun lapsi on jo 16-vuotias, eikä sinänsä tarvitse mitään iltapuuhien vahtimisia, mutta erilaiset rytmit kyllä häiritsee. Minä olen iltatorkku ja hän -virkku. Ymmärrettävästi haluaisi näin lomalla olla ulkona myöhään, mutta en kuitenkaan voi nukkua ennen kuin hän tulee, korvatulpat eivät siis ratkaise sitä ongelmaa, että haluan huolehtia että varmasti tulee kotiin. Kamalaa olisi herätä yöllä ja tajuta ettei olekaan tullut kotiin, jos jotain on sattunut. Mulle sopivin uniaika on 21, mutta toisaalta en mitenkään raaski tuon ikäistä pakottaa kotiin tulemaan tuohon mennessä kesäiltoina. Niinpä olen joutunut venyttämään omaa nukkumaanmenoaikaani, mutta herätys on joka tapauksessa klo 5, että aamulla väsyttää kyllä... Hankalaa, olen miettinyt miten muissa teinien perheissä nämä asiat hoituu.

Tietenkin häntä keljuttaa kun tietenkin "kaikki muut saa olla ulkona niin myöhään kuin haluaa" (...).

Vierailija
13/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miehesi tarvitsee 10 tunnin unet? Olisikohan aika käydä juttelemassa lääkärillä.. Hän voi järjestää itselleen vaikka oman yksiön, jos perhe-elämä ei maistu ja normaalit elämisen äänet ketuttavat. Veikkaan, että hänellä on nyt joku yliherkkyys ja se ei ole teidän vika.

Voit luvata, että olette hiljaa vaikka klo 21-21:30 lähtien, mutta sitä ennen normaali elämä on sallittua. Äänipiikit ovat rasittavia, mutta tasainen hyrinä ja puheenpulputus on ok.

Taitaa mies haluta ne 10 tunnin unet paikatakseen edellisyön univajetta, jonka takia muiden olisikin kohteliasta olla hiljaa. Eri juttu, jos joku pysyvä nukkumaanmenoaika olisi kyseessä.

Vierailija
14/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ehkä vähän eri asia kun lapsi on jo 16-vuotias, eikä sinänsä tarvitse mitään iltapuuhien vahtimisia, mutta erilaiset rytmit kyllä häiritsee. Minä olen iltatorkku ja hän -virkku. Ymmärrettävästi haluaisi näin lomalla olla ulkona myöhään, mutta en kuitenkaan voi nukkua ennen kuin hän tulee, korvatulpat eivät siis ratkaise sitä ongelmaa, että haluan huolehtia että varmasti tulee kotiin. Kamalaa olisi herätä yöllä ja tajuta ettei olekaan tullut kotiin, jos jotain on sattunut. Mulle sopivin uniaika on 21, mutta toisaalta en mitenkään raaski tuon ikäistä pakottaa kotiin tulemaan tuohon mennessä kesäiltoina. Niinpä olen joutunut venyttämään omaa nukkumaanmenoaikaani, mutta herätys on joka tapauksessa klo 5, että aamulla väsyttää kyllä... Hankalaa, olen miettinyt miten muissa teinien perheissä nämä asiat hoituu.

Tietenkin häntä keljuttaa kun tietenkin "kaikki muut saa olla ulkona niin myöhään kuin haluaa" (...).

En siis tietenkään yötä myöten ole antanut olla ulkona, 22-23 oltava kotona, mutta minulle se on myöhään...

Vierailija
15/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkaiset napanuoran ja nukut tai sit pyydät hänet kotiin yhdeksäksi. Oletko kuullut vanhemmuudesta koskaan?

Vierailija
16/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rauhoitutaan hyvissä ajoin ennen sitä nukkumaan menoa myös kesäisin. Asunto hiljenee noin kasilta ja jokainen saa omassa huoneessan tehdä jotain joka ei häiritse muiden perheen jäsenten rauhaa. Kavereille jää kyllä aikaa vaikka niiden kanssa ei rieku enää kasin jälkeen.

Vierailija
17/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan kyllä nukuttua. Ei se estä tapahtumia, jos istuu valvomassa ja  odottamassa.

Vierailija
18/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso talo jossa sen kaiken ikäisillä asukkailla on tilaa elää. Teinit kunnioittaa vanhempiensa unirytmiä ja valvovat hiljaa. Ei tarvitse  yöllä valvoa ja odottaa nuorta kotiin kun luottoa löytyy siihen että tulee silloin kun kotiintuloaika ja jos jotain sattuu niin sillä ei ole mitään merkitystä valvonko kotona odottaen vai olenko jo nukkumassa, luotan että perästä kyllä kuuluu.

-talossa lapsia/nuoria ikähaitarilla 10-19v

Vierailija
19/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis tietenkään yötä myöten ole antanut olla ulkona, 22-23 oltava kotona, mutta minulle se on myöhään...

Sä olet kaverivanhempi ja läheisriippuvainen yhtäaikaa. Valitse kumpi olet, myöhäistä enää korjata hyvään vanhemmuuteen.

Vierailija
20/58 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt saada häntä lääkäriin, mutta hän ei halua mennä. Hän siis valvoo monta tuntia yöllä ja sitten saattaa vielä nukkua töiden jälkeen pitkät päiväunet, ei kylläkään silloin mene kahdeksalta nukkumaan, mutta ei ihme, jos on unirytmi sekaisin, mutta eihän se mua usko.

Mies on tosi paljon poissa kotoa reissutyön takia ja vapaa-aikana mökillä, niin saa mennä nukkumaan niin aikaisin kuin haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi