Työpaikalla puhutaan seläntakana
Olipa "kiva" tulla töihin viikonlopun jälkeen, kun heti kuulee vaan seläntakana puhumista. Olen kuukausi sitten aloittanut uudessa työssä, ja tulin aamulla töihin mutta perehdyttäjäni ei huomannut töihin tuloani ja kuulin kun puhui meistä kahdesta uudesta työntekijästä. Toinen oppii ja on hyvä mutta sitten toinen eli minä en kuulemma osaa mitään, ja en ole tarpeeksi kuunnellut perehdytystä. Olen kylläkin joka päivä ollut tunnollisesti paikalla ja kirjoittanut ylös muistiinpanoja ja kuunnellut mutta me ihmiset opitaan eri tavalla. Saan myös osakseni tiuskintaa tältä ihmiseltä. Todella tökeröä puhua seläntakana, tulisi sitten sanomaan kasvotusten. Pitääkö kaikki muka osata heti kuukaudessa, etenkään kun meillä uusilla ei ole edes tavoitteita vielä? Todella loukkaavaa puhua seläntakana mutta edessäpäin ei osata puhua muutakuin tiuskia. Onneksi olen päässyt muihinkin työhaastatteluihin ja nyt toivoa, että saisin paikan jota olen hakenut. Ilmpaiiri on todella huono eikä täällä kukaan viihdy, ja sairaspoissaoloja joka viikko. Kuulin kun tuo perehdyttäjä haukkui myös pomot, ihme valittaja. Liekkö sitten itse niin täydellinen.
Kommentit (59)
Mitähän seläntakana puhumisella ollaan saavinaan aikaan?
Tätähän se on lähes jokaisella työpaikalla, oli sitten naisia tai miehiä pääasiassa työkavereina. Siksipä en ole pitänytkään kiirettä töihin palaamisen kanssa. Ovat niin leipiintyneitä työhönsä, etenkin ne jotka olleet samassa työpaikassa kymmeniä vuosia. Puukkoa tulee, teet sitten työsi hyvin, huonosti tai hyvin huonosti. Kannattaa muistaa sekin että vain murto-osa ihmisistä olis päteviä opettajiksi. En tarkoita tällä koulutusta vaan sitä miten asennoituu ihmiseen joka opettelee uutta ja miten osaa perehdyttää eli opettaa toista ihmistä. Monet moittii huonoksi oppilaaksi vaikka oikeasti on kyse huonosta opettajasta, joka osaa vain yhdellä tavalla kertoa asioista. Oppia voi niin monella tavalla. Tsemppiä, toivottavasti saat paremman työpaikan nopeasti.
Riittääkö perehdyttäjän oma osaaminen perehdyttää muita? Aina ei riitä ja silloin se oma osaamattomuus kaadetaan perehdytettävien niskaan. Ottaisin tuon esimiehen kanssa puheeksi. Ja hakisin myös niitä muita paikkoja.
Voi, voi. Koita tottua. Ihmiset juoruaa ihan HELV...N paljon muista ja muiden asioista. Sen olen oppinut. Kerrot asian A jollekkin ja oletat , että tyhmempikin tajuaa olla kertomatta muiden asioita eteenpäin ILMAN erillistä sanomista. Mielestäni jokainen kertoo omia asioitaan kelle haluaa mutta muut ei levittle niitä ympäriinsä.
On jokaisen oma asia kertoa omat asiat kelle tykkää. Mutta valitettavan moni on ihan jäätävä juoruakka/ukko, jonka elämäntehtävä on kertoilla muiden asioita eteenpäin.
Sama pätee tähän sun kokemaan. Todella, KOROSTAN TODELLA monessa työpaikassa on vähintään yksi (yleensä enemmän ) jotka haukkuu muita seläntakana. Koska ne on valitettavan pieniä ihmisiä. En arvosta kumpaakaan toimintaa.
Oksettavaa
Miehet ei juorua koskaan. On vaan tietojen tasausta, kysymään vaikka Teboilin baarissa.
Työpaikat ovat nykyään melkosia käärmeenpesiä. Mitä rehellisemmin, oikeudenmukaisemmin ja oikeammin toimit, sitä suuremmalla varmuudella sinut lytätään. Hirveitä ovat työyhteisöt nykyään. Onneksi oma taloudellinen tilanteeni sallii riippumattomuuden. Minua ei noihin hullujenhuoneisiin enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö perehdyttäjän oma osaaminen perehdyttää muita? Aina ei riitä ja silloin se oma osaamattomuus kaadetaan perehdytettävien niskaan. Ottaisin tuon esimiehen kanssa puheeksi. Ja hakisin myös niitä muita paikkoja.
Juu-u. Mulla ja kahdella muulla samaan aikaan aloittaneella oli kerran ihan legendaarinen perehdyttäjä.
Otettiin vaan suoraan palaveriin mukaan, MITÄÄN asioita ei selitetty tai käyty läpi. Ei sitä ennen, ei sen aikana, eikä sen jälkeenkään.
Perehdyttäminen oli sitä, että perehdyttäjä sanoi iloisesti "Kysykää, jos joku on epäselvää, vastaan mielelläni! :)" Se on paha kysyä asioista, joita ei tiedä olevan olemassakaan.
Perehdyttäjä itse purki huonosta perehdytyksestään saamaansa palautetta työkaverilleen avokonttorissa. "Älä välitä! Sä olet tehnyt kaiken ihan oikein! Nämä uudet eivät vaan osaa yhtään mitään!" kaveri tsemppasi.
Huh huh.
Tuota se on kaikissa paikoissa nyt ja aina ennenkin, hoitoalatkin kauheita.
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on kaikissa paikoissa nyt ja aina ennenkin, hoitoalatkin kauheita.
Hoitoalat ne vasta kauheita ovatkin!
Hieman riippuu osastosta. Päivystyksessä voi olla hyvä meno, kun kaikilla on mielekästä työtä. Jossain geriatrisella kuntoutusosastolla on vähän toisin.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan tätä.
Aloittaja on varmaankin lähihoitaja? Hoitoalan työpaikat oat perke..... Haisevia, töitään vältteleviä, lihavia ja laiskoja juoruakkoja täynnään. Eipä ihme että työvoimapula aiaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan ap kertoi, että toinen perehdytettävä kyllä oppii ja on hyvä.
Ap ottaa nyt sitä todellista vastuuta ja kertoo sille perehdyttäjälleen, että kuuli kyseisen keskustelun ja nyt pitäisi käydä läpi miten hän voisi oppia paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ottaa nyt sitä todellista vastuuta ja kertoo sille perehdyttäjälleen, että kuuli kyseisen keskustelun ja nyt pitäisi käydä läpi miten hän voisi oppia paremmin.
Ikävä tuossa on opetella jos perehdyttäjä vain tiuskii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu-u. Mulla ja kahdella muulla samaan aikaan aloittaneella oli kerran ihan legendaarinen perehdyttäjä.
Otettiin vaan suoraan palaveriin mukaan, MITÄÄN asioita ei selitetty tai käyty läpi. Ei sitä ennen, ei sen aikana, eikä sen jälkeenkään.
Perehdyttäminen oli sitä, että perehdyttäjä sanoi iloisesti "Kysykää, jos joku on epäselvää, vastaan mielelläni! :)" Se on paha kysyä asioista, joita ei tiedä olevan olemassakaan.
Perehdyttäjä itse purki huonosta perehdytyksestään saamaansa palautetta työkaverilleen avokonttorissa. "Älä välitä! Sä olet tehnyt kaiken ihan oikein! Nämä uudet eivät vaan osaa yhtään mitään!" kaveri tsemppasi.
Huh huh.
Viimeiset 30v olen ihmetellyt perehdytyksen tasoa eri yrityksissä. Sitähän ei useimmissa ole ollenkaan vaan juuri tuota "kysy, jos on epäselvää niin joku kertoo". Uudessa työpaikassahan ihan kaikki asiat tuppaa olemaan epäselviä, siksi just sitä perehdytystä tarvitaan.
Viimeisimmässä työpaikassani kaupassa myymäläpäällikkö kertoi pääasiat pikaisesti mutta kukaan ei koskaan perehdyttänyt osastolla. Osastovastaava ei koskaan esitellyt itseään, meni ja teki töitään. Toki oli ylityöllistetty mutta eihän esittelyyn mene kuin muutama sekunti. Aikaa oli kuitenkin juoruta jopa puoli tuntia asiakkaan kanssa. Vastaava ei myöskään koskaan kertonut miten koneet toimii, mikä on viikko-ohjelma, mitä kampanjoita on tällä viikolla jne. Ei kertonut myöskään sitä mistä tieto näihin löytyy, ei opastanut koneiden kanssa, ei kertonut toimintavoista, ei sitä miten reklamaatiot hoidetaan ym. Kaiken opin jotenkin, kun olen aktiivinen kysyjä ja utelias. Jälkeeni tuli muutama muu uusi työntekijä ja heidän kohdalla sama juttu, ketään ei kiinnostanut perehdyttää. Aikani sitä kattelin sivusta ja otin sitten itse ja opastin näitä uusia, sen mitä itse olin oppinut siihen mennessä. Itkua yksikin väänsi päivittäin ja minulle sadatteli että on tämä työmaa. Tulee uutena osastolle ja kaikki katoaa omiin töihin, esittelemättä itseään ja paskaakaan välittämättä. Osastovastaava sitten minulle valitteli että oli saanut myymäläpäälliköltä moitteita huonosta esimiestyöstä. Miksiköhän? Ei raukka varmaan tajunnut miten surkea esimies on, surkeampaa en ole koskaan nähnyt ja monia pätkätyöpaikkoja nähnyt. Ei iloinen hymy ja reipas asenne tee kenestäkään hyvää esimiestä :D Selän takana sitten haukutaan uusi tulokas huonoksi ja toivottomaksi vaikka oikeasti surkeaa on vain perehdytys. Hyvät työntekijät sitten lähtee muualle ja muut harmittelee että kun ei nuoret pysy talossa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on varmaankin lähihoitaja? Hoitoalan työpaikat oat perke..... Haisevia, töitään vältteleviä, lihavia ja laiskoja juoruakkoja täynnään. Eipä ihme että työvoimapula aiaa alaa.
Lihavuushan se tässä onkin taas ratkaiseva tekijä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuushan se tässä onkin taas ratkaiseva tekijä. :D
Lihavuus on suora osoitus elämänhallinnan puutteesta. Lihavat ovat myös aina kateellisia hoikemmille.
Lihavuus aiheuttaa myös epämiellyttäviä hajuja, hiki, hautumat jne. Tottakai, kun hygienian hoito on ylipainosta johtuen hankalaa.
Puhumattakaan kuluja yhteiskunnalle sairaslomien, lihavuusleikkauksien sekä lukuisten eri elämäntapasairauksien esim. diabetes) myötä)
Kaikki tietämäni työpaikkojen myrkyttäjät ovat olleet enemmän tai vähemmän lihavia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse kannatan myös sitä, että näin otat niskalenkin hänen selän takana puhumisesta. Oppii sen, että joutuu kohtaamaan sanomisensa päin naamaa.
Perehdyttäjä ei osaa hoitaa tehtäväänsä, jos uusi työntekijä ei opi tehtäviä.
Pelastaudu pois moisesta työpaikasta. Tuosta se vain pahenee.