Kumpi on oikeassa?
Apua mammat. Olemme pitäneet makuuhuoneen tuuletusikkunaa auki öisin.
Diplomi-insinööri mieheni väittää, että makuuhuoneen ikkunasta tulee ihan yhtä paljon viileää ilmaa, vaikka se olisi auki vain hyvin vähän.
Itse olen sitä mieltä, että ikkuna kannattaa pitää niin auki kuin mahdollista, jotta makuuhuone viilenee enemmän.
Olemme koko kuuman kesän väitelleet asiasta. Kumpi on oikeassa?
Kysykää myös miehiltänne, koska uskon, että myös moni mies on samaa mieltä kuin minä.
Kommentit (26)
Miks siitä pitää väitellä? Eiks sitä ikkunaa voi pitää enemmän auki, nii molemmat on tyytyväisiä? En ite ainakaa ihan heti keksi, et miks sieltä tulis yhtä paljon ilmaa, jos aukko on pienempi..
Selittikö miehes tätä käsitystään jotenkin? Joku kuuman ilman poistumisen ja kylmän ilman sisääntulemisen aiheuttama kierto, jonka takia viilenis muka saman verran pienellä raolla?
Sano sille, että kokeilee. Menee saunaan ja jättää oven raolleen. Sit avaa oven kokonaan. Viileneekö nopeammin jommalla kummalla vaihtoehdolla.. Huhheijaa, insinöörit..
Hmm, niin, tosiaan. Jotenkin ajattelin et tähän liittyy myös et miten NOPEASTI huone viilenee. Eihän se tietenkään määräänsä enempää viilene, oli ikkuna sit miten auki tahansa.
-12
Mut ihanko oikeesti väitätte, että huone viilenee yhtä hyvin jos ikkuna on auki kolme milliä tai koko seinä on pois:-) Varmaan ehkä viikossamut yön aikana ei varmasti ja yöstä nyt oli kyse!
No mun mielestä se huone viilenee paremmin suuremmalla aukolla, koska viileneminen on tällöin myös nopeampaa. Eli siihen liittyy muitakin elementtejä, kuin se, että kuinka paljon se huone viilenee tietyssä ajassa.
-12
ap halusi vaan tulla pätemään, että hänellä on mies, joka on diplomi-insinööri.
No meillä ainakin on joka ikinen yö ollut paljon viileämpää kun tuuletusikkuna ollut kunnolla auki kun taas joskus ollut raollaan ja sen takia olen herännyt yöllä kuumuuteen...näin ilman insinöörin koulutusta maalaisjärjellä ja omalla kokemuksella väitän että ap on oikeassa ja ukko väärässä :D