Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alatko suhteeseen jonkun kanssa jolla on ampuma-ase(ita) kotona?

Vierailija
01.08.2021 |

Luvallisia tai luvattomia.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, aseet eivät sovi vihreään arvomaailmaan, ei missään tapauksessa/tilanteessa.

Vierailija
22/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys: saako Suomessa säilyttää käsiaseita kotona?

Olen siis tapaillut miestä, jolla oli käsiase. Sanoi, että johtuu siitä, että on joku vartija/järjestyksenvalvoja lupa.

Tiedä sitten.. Nyt kun jälkikäteen ajattelen. 🤔

Saa mutta asekaapissa. Ja ei niitä millään järjestyksenvalvojilla ole. Miehelläni on lupa pistooliin, eikä ihan läpihuutojuttu ole se lupa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis tapaillut miestä, jolla oli käsiase. Sanoi, että johtuu siitä, että on joku vartija/järjestyksenvalvoja lupa.

Saa, jos sille on luvat kunnossa. Vartijoilla/järjestyksenvalvojilla ei työssään ole aseenkantolupaa, joten ainakin siltä osin valehteli. 

Vierailija
24/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en kyllä alkaisi ikinä. turha tappaminen tappamisen ilosta ei sovi minun ajatusmaailmaan. yleensäkkin viattomien eläinten tappaminen on säälittävää, siinä ei ole mitään miehekästä. mies ja metsästäminen on säälittävää kateltavaa.

Missasin ilmeisesti sen kohdan missä puhuttiin tappamisesta. On muutakin ampumista kuten ampumaurheilua. Mä olen seurustellut ampumista harrastavan miehen kanssa. Luvallinen ase oli tietty lukollisessa asekaapissa.

Vierailija
25/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut kodissa, jossa haulikot roikkui hirvensarvissa tuvan seinällä. Isällä oli myös pistooli eläinten lopetusta varten. Miehelläni on monenlaisia ampuma- aseita kilpailuammuntaa varten.

Vierailija
26/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhui paskaa. Sen järjestyksenvalvojakortin voi suorittaa kuka vaan ja siihen ei todellakaan kuulu aseenkantoluvan suorittamista saati aseen käyttöä. Vartijakouluun on pääsykokeet, mutta siihenkään koulutukseen ei kuulu aseen käyttöä. 

Vierailija
27/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parisuhteessa naisen, joka harrasti mm metsästystä. - Ei meidän suhdetamme ole koskaan hiertänyt se, että hänellä oli harrastusvälineitään (, kuten aseita) kotonaan.  Tai se, että minä en ole käynyt armeijaa mutta hän on käynyt armeijan ja ollut rauhanturvaajana maailmalla.  

Vierailija
28/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mis päi asuu. Ehkei urbaanis stadis semmosia tarvi mihinkää, mut jossai vantaal tai muual pöndel voi olla iha hyvä, ettei karhut tapa keske peltotöide.

Vierailija
29/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen parisuhteessa naisen, joka harrasti mm metsästystä. - Ei meidän suhdetamme ole koskaan hiertänyt se, että hänellä oli harrastusvälineitään (, kuten aseita) kotonaan.  Tai se, että minä en ole käynyt armeijaa mutta hän on käynyt armeijan ja ollut rauhanturvaajana maailmalla.  

..Niin ja harrastaa varmaan taas kun eikös syyskuussa ala taas teeren ja hirvennetsästys kaudet..

Vierailija
30/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhui paskaa. Sen järjestyksenvalvojakortin voi suorittaa kuka vaan ja siihen ei todellakaan kuulu aseenkantoluvan suorittamista saati aseen käyttöä. Vartijakouluun on pääsykokeet, mutta siihenkään koulutukseen ei kuulu aseen käyttöä. 

Näin. Järkkärikoulutus kestää kaks päivää ja senkin voi tehdä nykyään etänä. Olisi aika huolestuttavaa, jos tällä saisi luvan kantaa asetta.

Vierailija
31/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin on joitakin korkean turvallisuuden kohteita, joissa vartijalla voi olla työvälineenä koira ja ase.

Mutta joo, itseä ei aseharrastus häiritse, metsästän minäkin. Nyt meillä on pyssyt yhteisessä kaapissa.

Luvattomat aseet sen sijaan on välitön turnoff.

(ja ilmoitan poliisille)

Vierailija
32/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain Kun ne on Luvallisia, että hän tykkää käydä metsällä, ja on Voimassa oleva hyväksytty

metsästyskortti ja lupa tai hän harrastaa ampumaurheilua.

Itse en harrasta kumpaakaan mutta on Vain silloin ok ja ne on Asekaapissa.

Poliisihan eikä yksityisetsiväkään Ei tietysti tuo asetta kotiin eikä ammatti sotilas.

Muuten En missään nimessä seurustelisi tai lähtisin Heti ne nähtyä Kotiin!

Jos ne Ei olisi Asekaapissa eikä Voimassa olevaa , metstykorttia ja niin .

Tietysti Se aseenkanto lupa , !

OIkeasti - siis seurustelun alkuvaiheessa - pyydättekö tulevaa tulevaa seurustelukumppania (nainen tai mies tai vaikka nykyaikaisesti vaikka le spopari) esittämään dokumentit aseiden luvanvaraisuudesta ja asekaapin sertifikaateista ja lukituskäytönnöistä? 

Tuskinpa kukaan noin toimii ja suoraan kysyy kättelyssä. Mutta jos muuten käy ilmi, että on aseita, joihin liittyy jotakin arveluttavaa, niin siitä voi sitten vetää johtopäätöksiä. On iso ero siinä onko kyse vakaasta ja luotettavasta ihmisestä, jolla on esim. metsästys- tai tarkkuusammuntaharrastus ja lupa-asiat kunnossa, vai jostakin muusta.

Vierailija
33/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa mutta asekaapissa. Ja ei niitä millään järjestyksenvalvojilla ole. Miehelläni on lupa pistooliin, eikä ihan läpihuutojuttu ole se lupa.

No oli se jossain lukkojen takana.. Kerran esitteli sitä kännipäissään.. En tiedä. Varmaan sitten oli lupa tms. En kyllä tiedä miksi lopulta. Ei mikään maailman tasapainoisin ihminen.. Ja höpötti jotain miten eräs moottoripyöräkerho pyytänyt sitä jäseneksi tms. (tai kokelaaksi.. Yyh, sanoin ettei saa niihin urpoihin kyllä sekaantua).

No ollutta ja mennyttä. Aloin vaan miettimään olikohan laillinen.

Vierailija
34/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessakin on joitakin korkean turvallisuuden kohteita, joissa vartijalla voi olla työvälineenä koira ja ase.

Mutta joo, itseä ei aseharrastus häiritse, metsästän minäkin. Nyt meillä on pyssyt yhteisessä kaapissa.

Luvattomat aseet sen sijaan on välitön turnoff.

(ja ilmoitan poliisille)

Mutta eivät taatusti säilytä sitä asetta kotonaan. 

Vierailija
35/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvalliset metsästysaseet asianmukaisessa kaapissa --> kyllä

Jos jotain vilunkia, niin en.

Vierailija
36/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No maaseudulla aikanaan olisi ollut aika hankala seurustella ihmisen kanssa, jonka kotona ei olisi ollut aseita. Joka maatalossa oli aseita metsästystä varten.

Kaupungissa tietysti eri juttu. Mutta olen siis seurustellut ihmisen kanssa, jolla on kotonaan aseita.

Vierailija
37/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oli se jossain lukkojen takana.. Kerran esitteli sitä kännipäissään.. En tiedä. Varmaan sitten oli lupa tms. En kyllä tiedä miksi lopulta. Ei mikään maailman tasapainoisin ihminen.. Ja höpötti jotain miten eräs moottoripyöräkerho pyytänyt sitä jäseneksi tms. (tai kokelaaksi.. Yyh, sanoin ettei saa niihin urpoihin kyllä sekaantua).

No ollutta ja mennyttä. Aloin vaan miettimään olikohan laillinen.

"Ja höpötti jotain miten eräs moottoripyöräkerho pyytänyt sitä jäseneksi tms. (tai kokelaaksi.."

No eikös tuon pitäisi olla iso red flag? Jotakin on täytynyt mennä elämässä pieleen, jos on tilanteessa, jossa joku liivijengi pyytäisi riveihinsä, tai vaikkei asia pitäisi paikkaansa, jos leuhkii sellaisella.

Vierailija
38/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki aseet pitäisi kerätä pois ja jättää ne vain poliisille. yleensäkkin tappoharrastukset, kun ne kohdistuu viattomiin eläimiin pitäisi kieltää lailla. hengen ottaminen eläimeltä hupimielessä pitäisi olla sakon paikka. aivan käsittämättömän sairasta touhua ampua eläimiä päähän ja sisäelimiin ilman seuraamuksia.

Vierailija
39/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut kodissa, jossa haulikot roikkui hirvensarvissa tuvan seinällä. Isällä oli myös pistooli eläinten lopetusta varten. Miehelläni on monenlaisia ampuma- aseita kilpailuammuntaa varten.

Myös minun lapsuuskodissani oli yläkerran rappukäytävässä hirvensarvet, joissa oli muutama hirvikivääri.  Sain isoisältäni pienoiskiväärärin 14 -vuotiaana.  Aseenkantoluvan hankkiminen oli ilmoitusluokan juttu 70-luvulla (jopa 14 -vuotiaalle).  Sittenmmin oli vielä toinenkin ase. Nämä ovat jäänyt aika vähälle käytölle alkuaikoja lukuunottamatta.  Myöhemmin 55-vuotiaana vein ne aseet  poliisille (tarkalleen ottaen pyysin poliisia hakemaan ne kotoani).

Vierailija
40/47 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, aseet eivät sovi vihreään arvomaailmaan, ei missään tapauksessa/tilanteessa.

Kerro se Pirkka-Pekka Peteliukselle, hän ja moni muukin vihreä kannattaa vieraslajien kuten supikoirien ja minkkien torjuntaa. Osa saattaa pitää raudoilla pyyntiä parempana vaihtoehtona mutta lopputulos on kuitenkin sama.

https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/vieraslajien-torjunta-osaksi-kunti…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi