Miten toimitte ulkona kun lapsi väsyy mutta kotiin on vielä pitkä kävelymatka?
Eli jos ollaan pitkällä retkellä tai muuten vain oltu ulkona jo monta tuntua ja lapsi alkaa tauoista huolimatta jo selvästi väsyä eikä jaksaisi kävellä kotiin. Mutta kotiin on kävelymatkaa vielä yli kilometri. Miten toimitte? Vinkkejä kaipailee äiti, jonka neljävuotias on jo sen verran isokokoinen, ettei häntä jaksa kantaa kuin muutaman metrin.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
No ei olla.
Ette ole mitä?
Ap
Koeta keksiä kävelystä leikki. Leikkikää vaikka seuraa johtajaa tai pyydä lasta näyttämään miten esim. Muumipeikko, pikku-Myy, ninja tai vaikka Ryhmä Haun hahmot kävelee.
No yleensä ennakoin etukäteen millaista reissua on tiedossa.
Tsemppaan ja varaan aikaa rauhalliseen etenemiseen jos väsy iskee. Mitäpä siinä nyt varsinaisesti voi tehdä. Annan kädellä puristuskäsivoimaa lapsen käteen niinkuin oma äitini teki aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei olla.
Ette ole mitä?
Ap
Niin kaukana ettei jaksa. Tuo reppuselkä toimii kyllä.
Jos olen arvioinut lapsen voimat väärin enkä jaksa itse kantaa, ei taida jäädä muuta vaihtoehtoa kuin soittaa taksi.
Reppuselässä.Ei lasta saa rääkätä liian pitkillä lenkeillä. Jotain rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei olla.
Ette ole mitä?
ApNiin kaukana ettei jaksa. Tuo reppuselkä toimii kyllä.
Ei me ainakaan jakseta aina vain lähikulmilla pyöriä. Kauempana on kaikenlaista kivaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Kotona laittamassa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Tällä hetkellä hän on makuuhuoneessa, minä olohuoneessa. Miten se liittyy lapsen kävelyyn?
Ap
Suunnittelen paremmin jos en jaksa kantaa. Kannan harteilla lasta jota en jaksa kantaa sylissä.
Rattaat mukaan jos yli km voi olla kävelyä väsyneelle lapsella tai mielummin polkupyörä. Voi myös istua istuimessa aikuisen pyörän takana tuon ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Reppuselässä.Ei lasta saa rääkätä liian pitkillä lenkeillä. Jotain rajaa.
En minä mitään rääkkää. Lapsi itse pyytää päästä niihin paikkoihin ja viihtyy niissä. Kotimatkalla vain välillä voimat loppuu. Ei aina. Ap
Pysähdytään tauolle, otan hetkeksi reppuselkään (esim. pari kymmentä metriä usein auttaa jo jaksamaan ja oikein pitkillä retkillä jopa 8-vuotias pääsee hetkeksi tarvittaessa selkään). Jos matkalla on kauppa, saatetaan hakea jotain juotavaa/syötävää. Myös tarinoiden ja arvoitusten (toinen miettii esim. eläintä ja toinen kyselee kysymyksiä siitä ja arvailee) kertominen usein tepsii.
Mun poikani oli tuossa iässä sen verran höntti, että jos ei jaksanut kävellä, aina jaksoi juosta dinosaurusta karkuun. Ja sitten mentiin.
No ei olla.