Kootaan opas miten pärjätä vähäisillä rahoilla
Vähän väliä siis saa lukea miten ihmiset kituuttelevat rahoillaan tai toiset vain eivät osaa elää rahojensa mukaan. Tupakointi ja alkoholi voidaan jättää myös suoraan pois keskustelusta, koska niitä käyttävät varmasti tietävät, että niihin palaa rahaa.
Tarkoituksena olisi siis kerätä pieniä vinkkejä, joilla ihmiset pärjäävät vähäisten rahojensa kanssa. Ei siis myöskään mitään 10€ viikoksi ruokia vaan ihan tasaisen arjen pyörittämistä varten.
Itse olen yksinhuoltaja isä ja tällä hetkellä työtön, mutta rahaa jää kuitenkin oikein mukavasti käytettäväksi, joten voin aloittaa ihan pienillä vinkeillä, jotka seuraavat jatkokommenteissa. Eräänlainen peukutus- ja kommentointi ketju siis.
Se tietenkin laskee "pakollisia" kuluja, että olen mies. onhan naisilla yleensä meikit, useammat päällysvaatteet yms ihonhoitotuotteet. Joita miehillä harvemmin on.
Kyllä ME pystymme siihen!
Kommentit (186)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:58"]
Edesmennyt äitini (rauha rakkaani sielulle <3) oli ihan huippu esimerkki siinä miten vähävarainenkin voi kasata arjen pienillä valinnoilla mukavat säästöt.
Kauppakäyttäytyminen nyt ihan ekaksi. ÄLÄ käy joka päivä kaupassa. Suunnittele kauppalista. Ota mukaasi muovikasseja, kangaskasseja tai kori. Älä KOSKAAN osta kauppakassia! Punnitse tuotteet ilman pussia. Vertaile kilohinnat. Älä osta esim valmiiksi siivutettua leipää, juustoa yms, ne on aina kalliimpia.
Käy esim vain kerran viikossa kaupassa autolla, jolloin tuot isommat ostokset. Pikkutavarat kulkee pyörän selässäkin, esim repussa :).
Älä haaskaa ruokaa, hyödynnä edelliseltä päivältä jääneet jämät pyttipannussa, puuronlopusta sämpylöitä jnejne...
Hyödynnä tarjoukset. Ota lenkille lähtiessäsi tyhjä pussi taskuusi ja bongaa lenkillä pullot ja tölkit tienpientareilta.
Hyödynnä kirpputorit ja Tori.fi.
[/quote]
Tuossa tuli käyttökelpoista vinkkiä ja sitten myös sitä hieman turhempaakin :) pussiton punnitus ei pahemmin vaikuta loppuhintaan, mutta tuo valmiiksi siivutettu leipä/juusto olivat hyviä kommentteja. yläpeukkua tulee siis minulta
-AP
[/quote]
No toisten mielestä ei kauppakassin ostaminenkaan vaikuta kun se on vaaaaaan sen parikytsenttii.
Mielestäni mainitsin että ihan pikkujutuilla ne säästöt karttuu. Ilman pussia punnitseminen on ainahalvempaa kuin pussin kanssa punnitseminen. Plus että niitä pusseja kannattaa repäistä viisi-kuusi kotiin mukaan. Saa käteviä pikkuroskiksia kotiin ja esim leivän pakastukseen käteviä...Tosin tästä päästään siihen wcpaperin pöllimiseen kirjastosta mutta sitä ei kai kukaan katso hyvällä että varastelemaan alkaa :D.
Käy duunipaikalla suihkussa jos sinulla on mahdollisuus. Leikkele kotiin tulevasta valkoisten kirjekuorien sumasta kauppalappuja ja lapsille piirustuspaperia :D!
Älä osta mitään, vain siksi, että on kivaa ostaa. Pyri minimoimaan ostaminen, niin säästöön jääkin yllättävän paljon rahaa, ei lehtitilauksia, ei herkkuja kuin harvoin, ei kalliita osamaksuja tai ostoksia tiliin esim. lastenvaatteita, vaan osta käteisellä. Pyri ostamaan käytettynä halvemmalla kuin uutena kaupasta. Tingi ja vertaile hintoja. Osta alennuksesta, kun tarve vaatii esim. uusia vaatteita/kenkiä. Unohda kalliit merkkituotteet!
Jätä kalliit kampaamotuotteet hiustenhoidossa, ja osta marketin halpoja merkkejä, ja niitäkin tarjouksesta.
Suunnittele etukäteen, mitä todella perheesi/itse tarvitsee, kaikkea mitä haluaa ei tarvitse ostaa. Lainaa, kierrätä, yms. kaveripiirissä esim. lastenvaatteita, pinnasänkyjä, sittereitä yms.
Älä osta mitään, mitä oikeasti ei voi pestä lapsiperheessä. Älä siis osta mitään, mikä ei kestä kunnon vesipesua, ei sohvissa, ei vaatteissa, ei lasten tuotteissa.
Käytä ilmaispalveluita, terveyskeskusta, hammashoitoa, kirjastoa yms. älä anna terveytesi mennä huonoon suuntaan, hoitamattomuus esim. hampaissa tulee aina kalliiksi kuin tarkistukset ja suun terveyden ylläpito.
Harrasta ilmaisjuttuja; puistojumppaa, hakeudu yhdistyksiin joiden kautta pääse matkustelemaan tai kokemaan uusia elämyksiä, käytä julkisia liikkuessasi, ja ota etukäteen selvää matkalla yöpymiset! Matkustaa voi myös pienellä rahalla.
Tee itse aina kun voit; tee itse ruokasi ja leipomuksesi, näin säästät paljon rahaa. Einekset ja tehdyt herkut ovat kalliita, itsetekemällä säästää pitkän pennin. Osta halvoista raaka-aineista ja tee riittoisia ruokia kuten keitot, laatikot, pataruuat, kastikeruuat. Älä syö joka päivä lihaa. Kesällä voi itsekin kalastaa, marjastaa, ja sienestää. Täytä pakkanen ilmaisella superfoodilla!
Pyri ostamaan huonekaluja, joita voi maalata ja kunnostaa itse. Osta huonekalut käytettynä.
Pyri säästämään vettä, sähköä, ja luontoa. Puuronjämistä voi tehdä maukkaita sämpylöitä, tai lisätä se pannukakkuun jne. Risottoon ja paellaan voi lisätä edellisen ruuan ruuantähteet. Käytä paljon juureksia, ne ovat terveellisiä, ja täyttäviä sekä halpoja.
Pyri kouluttautumalla ja työnkierrolla saamaan omaa ammattitaitoa paremmaksi, ja sitä kautta tulotason nousua.
Pidä vaatteista ja huonekaluista, harrastevälineistä hyvä huoli: opeta lapsetkin huolehtimaan tavaroistaan, niin ne säilyvät pitkäikäisinä. Puhtaus lisää tavaroiden käyttöikää, myös esim. pyykinpesukoneessa, joten huolehdi kodin koneiden kunnosta säännöllisin väliajoin; pyykinpesukoneessa, kahvinkeittimessä, silitysraudassa (pölyt ja lika pyyhitään, pyykinpesukone annetaan pestä itsekseen ilman pyykkiä pisimmällä ja kuumimmalla ohjelmalla, kahvinkeittimestä pyyhitään rasvat ja liat pois, ja otetaan kalkit pois, esim .etikkaliuoksella jne.)
Parsi vaatteita; sukkia, ja polvista repeytyneitä housuja (esim pikkupojan vaatteissa). Aina ei tarvitse ostaa uutta, vaan voi paikata vanhoja vaatteita siistikuntoiseksi.
Leivo itse kaikki syömäsi leipä.
Älä harrasta shoppailua ilman tarvetta, ei edes alennusmyynnistä eikä edes kirppiksellä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:12"]
Ruoka: tee isoja annoksia kun joku on halpaa, pakasta annoksina. Soppa on maailman edullisin tapa syödä jääkaapin jämät maukkaasti. Soseuttamalla soppaan uppoaa hiukan epätaiteellisempiakin osia.
Pakastin: Pakasta kaikki ylijäävä fiksusti. Yllämainitut monikertaruoat, plus esim. puoli purkkia tomaattimurskaa jos tarvitset vain puolet, leivänkännykät, juustonloput raastettuna, lusikallinen kermaa... ruokaa ei kannata heittää pois. Se kermalusikallinen tekee hyvää kastikkeelle, eikä tarvitse ostaa koko purkkia kun vaan hulauttaa pakastepussin pohjalle jäädytetyn jämän sekaan.
Ilmaiset huvit: Kirjasto. Paitsi, että pääset lukemaan kirjoja ja lehtiä, kirjastossa on nykyään vaikka mitä aktiviteettia muksuille ja aikuisille. Ilmaiseksi.
Liikkuminen: onko auto välttämätön vai oikeasti välttämätön? Laske vuosittaiset kulut. Meillä autottomuus tulee huomattavasti halvemmaksi vaikka menisin kerran viikossa taksilla töihin ja takaisin (bussin sijaan) ja vuokraisin auton kolmeksi viikoksi loma- ja huvikäyttöön. Laske omat kulusi ja vertaa.
Kierrätys: erityisesti lasten kamppeita kannattaa kierrättää suoraan eikä kirpparin kautta. Erilaisia vaippoja voi vertailla kun vaihtaa muutaman hiekkalaatikkotuttavan kanssa.
Kimppakyyti modernilla tavalla: Tarvitsetko IKEAsta kaksi hyllyä Billyysi? Turha tehdä reissua itse, kysy, jos joku tuttavasi on menossa, anna ohjeet ja rahat. Isommat ostokset voi myös aina kimppauttaa, säästyy toimituskuluissa. Pätee erityisesti nettishoppaamiseen.
[/quote]
Erityisesti tuota iso määrä ja loput pakastimeen periaatetta käytän itse ruokaa tehdessä
-AP
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:10"]
Kurkkaa aina ohikulkiessa roskiksiin. Niistä voi löytää lähes mitä tahansa käyttökelpoista tavaraa ja toisinaan aivan uudenveroisessa kunnossa. Ihmiset heittävät niin paljon pois kaikkea ehjääkin.
[/quote]
Peesi. Itse en koskaan osta esim Me Naisia. Poimin aina viikon vanhan lehden lehtiroskiksesta (naapuri tilaa :D)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:13"]
Ja pah, osarit on typerintä ikinä! Tai no, yksi osari on itselläkin, kun tuli halvemmaksi maksaa puhelin osissa kuin yhdessä erässä. Mutta toisaalta ärsyttää maksaa sitä 20 euroa joka kuukausi, kun olis voinu maksaa kerrallakin. Rahaa olisi ollut, mutta ajattelin säästää :D
Yleisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että jos ei ole rahaa ostaa jotain niin sitten ei osteta vaan säästetään. Poikkeuksena asunto, joskus toki autokin jos se on välttämätöntä hankkia työn vuoksi.
[/quote]
jos säästöjä ei satu olemaan niin kyllä esimerkiksi pesukone on hyvä varsinkin lapsiperheessä olla heti, eikä puolen vuoden, taikka vuoden kuluttua.
-AP
Taidegallerioista , museoissa (osa) ja kirjastossa käynti on maksutonta. Harrasta niitä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:12"]
- Osta mahdollisimman monikäyttöisiä tuotteita. Tämä on hyvä vinkki naisille kosmetiikassa: et tarvitse erikseen miljoonaa eri purnukkaa eri tarpeisiin vaan opettele soveltamaan, esimerkiksi luomiväriä voi käyttää kulmakarvoihin ja kookosöljy poistaa silmämeikin sekä toimii ihoöljynä. Virheostetut vartalovoiteet voi käyttää vaikka jalkavoiteena. Pääsee paljon vähemmällä kun keksii tuotteille uusia käyttötarkoituksia :)
[/quote]
Tämäkin on ihan ehdoton vinkki!
Itse olen ammattisiivooja. Silti kotonani on vain Fairya. Se käy niin paskapyttyyn, pölyjenpyyhintään ikkunoihin kuin astioihinkin :).
Lihaa ei tarvitse syödä joka päivä. Riittää 3-4 päivänä viikossa.
Leivän päällä esim siivutettu suolakurkku hyvää juuston ja makkaran asemasta.
Maitotuotteiden käyttöä kannattaa seurata. 5 dl päivässä riittää. Maitoa ei siis kannata litkiä litrakaupalla. Tai hotkia jogurttia tai juustoa. Vaikuttaa jo raudan imeytymiseenkin.
Näkkileipä edullista ja säilyvää.
Seuraa tarkasti tarjouksia, isojen markettien asiakkaaksi voi rekisteröityä ja saat tarjoukset sähköpostiisi, näet ne siis, vaikkei sinulle tulisikaan sanomalehteä. Tarjouksista voi ostaa välillä jopa tosi suurella alennuksella meikkejä, paperitavaraa, pesuaineita, hammastahnaa, vaatteita ja vaikka mitä muuta. Siis kaikkea pitkään säilyvää.
Ja tietenkin seuraa ruokatarjouksia ja pakasta.
Shampoota ja muita tököttejä ostetaan vasta kun viieinenkin. Pisara on käytetty.
Suosi kaupan omaa merkkiä esim prismassa rainbow ja cittarissa pirkka. Ovat usein edullisempia.
Lisäksi meillä tullut säästöä kun laitettiin postiluukkuun "ei ilmaisjakelua" lappu, ei tule mainoksia jota selaillessa "pakko" ostaa sitä ja tätä :) tosin jää ne tarjoustuotteetkin lukematta...
Sunnuntaisin käydään äitini tai anoppini luona syömässä lounaalla ja usein tuuppaavat vielä ruokaa mukaankin. Ei tartte ite väsätä. (meitä minä ja mies ja yksi lapsi)
Turhan roinan säilyttäminen on kallista!
Olen tehnyt roskiksesta tosi hyviä löytöjä, ja ne mitkä ei ole tulleet omaan käyttöön, olen myynyt eteenpäin kirpputorilla ;)
Minä saan kosmetiikkaa ja shamppoita ilmaiseksi kun olen ilmoittanut itseni "koekaniiniksi" uusille tuotteille. Siis tuotteille jotka ovat jo myynnissä. Tuotetta käytetään esim pari viikkoa ja sitten tulee sähköpostiin arviointilomake jossa arvostellaan tuote.
Älä lottoa. Kymppi viikossa on yli 500 vuodessa. Mieti muutkin vastaavat viikottaiset/kuukausittaiset menot voisiko niistä säästää.
Jos asut kerrostalossa, ehdota kierrätyshuonetta kellariin. Rappukäytävissä ei saa olla mitään palomateriaalia, mutta polkupyörän kori paperinkierrätysastian vieressä pitää akkainlehdet ym. lukukuntoisina seuraavalle roskien viejälle.
Oikeasti, usein ihmettelen kerrostaloa jossa kaikki asukkaat tilaavat saman sanomalehden ja monet samoja akkainlehtiä- kaikki luetaan kerran ja heitetään kierrätykseen. Jos aamurutiinit kestävät, ehkä jonkinlainen sopimus asukkaiden välillä säästäisi rahaa ja luontoa (ja tekisi hallaa ekonomialle... ok..)
Jos tarvitset uudet kengät osta mielummin vähän kalliimmaat laatumerkkiset, kestävät varmasti pidempään kuin parin kympin markettikengät jotka saa yhden kesän jälkeen heittääenemään!
osta etikkaa. Halpaa. Käy esim pesukoneeseen huuhteluaineeksi, ikkunanpesuun, tahranpoistoon ja mihis vielä..
Ja pah, osarit on typerintä ikinä! Tai no, yksi osari on itselläkin, kun tuli halvemmaksi maksaa puhelin osissa kuin yhdessä erässä. Mutta toisaalta ärsyttää maksaa sitä 20 euroa joka kuukausi, kun olis voinu maksaa kerrallakin. Rahaa olisi ollut, mutta ajattelin säästää :D
Yleisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että jos ei ole rahaa ostaa jotain niin sitten ei osteta vaan säästetään. Poikkeuksena asunto, joskus toki autokin jos se on välttämätöntä hankkia työn vuoksi.