Julkkikset kehuvat aina synnytyssairaalaa ja hoitoa siellä?
Olen jo pitkään kummastellut, kun synnyttäneet ja lapsen saaneet julkkikset kiittelevät somessa vuolaasti synnytysairaalaa ja siellä saamaansa hoitoa ja huolenpitoa.
Hoidetaanko heitä jotenkin ”paremmin” kuin meitä tavis-synnyttäjiä? Ei kai heille voi aina mystisesti osua ne parhaimmat ja mukavimmat kätilöt, lääkärit ja hoitajat?
Itse Naistenklinikalla synnyttäneenä en voi kiitellä huolenpidosta enkä oikeastaan hoidostakaan. Hengissä toki ollaan lapsen kanssa (kiitos siitä), mutta muuten sai kyllä itse hyvin pitkälle hoitaa itsensä enkä sitä kuuluisaa huolenpitoakaan todistanut. Kiirettä ja vihaista tiuskintaa, ja synnytyksen jälkeen on yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat kun hoitaja edes huoneessa lyhyesti kävi koko kahden vuorokauden oleskelun aikana.
Kummastuttaa, en kuitenkaan koe olevani mitenkään vaativa potilas. :( Tai ehkä mun olisi sellainen just pitänyt ollakin.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Osin johtuu julkkiksen statuksesta, sekä joidenkin naisten tavasta olla ns reippaita ja vahvoja muijia jotka ei turhasta ota itseensä. Ihmisen on helpompaa ohittaa huono kohtelu ja olla kuin ei sitä olisikaan, kuin tunnistaa ja myöntää että tuli kohdelluksi törkeästi. Siitä seuraa epäilijöiden ja niiden reippaiden ronskien synnyttäjien vastakommenttivyöry sekä se hirvittävän pahalta tuntuva alemmuuden ja hylätyksi tulemisen tunne, kokemus siitä ettei ole ansainnut ehkä sitä hyvää kohtelua. On eräänlainen muoti-ilmiö kehua synnytyskokemusta. Koska kotisynnyttäjät jakavat ihania kokemuksiaan (kotisynnytys on hyvin suunniteltuna neutraali asia siinä missä sairaalasynnytyskin, kotona synnyttävä on väkisinkin valmistautunut todella hyvin koska kotona synnytyksiä hoitavat ja tukevat tekevät yksityiskohtaiset sopimukset kaikesta ja kaikki käydään tarkasti ennalta läpi) myös sairaalasynnyttäjät haluavat kertoa miten ihanan kodikasta ja turvallista ja mukavaa heillä oli.
Pitäisi saada valita itse synnytyspaikka ja tapa. Jokaisen. Meillä on ihan liian vähän panostusta tähän asiaan.
Hoitopaikan valinnanvapaus poistettiin sote- uudistuksesta, onneksi. Sehän omisi tarkoittanut sitä, että olisit sitten jatkossa hoidattanut kaikki muutkin vaivat samassa sairaalassa. Jos synnytyspaikan saisi valita, niin sitten pitäisi antaa kaikkien valita muukin
hoito, minkä haluaa.
Miksi muka pitää kivulla synnyttää? Miksi kaikki kätilöttoistaa tätä mantraa, että kipu kuuluu synnytykseen? Ei mielestäni kuulu. Johtuuko tuo mantra siitä, että niin puhutaan raamatussa,vai mistä?
En siis itse ole synnyttänyt, mutta 8hmettelen tuota kätilöiden mantraa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuolleen lapsen hoitovirheen vuoksi synnyttäneenä oksettaa nähdä näitä julkkisten synnytyshehkutuksia ja suomalaisen hoidon kehumisia. :(
Mun lapsi todennäköisesti olisi nyt elossa jos jompi kumpi vanhemmista olisi ollut tunnettu julkisuudenhenkilö ja hoitohenkilökunta olisi tehnyt työnsä.
Todella surullista. Voimia teille.
Oma kokemukseni Naistenklinikalta tältä kesältä on positiivinen. Kaikki tapaamani kätilöt olivat aivan ihania ja oma kätilöni aivan mahtava. Olisin voinut kehua häntä sosiaalisessa mediassa, jos sellaista käyttäisin.
Oikeastiko joku luulee että ne hoitajat on siellä palvelemassa äitiä?
Hah, itse pidin huolen että olen ruoka-aikaan hakemassa tarjotinta ja vein sen myös itse pois. Omin voimin kävin suihkussa ,pissalla, hakemassa puhtaita kalsareita ja aamutakkia. Vauvaa imetin silloin kun tuntui että sillä voisi olla nälkä. Vaipan vaihdoin kun tuntui täydeltä. Hoitajia kävi esittäytymässä vuoro vaihdon jälkeen. Imetysohjausta pyysin todella paljon (eka lapsi) ja sitä annettiin mukisematta. Rinnat pakkautui ja sekin asia hoidettiin hyvin.
Kaiken kaikkiaan positiiviset fiilikset.
Muistin muuten myös puhua ystävällisesti, pyytää kauniisti ja kiittää kun hoitaja tuli pyynnöstäni käymään.
Varmasti saavat parempaa palvelua kuin normaali Maija. Juuri sen julkisuuden vuoksi, mutta niinhän se on joka paikassa. Yhteistyö-sometukset yms perustuvat samaan.
Minäkään en voi kehua synnytystä TAYS:ssa. Kohdeltiin todella tökerösti ja sh ei halunnut ensin koskea minuun, kun aloin vuotamaan verta suuria määriä yhtäkkiä. Tein valituksen, joka sairaalan puolelta kuitattiin "palaute on vastaanotettu ja huomioimme tämän jatkossa". Ei edes anteeksipyyntöä.
Korruptoitunutta touhua tuntuu olevan synnyttäminenkin. Ei olla saman arvoisia tosiaankaan ja sen huomaa hoidon laadusta ja hoitohenkilökunnan eriarvoisesta suhtautumisesta hoidettaviin.
Ei siis ihme että julkkiksien somepäivitykset ovat kiittäviä ja kehuvia kun heitähän kohdellaankin synnytyssairaaloissa hyvin.
Itse kuolleen lapsen hoitovirheen vuoksi synnyttäneenä oksettaa nähdä näitä julkkisten synnytyshehkutuksia ja suomalaisen hoidon kehumisia. :(
Mun lapsi todennäköisesti olisi nyt elossa jos jompi kumpi vanhemmista olisi ollut tunnettu julkisuudenhenkilö ja hoitohenkilökunta olisi tehnyt työnsä.