Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkkikset kehuvat aina synnytyssairaalaa ja hoitoa siellä?

Vierailija
01.08.2021 |

Olen jo pitkään kummastellut, kun synnyttäneet ja lapsen saaneet julkkikset kiittelevät somessa vuolaasti synnytysairaalaa ja siellä saamaansa hoitoa ja huolenpitoa.

Hoidetaanko heitä jotenkin ”paremmin” kuin meitä tavis-synnyttäjiä? Ei kai heille voi aina mystisesti osua ne parhaimmat ja mukavimmat kätilöt, lääkärit ja hoitajat?
Itse Naistenklinikalla synnyttäneenä en voi kiitellä huolenpidosta enkä oikeastaan hoidostakaan. Hengissä toki ollaan lapsen kanssa (kiitos siitä), mutta muuten sai kyllä itse hyvin pitkälle hoitaa itsensä enkä sitä kuuluisaa huolenpitoakaan todistanut. Kiirettä ja vihaista tiuskintaa, ja synnytyksen jälkeen on yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat kun hoitaja edes huoneessa lyhyesti kävi koko kahden vuorokauden oleskelun aikana.

Kummastuttaa, en kuitenkaan koe olevani mitenkään vaativa potilas. :( Tai ehkä mun olisi sellainen just pitänyt ollakin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla synnyttämistä.ullomailla......tulee ikävä Suomea.

Vierailija
2/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille maksetaan siitä..Oliko nyt huono vitsi .?

Anteeksi maalaisuuteni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen muodostaa oman kokemuksen vuorovaikutustilanteesta sen minkä sinä koet huonona kohteluna voi joku toinen kokea hyvänä ja toisin päin.

Vierailija
4/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annapa ap palaute suoraan sinne Kötilöipistolle, äläkä täällä valita.

Lisäksi syykin on selvillä: huono henkilökuntatilanne, joka johtuu huonosta johtamisesta ja palkasta ja huonosta henkiläkuntatilanteesta...

Ikävä kierre, joka aiheuttaa kovan paineen, ja näkyy sitten synnyttäjille noin.

Vierailija
5/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän koko Kätilöopistoa ole enää olemassakaan.

Vierailija
6/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä on vain sattumaa. Ei minullakaan olisi haukkumista, jos ei kiellettyäni luovutusmaidon antamisen olisi kielitaidoton hoitaja ottanut vauvaa nukkuessani ja juottanut sitä maitoa. Olisi sairaalan mukaan pitänyt itse vissiin kirjoittaa iso lappu sängyn päätyyn vietnamiksi ja ties millä kielellä oysissa.

Vierailija
7/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annapa ap palaute suoraan sinne Kötilöipistolle, äläkä täällä valita.

Lisäksi syykin on selvillä: huono henkilökuntatilanne, joka johtuu huonosta johtamisesta ja palkasta ja huonosta henkiläkuntatilanteesta...

Ikävä kierre, joka aiheuttaa kovan paineen, ja näkyy sitten synnyttäjille noin.

Kätilöopiston sairaala on suljettu ajat sitten.

Vierailija
8/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin kaksoset Jyväskylässä. En voi kehua paljon mitään. Olisiko auttanut, jos olisin ollut (some)julkkis?

Vierailija
9/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt täälläkin. Mulla on kokemus sekä Espoosta että NKL:lta.

Mun veikkaus on, että erilaista hoitoa saavat. Kyllä ne lääkärit ja kätilöt ymmärtävät julkisuuden merkityksen ja siksi pistetään vähän enemmän paukkuja tunnetun ihmisen hoitoon.

Vai luuleeko joku, että vaikkapa joku Jenni Haukio on saanut täsmälleen samaa kohtelua kuin joku perus-Lissu Jakomäestä? Dream on vaan. Me ihmiset ollaan hyvin eriarvoisissa asemissa juurikin julkisessa terveydenhoidossa.

Vierailija
10/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla synnyttämistä.ullomailla......tulee ikävä Suomea.

Riippuu ihan maasta. Olen kuullut vain hyviä kokemuksia esim. Ranskasta ja Sveitsistä. Suomalainen ”hyvä hoito” on suuri harha, johon aina vedotaan.

Vierailija
11/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin kaksoset Jyväskylässä. En voi kehua paljon mitään. Olisiko auttanut, jos olisin ollut (some)julkkis?

Todennäköisesti kyllä.

Vierailija
12/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt 2 lasta enkä saanut kivun lievitystä eli vanhan ajan synnytyksiä on edelleen.

Vierailija
13/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synnyttänyt 2 lasta enkä saanut kivun lievitystä eli vanhan ajan synnytyksiä on edelleen.

Ja 3 vuotta on lapsilla ikäero.

Vierailija
14/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aika ystävällistä molemmilla kerroilla, kun olen synnyttänyt. Tosin en ole saanut koskaan sektiota vaikka olen sitä toivonut rytmihäiriöiden ja synnytyspelon takia. T. Ammattivalittaja

Vierailija
15/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen muodostaa oman kokemuksen vuorovaikutustilanteesta sen minkä sinä koet huonona kohteluna voi joku toinen kokea hyvänä ja toisin päin.

Tietysti näin. Mutta tässä taitaa enemmän olla kyse suomalaisten synnytyssairaaloiden yleisestä toimintakulttuurista kuin vain yksittäisen synnyttäjän subjektiivisesta kokemuksesta.

1) Tunnettu julkkissynnyttäjä + henkilökunnan tarjoama HYVÄ hoito = myönteistä julkisuutta sairaalalle, henkilökunnalle ja koko alalle.

2) Tunnettu julkkissynnyttäjä + henkilökunnan kiire, välinpitämättömyys, tiuskiminen, huono käytös ja potilaan ”unohtaminen” huoneeseensa = mahdollisesti häpeällistä ja huonoa julkisuutta.

Vierailija
16/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut aika ystävällistä molemmilla kerroilla, kun olen synnyttänyt. Tosin en ole saanut koskaan sektiota vaikka olen sitä toivonut rytmihäiriöiden ja synnytyspelon takia. T. Ammattivalittaja

”Saanut sektiota”? Sektion saa aina jos haluaa ja on oikeat perustelut, on laitonta painostaa ja pakottaa tiettyyn synnytystapaan.

Vierailija
17/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen synnyttänyt samaan aikaan, kun tunnettu telkkaritoimittaja. Kyllä häntä kohdeltiin erilailla osastollakin kun meitä tavismammoja.

Vierailija
18/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni: osastolle ei otettu pyynnöistä huolimatta. Lapsi syntyi kotiin ennen kuin edes ambulanssi ehti perille.

Toisen asteen repeämät, ihnettelen ettei pahempaa.

Syvät, emättinen sisällä olevat haavat ompeli ynseä kätilö (omakantaan kirjoitettu vielä hassusti, että kätilö jäi ystävällisesti ompelemaan) joka ei puhunut minulle mitäön, ei vastaillut kysymyksiin. Miettivät vain toisen sh:n kanssa ääneen, että minulle saattaa jäädä pidätysvaikeuksia. Tunsin oloni pieneksi lapsesksi. Yritin kysellä että missä mennään ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Totesivat vain että kohta valmista, voit nousta ylös ja mennä suihkuun.

Ei tietoa kuinka paljon menetin verta synnytyksessä. Todettiin että hemoglibiini on alhainen, voisin hakea rautakuurin kotiutuessa

Ei nesteytystä, ei keskusteluapua toiveestani huolimatta (synnytystilanne oli pelottava ja kivulias ja olisin halunnut käydä asiaa läpi ammattilaisen kanssa).

Sain sentään oman huoneen ja kotiutumispäivänä kukaan ei tullut käymään kanssani läpi synnytyskertomusta, vaikka siitä aluksi oli puhetta.

Jäi niin p*skan maku suuhun, että itkettää välillä vieläkin kun joku kyselee että koskas hankimme toisen lapsen.

Olen kuullut myös kommenttia, että ei ne kätilöt sielä ole kenenkään päätä silittelemässä ja tarjoilemassa pullaa. Ja että kannattiko hankkiutua raskaaksi jos ei kestä synnyttämistä.

Synnyttämisen kestäisin kyllä uudelleen, mutta en suomessa.

Siksi lievästi sanottuna suututti nähdä esimerkiksi tämä Anna Puun hehkutus.

Vierailija
19/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen synnyttänyt samaan aikaan, kun tunnettu telkkaritoimittaja. Kyllä häntä kohdeltiin erilailla osastollakin kun meitä tavismammoja.

Niinpä. Just näin.

Kummasti niillä ”kiireisillä hoitajilla” on aikaa tarjota apuaan tietyille potilaille…

Vierailija
20/28 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin johtuu julkkiksen statuksesta, sekä joidenkin naisten tavasta olla ns reippaita ja vahvoja muijia jotka ei turhasta ota itseensä. Ihmisen on helpompaa ohittaa huono kohtelu ja olla kuin ei sitä olisikaan, kuin tunnistaa ja myöntää että tuli kohdelluksi törkeästi. Siitä seuraa epäilijöiden ja niiden reippaiden ronskien synnyttäjien vastakommenttivyöry sekä se hirvittävän pahalta tuntuva alemmuuden ja hylätyksi tulemisen tunne, kokemus siitä ettei ole ansainnut ehkä sitä hyvää kohtelua. On eräänlainen muoti-ilmiö kehua synnytyskokemusta. Koska kotisynnyttäjät jakavat ihania kokemuksiaan (kotisynnytys on hyvin suunniteltuna neutraali asia siinä missä sairaalasynnytyskin, kotona synnyttävä on väkisinkin valmistautunut todella hyvin koska kotona synnytyksiä hoitavat ja tukevat tekevät yksityiskohtaiset sopimukset kaikesta ja kaikki käydään tarkasti ennalta läpi) myös sairaalasynnyttäjät haluavat kertoa miten ihanan kodikasta ja turvallista ja mukavaa heillä oli.

Pitäisi saada valita itse synnytyspaikka ja tapa. Jokaisen. Meillä on ihan liian vähän panostusta tähän asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi