Miten voisin sanoa tästä kaverille loukkaamatta häntä?
Lupauduin hoitamaan hänen 8kk vauvaansa parin kuukauden ajan kun äiti meni töihin. (olen hoitovapaalla oleva pph) Silloin ajatus tuntui ihan hyvältä, mutta nyt olen tullut totaalisen toisiin ajatuksiin.
Vauva on ollut meillä pari viikkoa, eikä mistään tule mitään! Selvästi vauva kaipaa äitiä ja kokee olonsa turvattomaksi vaikka yritän pitää häntä sylissä mahdollisimman paljon. Joka ikinen kerta kun lasken hänet maahan, alkaa hillitön kirkuminen ja itkusta ei meinaa tulla loppua millään.
Olen tullut siihen tulokseen, että hän on liian pieni olemaan äidistä erossa, sillä äidin kanssa hän on aina mitä ihanin ja rauhallisin lapsi. Mutta miten sanoisin tämän äidille? Tiedän, että jos sanon suoraan, hän suuttuu ja katkaisee välimme.
Otetaanko noin pieniä lapsia päiväkoteihinkaan, vai joutuisiko äiti jäämään kotiin jos minä en enää ota vauvaa meille?
Kommentit (26)
Kauhea kaveri sulla kylä sitten on...
Ensiksikin; täysin rehellisesti voin todeta, että vika ei ole minussa tai itsetunnossani.
1. Äiti on kaverini ja siksi tiedän hänen luonteensa ja kasvatusmetodinsa. Hän jättää vauvan itse itkemään itsensä uneen, koska se on hänestä tehokkain keino. Hän ei tule luultavasti koskaan ymmärtämään, miten ahdistavaksi minä koen vauvan itkun, koska hänelle se on kasvatusmetodi.
2. Äiti arvostaa työtään todella paljon ja takuuvarmasti suuttuu ja katkaisee välimme jos jätän hänet pulaan ja kieltäydyn ottamasta vauvaa enää meille. Hän osaa olla aika musta-valkoinen ihminen toisinaan. Enkä halua väliemme katkeavan, sillä lapsemme ovat hyviä kavereita ja muutenkin hän on useimmiten mukavaa seuraa.
3. Olen luvannut hoitaa vauvan ja jos lopetan yhtäkkiä, jätän hänet ja hänen työpaikkansa vaikeaan tilanteeseen, joka taas on huonoa mainosta omalle työlleni. Tottakai lapsen paras menee kaiken edelle, mutta jos äiti on sitä mieltä että kaikesta huolimatta hoito sujuu hyvin, hän ei tule hyväksymään sitä jos lopetan hoidon.
ap
Vierailija:
1) tiedät itse aiheuttavasi lapsen huudot esimerkiksi kohtelemalla lasta huonosti, etkä halua jäädä siitä kiinni.
2) sinulla on huono itsetunto, jonka takia kuvittelet, että lapsen eroahdistus on sinun syysi, ja siksi et kehtaa kertoa.....
1 tarkoittaa että olisit rikollinen ja 2 kohdalla kannattaisi ymmärtää että lapsi on tärkein ja lapsi on yksilö, eihän sinulla mitään tekemistä siihen ole minkälainen persoona lapsi on.
jos eivät nuku, joten he odottavat hoitajaltakin samaa. Jos olet luvannut, sitten joudut hoitamaan näin.
Eihän sun tartte jättää kaveria pulaan ja kieltäytyä ottamasta vauvaa hoitoon, kerrot vain miltä susta tuntuu ja mitä mieltä olet. Ei vain niin että vauva on ollut kovin itkuinen, vaan sanot että mielestäsi vauva on liian pieni olemaan hoidossa jne. Ei sun tartte itse päättää katkaista hoitosuhdetta koska olet luvannut sen hoitaa, mutta tee selväksi mitä asiasta ajattelet.
Mutta kun onkin hankalaa, et haluaisikaan. Lasta kun pitää pitää sylissä.
On hienoa, että ap miettii hoitolapsensa hyvinvointia. Voisitko kysyä vauvan äidiltä, mitä hän ajattelee siitä, että vauva kärsii vahvasta eroahdistuksesta ja kaipaa äitiään, ja toisaalta siitä, että vauva pitää hyvin pian sinua lähimpänä ja tärkeimpänä aikuisenaan, koska viettää suurimman osan valveillaoloajastaan sinun kanssasi? -12