Menisitkö sinä tilanteessani töihin virallisesti, vai jatkaisitko työn tekemistä pimeästi samalla tukia nostaen?
Olen nyt ollut jo 3 vuotta työttömänä saaden työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea, noin 1200e kuussa "nettona" kaiken kaikkiaan jos pitäisi sama raha töistä saada. Lisäksi minulla on eräs homma josta tienaan noin 1400e kuussa, myöskin nettona. Teen tätä täysin itsenäisesti ja yrittäjämäisesti, eikä kukaan ole ns. palkannut minua pimeisiin hommiin. Pystyn siis päättämään milloin tätä hommaani teen, eikä se vie viikossa kuin noin 15-20 tuntia aikaani.
Nyt työkkäristä tarjottiin siivoojan paikkaa 10,21e tuntipalkalla...Laskujeni mukaan tuosta saisi siis jotain 1600e bruton kuussa - verot, eli jotain 1400e käteen?
Jäisin siis hurjasti tappiolle, kuten jokainen varmasti osaa laskea. Minulla ei olisi enää aikaa tai jaksamista tehdä tätä nykyistä hommaani. Menisitkö sinä minun tilanteessani tuohon siivoojan työhön?
Kommentit (27)
Mulla ei omatunto kestäisi tuota nykytilannettasi. En laske hintaa itsekunnioitukselle. Vihaisin itseäni jos lusmuilisin muiden rahoilla. Menisin siivoojan työhön tai kehittäisin tuosta pimeästä työstä laillisen yritystoiminnan.
Voisit kai tehdä yrittäjämäisesti jtn, jopa virallisesti, jos suunnittelisi paperille mitä ja miten. Muttei ota taloudellisia riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä.toivon että jäät kiinni ja joudut maksamaan tuet takaisin JA verot taannehtivasti. Anteeksi vaan.
Toi kusee omille kintuilleen sitten kun tulee eläkeikä ja ei saa kuin sen kansaneläkkeen perusosan.
Oli miten tahansa,huono homma.
Kannattas säästää...
Perusta yritys. Saat starttirahan. Loppuu tuo tukien kanssa pelleily.
Tienaat tuolla kikkailullasi nettona enemmän kuin minä vakityössäni. En silti vaihtaisi kanssasi paikkoja.
Musta tuilla eläminen olisi niin nöyryyttävää, että menisin töihin.
En menisi. Eläkekertymäasiasta huolimatta. Mutta mikä tuo pimeä, itsenäinen, yrittäjäluonteinen työ on? Alkoi itseäkin kiinnostaa. Liittyykö seuralaispalvelu/aikuisviihde/sokerideittailumeininkeihin?
No ensinnäkään en olisi koskaan sinun tilanteessasi. Mutta jos olet tähän asti ollut nykytilanteeseen tyytyväinen, niin älä ota siivoojan työtä vastaan. Käytännössä kyseessä on valinta 1400 (omat pimeät hommat) ja 1200 (siivoojan työ) nettotulojen välillä.
Joku vielä uskoo että tulee saamaan eläkettä kun sen ajan pitäisi koittaa. Melkoinen päiväuni, nyt nelikymppisellä tuleva eläke lähes 70 vuotiaana ja korotuspaineita on että nostetaan. Vanhuuseläke tulee olemaan tulevaisuudessa harvojen nauttimaan, suuri osa nauttii sairaseläkettä tms. Tosin määrähän määräytyy samoin perustein.
Tää sama provo on täällä melkein joka päivä pienillä muutoksilla.
Käyttäjä37825 kirjoitti:
Liittyykö seuralaispalvelu/aikuisviihde/sokerideittailumeininkeihin?
ei liity. en halua kertoa tarkasti tunnistuksen pelossa
ap
Kuka maksaa 1400 käteisellä kk-palkkaa? Toimeentulotuessa kun kela pitää pankkitilejä silmällä. 3/5 kun jotkut lankesivat.
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa 1400 käteisellä kk-palkkaa? Toimeentulotuessa kun kela pitää pankkitilejä silmällä. 3/5 kun jotkut lankesivat.
Tuloni eivät tule yhdeltä ihmiseltä, vaan hyvin monelta. Käteisellä tai muita teitä kuin omalle tilille.
ap
Niin. Kela tosiaan tarttuu väärinkäytöksiin ja asia voi olla heillä vireillä pitkiä aikoja, ilman että siitä asiakkaalle mitään sanotaan. Sinun tilanteessasi lienee hankalaa osoittaa väärinkäytöstäsi, jos saat tulosi käteisellä ja useilta eri ihmisiltä. Jos kyseessä ei ole aikuisviihde niin ilmeisesti myyt jotain tuotteita. Väärin tuo joka tapauksessa on.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kela tosiaan tarttuu väärinkäytöksiin ja asia voi olla heillä vireillä pitkiä aikoja, ilman että siitä asiakkaalle mitään sanotaan. Sinun tilanteessasi lienee hankalaa osoittaa väärinkäytöstäsi, jos saat tulosi käteisellä ja useilta eri ihmisiltä. Jos kyseessä ei ole aikuisviihde niin ilmeisesti myyt jotain tuotteita. Väärin tuo joka tapauksessa on.
Eli parempi on maata sohvalla ja juoda kaljaa?
Onko toi 1400€ prostitointia tai huumeiden myyntiä
Millä oikeutat itsellesi yhteiskunnan tukien nostamisen pimeiden töiden ohella?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37825 kirjoitti:
Liittyykö seuralaispalvelu/aikuisviihde/sokerideittailumeininkeihin?
ei liity. en halua kertoa tarkasti tunnistuksen pelossa
ap
Niin varmaan. Provo olet, ja vielä läpinäkyvä sellainen.
Ikävä kyllä.toivon että jäät kiinni ja joudut maksamaan tuet takaisin JA verot taannehtivasti. Anteeksi vaan.