Harmittaa Loimaan kassaan kuuluvat ex-työkaverit
Firma ulkoistettiin halpamaihin ja kaikki sai kenkää. Ammattiliittoon kuuluvat sai usean kuukauden palkkaa vastaavan summan korvauksena, koska olisi hävinnyt yt-lain rikkomisesta jutun oikeudessa. Firma siis maksoi jo ennen käräjiä. Firma tiesi, ettei Loimaan Kassalaisilla ole oikeusapua, joten heillä ei olisi varaa hakea saataviaan oikeusteitse. Näin ollen heille eivät maksaneet mitään. Tää olkoon opetus teille kaikille. Kuulukaan liittoon. Se auttoi mua, kun työ vietiin muualle.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:29"]Saat oikeusapua ihan muualtakin ja helppo tapaus kun osalle on maksettu.. Ja työnantaja ei tosiaan tiedä kuka kuuluu mihinkäkin liittoon.
[/quote]
Ei se niin helppoa ole. Nää sopimukset on yleensä salaisia, koska asia on sovittu ennen käräjiä. Tuskin kukaan jäsen luovuttais sopimuksen tarkkoja tietoja siipiveikoille.
[/quote]
sut voidaan haastaa oikeudessa todistajaksi niin miksi valehtelisit?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:30"]
Jos muuten porukka ei enää kuulu yli 50% alalla liittoon, niin työnantaja saa määrittää työehdot pelkkien lakien mukaan. Eli vaikkapa 5€/h on täysin laillinen silloin. Työlainsäädännöstä ei löydy minimipalkkaa. Sairasloma-ajan palkka ja sen maksu ei todellakaan kestä yhtä kauaa lakien mukaan. Painat yöt töitä ilman yöllisiä yms, vaan koska TES ei silloin ole sitova. Miten helvetissä ihmiset on nykyään niin itsekkäitä? Missä solidaarisuus?
[/quote]
No jokainenhan voi vapaasti äänestää jaloillaan, jos firma maksaa 5 e/h. Minä olen neuvotellut ihan itse omat työehtoni ja suosittelen samaa. Työpaikka jossa nyt olen ei sovella mitään yleissopparia, kuten ei edellinenkään (iso firma).
Jos osa saa korvaukset heti, mutta ne jotka saa korvaukset vasta vuoden päästä saa myös odotusajalta sitten hyvää korkoa. Odottaja voittaa.
Jos muuten porukka ei enää kuulu yli 50% alalla liittoon, niin työnantaja saa määrittää työehdot pelkkien lakien mukaan. Eli vaikkapa 5€/h on täysin laillinen silloin. Työlainsäädännöstä ei löydy minimipalkkaa. Sairasloma-ajan palkka ja sen maksu ei todellakaan kestä yhtä kauaa lakien mukaan. Painat yöt töitä ilman yöllisiä yms, vaan koska TES ei silloin ole sitova. Miten helvetissä ihmiset on nykyään niin itsekkäitä? Missä solidaarisuus?
[/quote]
Yleissitovuuden vahvistaa stm:n lautakunta. Kerrotko esimerkin alasta, jolla yleissitovuus on poistettu tuosta yllä mainitsemastasi syystä. Tai ylipäänsä poistettu mistään syystä.
Haluaisinpa nähdä sen työnantajan jolla on varaa ottaa takkiin työntekijöiden eriarvoisesta kohtelusta irtisanomistilanteessa (ts. irtisanotaan kaikki naiset, liiton jäsenet tai liittoon kuulumattomat jne.) tai maksetaan tukipaketit vain jollekin ryhmälle ... aika nopeasti tulisi oikeudessa sen verran kalliiksi että ei kannata kokeilla.
Porvoossa toki tätä tapahtuu usein.
Meidän tuttava on eräässä ay-liikkeessä töissä, ei ole opiskeluajoista lähtien muuta tehnyt. Liiton eli muiden ihmisten rahoilla kierretään maata, yövytään hotelleissa, ryypätään ja juhlitaan. Ei huvita tuollaista rahoittaa. Jutut tyypillä on ainakin hurjat.
Entisessä työpaikassa oli liiton edustaja, joka oli kova luu ja oikeasti puolusti työntekijöiden asioita. Kunnes. Firmassa nimettiin hänet ylimpään johtoon. Siihen loppui työntekijöiden asian ajaminen, firmassa alkoi jatkuvat yt-neuvottelut, jne. Eli ei sitten ollut senkään liiton ihmisen sydämen asia ne muiden oikeudet vaan oma hyvä.
Oma liittoni olisi OAJ. Liityn heti, kun alkaa ajaa meidän ei-virassa olevien pätkäopettajien asemaa, laittaa työnantajalle kampoihin suurenevat luokkakokous, vähenevät määrärahoja ja lakkautettavia kouluja vastaan. Mitään työtaistelukeinoja en ole kuullut Oajn harkitsevan näiden seikkojen vuoksi. Eipä kiinnosta tukea vakivirassa olevien kultapossukerhoa, kuulun ennemmin Lomaan kassaan. Ay-liikkeessä ongelma on se, että se ei enää aja huonommassa asemassa olevien työtä tekevien asiaa vaan niiden, jotka on jo kultaisella oksalla. Ja kun tulee irtisanomisia ym niin ay-liikkeessä ihan kädetön, luottamusmiehet vaan näyttää surullista naamaa tvssä, mitään ei konkreettisesti tehdä asian eteen.
Yksi entinen työkaveri oli myös aikanaan vuosia eräässä ay-liitossa töissä. Hän sanoi, että piti lopettaa ne hommat kun maksa ei enää kestänyt sitä jatkuvaa alkoholipitoista illanviettoa, joita työssä oli vähän väliä.
Aikanaan SAK maksoi telkkariin mainoksen ennen eduskuntavaaleja, jossa paksu "porvari" mässäili ruokapöydässä. Valitettavasti kyseinen mainos lävähti aika huolella ay-liikkeen omille silmille, koska se paksu "porvari" toi äänestäjille mieleen pikemminkin liittorahoilla mässäilevän paksun ay-johtajan.
Mulle ei ole liitosta ollut mitään hyötyä, mutta kuulun silti, kun en ole jaksanut vaihtaa. Pienellää työnantajalla tuskin mitään kädenpuristuksia tulee jos konkka tulee. Pois joutuminen on kyllä erittäin epätodennäköistä ennen konkurssia, koska minun irtisanomiseni tietäisi melkoista pienennystä liikevaihtoon, koska töitä pitäisi vähentää samassa suhteessa.
[/quote]
Kuule itsekkäitä olette te liittoihin kuuluvat! Te varjelette omia saavutettuja ja ylimitoitettuja etujanne, jolloin työnantajalla ei ole varaa antaa töitä kuin harvoille. Teidän etunne siis johtavat siihen, että suuri osa muusta porukasta on työttömänä.
Herääpä sinäkin nykyaikaan siellä. Itse tingin mielihyvin suuresta osasta omia etujani, jotta naapurin Mattikin pääsee taas töihin. Mietipä uudelleen, kumpi asenne on sitä solidaarisuutta!
Joku puhui täällä ammattiliittojen ja niiden jäsenten solidaarisuudesta. Joo, solidaarisuus ollaan niille, joilla on pysyvä työpaikka ja jotka voivat paksusti. Missä on solidaarisuus pätkätyöläisten kohtaan? Pakkotyöllistettyjä, ilmaisutaito tekeviä kohtaan? Koska liitot alkaa solidaarisesti ajaa heidän asioita?
Riippuu vähän missä on töissä ja missä asemassa.
Insinööriliitto ainakin on niin kallis että kannattaa kuulua vain inssiliiton kassaan ja hoitaa muut jutut itse jos tarvetta tulee ja älliä/munaa on sen verran että uskoo pärjäävänsä.
Eipä ole koskaan ollut mitään ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:38"]
Joku puhui täällä ammattiliittojen ja niiden jäsenten solidaarisuudesta. Joo, solidaarisuus ollaan niille, joilla on pysyvä työpaikka ja jotka voivat paksusti. Missä on solidaarisuus pätkätyöläisten kohtaan? Pakkotyöllistettyjä, ilmaisutaito tekeviä kohtaan? Koska liitot alkaa solidaarisesti ajaa heidän asioita?
[/quote]
Ei koskaan. Heillä kun ei ole varaa maksella muhkeita jäsenmaksuja, joilla liiton henkilöstö pääsee rellestämään.
Vaikka aloittaja onkin katkera trolli eikä aloituksessa kuvailtua tilannetta ole tapahtunut, niin ajatusleikkinä kuitenkin: liittoon kuuluneet olisivat maksaneet saamansa irtisanomisrahan moninkertaisesti vuosien varrella liiton jäsenmaksuina.
Vain dorka kuuluu liittoon!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:32"]
[/quote]
Kuule itsekkäitä olette te liittoihin kuuluvat! Te varjelette omia saavutettuja ja ylimitoitettuja etujanne, jolloin työnantajalla ei ole varaa antaa töitä kuin harvoille. Teidän etunne siis johtavat siihen, että suuri osa muusta porukasta on työttömänä.
Herääpä sinäkin nykyaikaan siellä. Itse tingin mielihyvin suuresta osasta omia etujani, jotta naapurin Mattikin pääsee taas töihin. Mietipä uudelleen, kumpi asenne on sitä solidaarisuutta!
[/quote]
Se on just näin. Itse olisin valmis luopumaan esim. loppiaisesta ja parista muusta vapaasta sekä kaikenmaailman pekkaspäivistä jos taloustilanne ja työllisyys kohenisivat. Eikä kannata sanoa, että ole sinä vaan töissä loppiaisena, ei tässä mun työssä ainakaan yksin pysty paljoa tekemään...
Ja kun meillä kaikilla ei ole liittoja. Tai no tehy on johon voisi mennä jos nyt väkisin etsii jonkun. Heitä kiinnostaa vain sairaanhoitajat ja jäsenmaksut ovat kalliit.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:12"]
Se on just näin. Itse olisin valmis luopumaan esim. loppiaisesta ja parista muusta vapaasta sekä kaikenmaailman pekkaspäivistä jos taloustilanne ja työllisyys kohenisivat. Eikä kannata sanoa, että ole sinä vaan töissä loppiaisena, ei tässä mun työssä ainakaan yksin pysty paljoa tekemään...
[/quote]
Kyllä. Sekin on väärin ja kohtuutonta työnantajaa kohtaan, että äitiyslomia saa ketjuttaa ja palkka vain juoksee työnantajan kassasta, vaikka henkilö ei olisi vuosiin käynytkään työpaikallaan! Itse luopuisin myös palkallisesta saikusta ja niille, jotka tämän seurauksena joutuisivat taloudelliseen ahdinkoon, Kela voisi maksaa jotain saikuttelutukea (toki lääkärintodistusta vastaan). Ei ole työnantajan asia maksaa tekijälle siitä, että tämä makaa kotona, olipa syy siihen mikä tahansa. Tämä muutos helpottaisi sellaisten ihmisten työllistymistä, jotka eivät ole ihan sataprosenttisen terveitä vaan niitä saikkuja voi tulla hieman muita enemmän. Nythän työnantajat joutuvat kaikin keinoin välttämään tällaisten henkilöiden palkkaamista, koska se on heidän omasta pussistaan pois.
Oletteko ikinä huomanneet,että ammattiliiton jäsenmaksut saa verovähennyksinä takaisin? Sitäpaitsi työpaikassani oli laajat irtisanomiset viime keväänä. Liittoon kuulumattomille irtisanotuille ei tullut liiton ja työnantajan tes-kierroksella neuvottelemaa muutosturvaa lainkaan. Että liittoon kuuluminen/kuulumattomuus ja sen kannattaminen riippuu ktllä ihan siitä alasta liitosta. Omalla alallani liittoon kuuluu n.80% työntekijöistä, irtisanomisien lisäännyttyä liiton jäsenmäärä on vielä tästä kasvanut.
Eipähän tarvitse julkisella puolella tuollaisia miettiä. Kukaan normityöntekijä ei saa irtisanottaessa minkäänlaista ylimääräistä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:21"]eipähän tuossa muuta ole kuin että Loimaan kassalaiset joutuvat odottamaan korvauksiaan sen noin vuoden verran, minkä oikeuskäsittely valituksineen kestää, "loimaalaisten" kannalta tuossa on ratkaisevaa, että ammattiliittoon kuuluvat ovat saaneet korvausta joten käytännössä oikeuskäsittely on läpihuutojuttu, näitä löytyy Finlexistä useita esimerkkejä. T. Ex-luottamusmies
[/quote]
niin että loimaalaisten kanssa mentäisiin oileuteen asti kun toisen liiton kanssa ei menty.. Niin varmaan, ja kukaan työnantaja ei voi olla niin tyhmä että osalle maksaa vapaaehtoisesti ilman oikeutta ja osalle ei.
tietää varmaa häviötä oikeudessa ja joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulut vielä päälle.
sori, liian läpinäkyvä tapa mollata loimaalaisia:)