Pelkään etten pysty imettämään
Olen siis aika viimeisilläni raskaana. Olen alkanut pohtia sitä, että pystynkö imettämään. Minulla on ollut aina todella herkät nännit ja se on vain pahentunut raskauden aikana. Pelkästään sormilla koskettaminen tuntuu kamalalle, kuin hiekkapaperilla hieroisi. Mies on koittanut seksin aikana imeä, mutta ei vain pysty, tekee todella ilkeää. Minulla esiintyy myös ajoittain nänni-ihottumaa.
Tiedän että ihmiset tuomitsisivat, koska oletuksena tuntuu olevan, että imetetään vaikka väkisin. Haluaisin imettää, mutta pelottaa etten vain kykene :( onko muilla ollut samaa ongelmaa?
Kommentit (7)
Mitäs sitä etukäteen stressaamaan? Mun kaikki kolme lapsosta ovat korvikkeella kasvaneet koska elämän piti mielestäni pyöriä lapsen eikä tissieni ympärillä. En todellakaan koe olevani äitinä huonompi tai jääneeni mistään paitsi. Ja puoliso on nauttinut kun on saanut syöttää vauvaa hänkin.
Rennosti vaan, ei tuossa mitään pahaa voi tapahtua :)
Et ole yhtään huonompi äiti, vaikka tarjoisit korviketta vauvalle. Itse en pystynyt imettämään, kun sattui ihan mielettömästi ja nännin iho meni ihan verille joka kerta. Kyyneleet silmissä imetin ensimmäiset päivät ja sitten hankin sähkökäyttöisen rintapumpun. Rintapumpulla sain tarjottua vauvalle omaa maitoani ja rintani kestivät pumppua hyvin. Puoli vuotta pumppasin ja sen jälkeen aloitin antamaan korvikemaitoa.
Jos on noin herkät nännit, niin rintakumit voi olla alkuun hyvä apuväline.
Myöhemmin kipua ei enää tule, kun rinnat tottuvat.
Luonnollisuus, leppoisuus, rauhallisuus, onnellisuus ... tällaisia asenteita koeta etsiä itsestäsi. Nauti vauvasta! Ole onnellinen, että olet sen pikku nyytin äiti! Anna hyvien tunteiden vallata sinut! Kun asenteet ovat oikeilla raiteilla, ei imetyskään tunnu maailmaa kaatavalta, onnistut joka tapauksessa syöttämään vauvan tavalla tai toisella! Älä suotta hätäile! Olet tasan yhtä hyvä ja ihana äiti, ruokitpa lapsen imettäen, lypsäen tai korvikkeella pullosta! Osta varalle korvikemaitoa, niin ei tule hätä, jos vauva itkee tolkuttomasti nälkäänsä! Yritä sitten rauhassa vauva kainalossa maaten imettää. Useimmilla tulee nännit kipeiksi alkuun, mutta sitkeys palkitaan lopulta helppona ruokintana, aina freesinä ruokana, ja myös imettämisen nautintona! Jos imetys ei kuitenkaan onnistu, älä stressaa. Moni vauva on kasvanut pulloruokinnalla, ja oikein toprakoita lapsia kasvaa silläkin tavoin ruokittuna.
Jos et pysty, et pysty! Mutta tosiaan rintakumi voi olla ihan huippujuttu! Ja hormonit tekee ihmeitä. Se lansinoh on ihan jees, mutta saman asian ajaa mielestäni öljytkin, esim. ceridalia voi käyttää välilihan "venytykseen" ennen synnytystä ja sitten nänneihin myöhemmin. Ja toi kuivuus ylipäätään, et kai pese nännejä millään pesuaineella? Vesipesu riittää.
Rasvaa jo nyt odotusaikana niitä nännejä!
Osta apteekista lansinoh voidetta. Se on hyvä apu jos nännit menee kipeeksi. Varmista sairaalassa että saat ohjausta ja että lapsella on oikea imuote.
Alussa imettäminen sattuu joka kerta. Lin lapsi ottaa kiinni on ihan asiaan kuluvaa alussa että sattuu noin kymmenen sekunttia
Myöhemmin se menee ohi.
Älä läträä veden kanssa turhaa. Kuivuu vaan nännit ja tulee haavoja. Kun vauva on syönyt voit puristaa vähän maitoa nännin suojaksi tai laittaa voidetta.
Imetä vaan toinen tissi kerralla ja seuraava kerta toinen.
Kaksi vauvaa olen imettänyt ja täytyy sanoa että en kokenut sitä kovin helppona. Älä stressaa! :) Ja muista sellainenkin juttu että se on helppoa vasta sitten kun sekä sinä ja vauva olette yhdessä harjoitellut tarpeeksi kauan eli silloin kun vauva on 2-3kk vanha.