Mies töissä. Tarvii omaa aikaa?
Onko muilla näin. Itse olen kotona 1 v lastamme hoitamassa ja mies käy töissä. Mies kun on kotona niin hän automaattisesti olettaa että hänellä on " omaa aikaa" , eli hän voi rauhassa levätä hetken sohvalla vahtimatta lasta, lukea lehteä tunnin, juoruta naapurin ukon kanssa pihalla vahtimatta lasta tai lähteä vaikka lenkille. Itselläni ei ns. omaa aikaa ole kuin ehkä tunti kahdessa viikossa. Miehen mielestä hänellä pitää olla päivittäin koska hän käy töissä. En väitä että lapsen kanssa oleminen olisi sinänsä rankkaa, mutta kun tämän ikäisen kanssa saa koko ajan olla silmät selässäkin niin että kotityötkin pystyy suunnilleen tekemään vain lapsen nukkuessa niin sitä hengähdysaikaa ei jää. Ai niin,olen lisäksi käynyt välillä iltaisin töissä miehen ollessa kotona. Onko niin väärin ajatella että sekä isällä että äidillä pitäisi olla yhtä paljon ns. omaa aikaa?
Kommentit (2)
Olen kyllä samassa tilanteessa kun ap, mutta toimin lähes noin kuin 2:nen kirjoitti. Ja ymmärrän kyllä hyvin ap:n tilanteen =) joskus itsekkin ajattelen, että epäreilua kun ei omaa aikaa löydy ja mies saa olla mukamas " rauhassa" töissä.... Mutta ei se niin mustavalkoista ole. Koita sanoa miehellesi että tarvitset vähän aikaa itsellesi. Esim hommaat jonkun harrastuksen mihin on " pakko" mennä koska se on jo maksettu =) toimii meillä =)
jos teillä on vain yksi lapsi, joka nukkuu päiväunia, niin onhan siinä toki aikaa levätä itsekin. Ja yhden lapsen kanssa liikkuminenkin on niin helppoa, että voi käydä päivän aikana melkein missä vain. Siltä kannalta ymmärrän miestäsi. Mutta toki sinulla pitäisi olla mahdollisuus myös aikaan, jollon voit mennä lenkille tai vaikka kauppaan yksinäsi. Ehkäpä voisit jutella miehesi kanssa, että hän saa huokaista, mutta hänen tarvitsee myös antaa sinulle sellaista aikaa, että voit poistua kotoa, ja tätähän päiväuniaika ei ole.