Naapurin Akka!
Meillä on naapurimme kanssa samanikäiset lapset (3lk). Tytöt on samalla luokalla ja muutenkin ollu pienestä asti hyviä ystävyksiä.. Kun koulu alkoi, niin sovimme että haemme ja viemme lapset vuoroviikoin kouluun ja takaisin. (Lapsilla siis samat lukkarit, ja on turha molempien ajaa koululle ja takaisin peräkkäin kun voivat kulkea samalla kyydillä) no, koulu alkoi tällä viikolla ja naapuri sitten halusi ottaa tämän ekan viikon "kuljetusvastuun".. Tänään kun toi tytön kotii niin sanoi että hän aikoo näistä viikon kuljetuksista ottaa minulta jonkunsuuruisen maksun, väliltä 20-30€.!! O_O sanoin että minähän kuljetan sinun lapsesi koko ensiviikon kouluun, että eihä siinä ole mitään järkeä jos maksan sinulle kuljetuksista kun saat samalla mitalla takaisin! No, tämä naikkonen sitten tokaisi että kun idea oli alunperin hänen, niin minun kuuluu maksaa tästä niinkutsutusta "palvelusta".. Aargh, miten voikaan ärsyttää!
Miten saan sen tajuumaan että samanverran kumpikin tekee kuljetuksia per viikko joten kumpikaan ei ole ns velvollinen maksamaan toiselle ?
Kommentit (93)
Ootko itse vähän yksinkertainen, kun kaveeraat tollasen bimbon kanssa. Vaikeuksia on taatusti luvassa vielä myöhemminkin.
Meinasiko hän, että joka viikko maksat tuon 20-30e? Hullua, joko tyyppi on erittäin rahanahne tai sitten muuten vaan pimeä. :D parempi, että hoidat lapsesi kuljetuksen itse, ja jätät naapurin ihan omaan arvoonsa. Lapset tietysti saavat leikkiä keskenään.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:06"]ei kannata mitään maksaa, jos kerran maksat sille jotain jostakin niin on koko ajan käsi ojossa pyytämässä rahaa milloin mistäkin - jotkut nääs tekee lisätienestiä tämmösellä kynimisellä, jos joku hyvää hyvyyttään erehtyy maksamaan.
ja ei kannata omaa lastaan antaa sellaisen vastuulle, jos yhtään mietityttää. on ihmisiä, jotka menee periaatteella "oma etu on aina ensin katottava". muista viis.
se on joskus vaa kato pakko koittaa pärjärä omillaan, koita ettiä joku juttu minkä voisit pienen vauvan kaa yhdistää siihen koulureissuun, jos tuo yhteiskyytitouhu ei onnistu. Ei lasten kaveruutta tarvii lopettaa vaikkei ne kimppakyydit onnistuiskaan. keksit vaan jotain miks meette omalla kyydillä ja muita ei sovi mukaan milloinkaan, tietty jos pensarahaa saa niin eri juttu...
[/quote]
Kun tää naapurin akka on senverran ilkee, että saattaa itse kieltää omaa lastaan leikkimästä meidän tytön kanssa, sitä tässä eniten pohdin/ pelkään.. Kun tytöt oli ekaluokalla, ja koulussa oli tehty paritöitä ( opettaja oli valinnut parit), ja ei tehneet tätä työtä yhdessä, nii naapuri suuttui siitä meidän lapselle ja sanoi tälle että ;nyt kun noin rumasti teit niin et saa leikkiä "Lissun" kanssa kokonaiseen viikkoon! Tästä tietty molemmat tytöt pahotti mielensä (ja minä myös) kun ei ollu niitten valinnasta kyse.. Siks tää on niin hankala juttu! :/
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:10"]Tämä "naapurin akkako" täällä alapeukuttaa, kun jokaisessa vastauksessa on 1 alapeukku :D (Joo jossain enemmäkin, mutta vähintään yksi.
[/quote]
Toivottavasti! Kuulis ainaki vähä muiden ihmisten mielipiteitä omasta tyhmyydestään! ( olen ehkä hiukka ilkeä, mutta eihän tää voi olla muuta ku tyhmyyttä?)
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:12"]Ootko itse vähän yksinkertainen, kun kaveeraat tollasen bimbon kanssa. Vaikeuksia on taatusti luvassa vielä myöhemminkin.
[/quote]
En kaveeraa, lasten takia yrittänyt tulla toimeen vaikka hän on kaikkien näitten vuosien aikana käyttäytyny meitä kohtaan joskus enemmän ja joskus vähemmäb ystävällisesti..
Ap
Vaadi sitä näyttämään taksilupaa :DD mä en todellakaan maksais enkä pyytäisi rahaa tosta jos kerran melkein samasta osoitteestakin lähdetään! Kerrot sille akalle napakasti, että et aio maksaa ja jos asettelu ei hänelle kelpaa niin viittaa kintaalla ja pysyttele "niskan päällä".
Joskus lapsena äiti vei minua ja kavereitani harrastuksiin. Äiti sai sitten jouluina ja pääsiäisinä ja kesän alussa aina jotain pientä, konvehtirasian tai parikymppiä rahaa ihan vaan siksi kun jaksoi odottaa kylän kakaroita ;D jos asiat alkaa luistamaan niin tää on kätsy tapa kiittää!
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:16"]Meinasiko hän, että joka viikko maksat tuon 20-30e? Hullua, joko tyyppi on erittäin rahanahne tai sitten muuten vaan pimeä. :D parempi, että hoidat lapsesi kuljetuksen itse, ja jätät naapurin ihan omaan arvoonsa. Lapset tietysti saavat leikkiä keskenään.
[/quote]
Siis joka toinen viikko maksaisin hänelle, ja joka toinen viikko sitten kuskaisin molempien lapset kouluun ja takaisin.. Ja tämä akka ei siis maksaisi minulle mitään ko. toiminnasta! :D ei kyllä mene mulla ihan jakeluun tää logiikka, mutta kerran ahne, aina ahne!
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 21:41"]Kuinak pitkä koulumatka on?
[/quote]
Reilu 4 km on suuntaansa!
Ao
[/quote]ja tuollainen matka pitää kulkea autolla? Anna mun kaikkikestää :D
[/quote]
Kyllä se vaan on 3 lk: lle aika pitkä matka suuntaansa polkea! Ainakin mun mielestä, ka kuten oon maininnu, että on kulkenu myös pyörällä melk koko kevään kouluun..:) ja itellä on turvallisempi olo kun ite vie sen sijaan että polkis tuolla pitkin isoa tietä syksyn hämärässä! ;(
Ap
[/quote]miks ei vois polkee syksylläkin?? Valot ja heijastin vaan kuntoon.. Naurettavaa
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:31"]Vaadi sitä näyttämään taksilupaa :DD mä en todellakaan maksais enkä pyytäisi rahaa tosta jos kerran melkein samasta osoitteestakin lähdetään! Kerrot sille akalle napakasti, että et aio maksaa ja jos asettelu ei hänelle kelpaa niin viittaa kintaalla ja pysyttele "niskan päällä".
Joskus lapsena äiti vei minua ja kavereitani harrastuksiin. Äiti sai sitten jouluina ja pääsiäisinä ja kesän alussa aina jotain pientä, konvehtirasian tai parikymppiä rahaa ihan vaan siksi kun jaksoi odottaa kylän kakaroita ;D jos asiat alkaa luistamaan niin tää on kätsy tapa kiittää!
[/quote]
Näimpä, ei ole koskaan tullut mieleenikään että vaatisin rahaa, jos kerran saan saman verran palvelua takaisinpäin.. Ihan pöhköähän tää homma olis jos alkaisin maksaa! Onneks on sentää mies joka tarpeen vaatiessa osaa kyllä tälle naapurille sanoa suorat sanat! :)
Ap
No kyllä sinä vähän vässykältä vaikutat kun kerrot ettet uskalla sitä ja tätä tuolle naapurin matamille sanoa kun vetäisi kahvit nenäänsä, vetäisi raivarit, sytyttäisi talonne palamaan ja mitä vielä.
Ehkä sun pitäisi sanoa tuolle suorat sanat? Niin oppisi olemaan. Jos alkaa jotain vaarallista tekemään, niin sitä varten on poliisit.
Sanot että suurin murheesi on että kieltäisi tyttöjä leikkimästä keskenään. Mutta et tuon varjolla voi antaa toisen käyttäytyä miten huvittaa. Jos alkujärkytyksen jälkeen hänellekin saisi puhuttua järkeä ja hän tajuaisi olla sotkematta tytärtenne välejä omien aivotuksiensa vuoksi.
Eniten tässä nyt nakertaa se, että pitäiskö mun tästä ekasta viikosta jotakin maksaa, jos(/kun) en tätä toimintaa aio jatkaa? Toisaalta 20-30€ on mun mielestä ihan liikaa maksaa näistä kuljetuksista, eihän sillä edes ole bensaan kulunut noin paljoa!? /:
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 21:41"]Kuinak pitkä koulumatka on?
[/quote]
Reilu 4 km on suuntaansa!
Ao
[/quote]ja tuollainen matka pitää kulkea autolla? Anna mun kaikkikestää :D
[/quote]
Kyllä se vaan on 3 lk: lle aika pitkä matka suuntaansa polkea! Ainakin mun mielestä, ka kuten oon maininnu, että on kulkenu myös pyörällä melk koko kevään kouluun..:) ja itellä on turvallisempi olo kun ite vie sen sijaan että polkis tuolla pitkin isoa tietä syksyn hämärässä! ;(
Ap
[/quote]miks ei vois polkee syksylläkin?? Valot ja heijastin vaan kuntoon.. Naurettavaa
[/quote]
Niin, kaippa sitä vois, mutta kun on mahdollisuus itse vielä kuljettaa lapsi kouluun niin mieluummiin toimin niin. Ei tarvi olla huolissaan aina sitä 45 minuuttia että onko nyt varmasti päässy turvallisesti kouluun jne.. :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:37"]No kyllä sinä vähän vässykältä vaikutat kun kerrot ettet uskalla sitä ja tätä tuolle naapurin matamille sanoa kun vetäisi kahvit nenäänsä, vetäisi raivarit, sytyttäisi talonne palamaan ja mitä vielä.
Ehkä sun pitäisi sanoa tuolle suorat sanat? Niin oppisi olemaan. Jos alkaa jotain vaarallista tekemään, niin sitä varten on poliisit.
Sanot että suurin murheesi on että kieltäisi tyttöjä leikkimästä keskenään. Mutta et tuon varjolla voi antaa toisen käyttäytyä miten huvittaa. Jos alkujärkytyksen jälkeen hänellekin saisi puhuttua järkeä ja hän tajuaisi olla sotkematta tytärtenne välejä omien aivotuksiensa vuoksi.
[/quote]
Ehkä mä vähän oon vässykkä sen suhteen, en kuitenkaa tykkää "vieraan" kanssa alkaa riitelemään tällasista turhista jutuista.. :) ja kun tiedän että kiukuspäissään hän osaa olla paha suustansa jne niin en haluu tieten tahtoen aiheuttaa itelleni mielipahaa..:/ ja ei hän oikeesti ihan miten tahansa pysty mua kohdella, kyllä mieheni on tullu väliin jos naapurilla on leuka alkanut louskuttaa!
Ap
Et todellakaan maksa mitään ensimmäisestäkään viikosta, jos mistään maksuista ei ole etukäteen sovittu. Ilmoitat, että järjestely on purettu, sillä olit ymmärtänyt järjestelyn olevan täsmälleen vastavuoroista ja siksi minkään rahan ei pitäisi vaihtaa omistajaa, lisäksi ilmoitat voivasi järjestelyn purkamisesta huolimatta hoitaa seuraavan viikon korvauksena mikäli naapuri haluaa, mutta jos ei halua, niin ei sitten. Mitään rahaa ei siltikään tipu.
Höpö höpö, kunhan yrität vedättää juttua pidemmäksi. Pentu pyöräilee kun on kelit sopivat, kävelee ja hiihtää tai potkuroi talvella. Lapsuudessa ja nuoruudessa kasvatetaan lihakset luitten päälle, kroppa tykkää vanhempana, kun ei ole osteoporoosi nurkan takana vaanimassa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:46"]Et todellakaan maksa mitään ensimmäisestäkään viikosta, jos mistään maksuista ei ole etukäteen sovittu. Ilmoitat, että järjestely on purettu, sillä olit ymmärtänyt järjestelyn olevan täsmälleen vastavuoroista ja siksi minkään rahan ei pitäisi vaihtaa omistajaa, lisäksi ilmoitat voivasi järjestelyn purkamisesta huolimatta hoitaa seuraavan viikon korvauksena mikäli naapuri haluaa, mutta jos ei halua, niin ei sitten. Mitään rahaa ei siltikään tipu.
[/quote]
Ei oltu sovittu, tänään tosiaan paukautti tämän "palkkavaatimuksensa".. Ymmärtäisin asian jos hän joutuis ajaa jonkun koukun matkan varrelta, että siitä vois jotaki maksaa, mutta kun lähetään ihan samalta tieltä ja vierekkäisistä taloista!
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:50"]Höpö höpö, kunhan yrität vedättää juttua pidemmäksi. Pentu pyöräilee kun on kelit sopivat, kävelee ja hiihtää tai potkuroi talvella. Lapsuudessa ja nuoruudessa kasvatetaan lihakset luitten päälle, kroppa tykkää vanhempana, kun ei ole osteoporoosi nurkan takana vaanimassa. [/quote]
Urheilee kyllä ihan vapaa- aikanaan tarpeeksi, siitä on pidetty ja pidetään huoli! Ja hiihtää, ojaa pitkinkö kun ei ole kävelytietä lähes koko matkan aikana, maantietä vaan.. Ja entäs sitten kun alkaa petoeläimet ( sudet, karhut) liikkumaan, siltikin pistän pyöräilemään? Ei kiitos :)
Ap
Parikymppiä voisin maksaa siitä, että on rauha ja mun ei tarvitse itse viedä ja hakea lastani viikon verran. Maksaahan sekin: auton käynnistys, 8 km ajo viisi kertaa viikossa (ja pitääkö lapsi myös hakea koulusta, se tietäisi uudet 8 km päivässä). Nielisin kiukkuni ja maksaisin.
Ap, sano sille että ens vko sen tytölle maksaa 40 e jos vaan jankkaa rahasta. Oikeudenmukaista on, että kuljetat ensi vkon, mutta rahaa ei liiku suuntaan eikä toiseen. Ja eikö tämä vko ollut lyhyempi, hänellä vähemmän kuljetuksia?
Tämä "naapurin akkako" täällä alapeukuttaa, kun jokaisessa vastauksessa on 1 alapeukku :D (Joo jossain enemmäkin, mutta vähintään yksi.