Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas menee koko viikonloppu pelkkään siivoamiseen! Miten voisi siivota nopeammin?

Vierailija
31.07.2021 |

Havahduin että lauantaipäivä on jo näin pitkällä, ja koko päivän olen siivonnut ja saanut vasta neljäsosan valmiiksi. Yksiössä asun yksin, en siis tajua miksi siivous on näin vaikeaa ja hidasta minulla. Kaikki viikonloput menee mulla siivoomiseen, roskien viemiseen ja lajiteluun, ruokakauppaan, ja pyykin pesuun.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pilaa viikonloppunsa siivoamisella ja elätkö kuin kaatopaikalla, jos yksin asuessa menee koko päivä?

Kuulostaa vakavalta ajan- ja elämänhallinnan ongelmalta.

Vierailija
2/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lauantai menee siivoamiseen vai koko viikonloppu? Jotain outoa kyllä on jos yksiön siivoamiseen menee noin pitkään.

Pidä viikolla ylläpitosiivousta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joka viikko tarvitse tehdä mitään suursiivousta. Riittää esim. imurointi, WC pesu, pöytien pyyhkiminen. 

Vierailija
4/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pilaa viikonloppunsa siivoamisella ja elätkö kuin kaatopaikalla, jos yksin asuessa menee koko päivä?

Kuulostaa vakavalta ajan- ja elämänhallinnan ongelmalta.

No onpa tosi vakavaa, että joku siivoaa vapaa-ajallaan XD. Vakavin ongelma koko maailmassa.

Vierailija
5/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee viikolla joka päivä jokin askare, jos työt ja jaksaminen antavat myöten. Saat vapaan viikonlopun.

Vierailija
6/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee yksiön viikkosiivoukseen puoli tuntia. Ei sitä siivottavaa tule jos pahimmat hoitaa samantien pois päiviltä. Likaiset vaatteet heti pyykkiin, tavarat paikalleen käytön jälkeen, roskat roskiin, tiskit tiskataan parin päivän välein, jne. Ja mikä tärkeintä, lattia ei ole säilytyspaikka. Jos jotain tippuu lattialle niin se nostetaan samantien muualle. Muuten lattia helposti täyttyy vaatteista, posteista ja muista epämääräisistä tavaroista.

Vierailija
7/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin arkena siivoamaan arkena/työpäivinä että voin vapaa päivinä tehdä jotain ihan muuta.

Tosin nousuhumalassa on myös ok siivota hyvän musan tahdissa

Vierailija
8/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuvittelit selvitä siivouksesta jos sinulla on joskus omakotitalo, 3 lasta ja koira?  Yksin asuvalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Vierailija
9/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäläisen hyrskynmyrskyn saat aikaiseksi viikossa? Tee viikollakin sentään jotain.

Vierailija
10/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla liikaa tilaa?

Omistatko liikaa tavaraa?

Lajitteletko roskat siis vasta just ennen kun viet ne?

Millasia kalusteita/tekstiilejä sulla on, hankaloittaako ne siivoomista? (pölymagneetti, vaikea siirrellä, arka materiaali...)

Onko sulla kunnolliset siivousvälineet?

Vierailija
11/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina mun pitää siivota aina mun pitää tiskata...."

Vierailija
12/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaile siivoamistasi tarkemmin? Mitä tarkalleen ottaen teet ja kauanko kuhunkin työhön menee?

Itse asun 1+k mallisessa kämpässä, enkä pidä varsinaista siivouspäivää ollenkaan. Teen joka päivä vartin siivouksen ennen iltaa - tiskit pois (ei konetta joten tiskipino vie pienen keittiön heti kaaokseen + mukava herätä aamiaiselle kun mahtuu tekemään), imurointi varsi-imurilla jos tarvii, vaatteet paikalleen, pinnat siistiksi.

Viikonloppuna pyykkiä 1-2 konetta, vessan pesu, ehkä jokin kerran vuodessa tehtävä (ikkunat tma). Viikkotasolla siis siivoukseen ei kauaa mene.

Vierailija
13/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lajittelu on tosi aikaavievää. Jos siis pesee tölkit, muovit, purkit jne.  Plus kompostointi omakotitalossa. Joskus tekisi mieli heitää kaikki sekajätteeseen, mutta huonon omantunnon siitä saa.

Yritä lajitella roskaa sitä mukaa kuin sitä syntyy? Esim. maitotölkin huuhtominen heti tuoreeltaan on helpompaa ja nopeampaa kuin kuivuneen maidon hinkkaminen.

Vierailija
14/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kuvittelit selvitä siivouksesta jos sinulla on joskus omakotitalo, 3 lasta ja koira?  Yksin asuvalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Kuka hullu hankkii 3 lasta? Yök.

Vierailija
15/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä tavaroita. Täynnä tavaraa olevaa kämppää on vaikeampi ja hitaampi siivota. Vie vaikka varastokoppiin sellasta, mitä et tarvii jokapäivä, muttet halua luopua.

Ja niinku joku jo sano, jaa sitä siivousta pieniä määriä pitkin viikkoa.

Vierailija
16/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ratkaissut ongelman luopumalla siivouksesta. Odotan kunnes pölyä ja paskaa on nilkkoihin saakka ja sitten huidon imurilla niin, että näyttää paremmalta. En jaksa enää kuluttaa aikaa turhaan puunaamiseen. Elämä on sen verran lyhyt. Terveisin keski-ikäinen täti.

Vierailija
17/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivotaan aina loppuviikosta arkena, on sitten viikonloppuna aikaa muuhun. Okt 130m2.

Vierailija
18/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiön siivoamiseen pitäisi mennä tunti tai pari. Onkohan sinulla tapana päästää asunto ryöstäytymään kauheaan kuntoon ja sitten siivoamiseen menee aivan liikaa aikaa? Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla mitä teet, jos saat puolessa päivässä yksiöstä vain neljäsosan siivottua. 

Oletko kokeillut sitä vanhaa kikkaa, että siivoaa joka päivä 15 minuuttia? Se ei ole paljon aikaa päivästä, mutta siinä saa yllättävän paljon aikaiseksi. Järjestelee tavarat paikoilleen, pyykit pyykkikoriin, pyyhkäisee pölyt, imuroi, mitä milloinkin mikä näyttää tarvitsevan työtä. Tällä keinolla selviät lauantaisiivouksesta todennäköisesti alle tunnissa, jos sitä tarvitsee tehdä enää ollenkaan. 

Itse asun kaksiossa, mutta siivoan joka päivä jotain. Joka ilta kerään tavarat paikoilleen, astiat koneeseen, pyykit pyykkikoriin tms. Minulla on huono tapa ripotella tavaroita ympäri asuntoa, mistä en tunnu pääsevän eroon, joten toimin näin. Siihen menee ehkä 5min koska teen sen joka päivä.

Sen lisäksi teen joka päivä yhden siivoustyön, esimerkiksi imuroinnin, lattioiden pesun, pölyjen pyyhkimisen, vessan pesun tms. Tähän siivoustyöhön menee 10-20 minuuttia joka päivä. Eli yhteensä 15-25 minuuttia joka päivä ja tämän ansiosta minun ei tarvitse pitää erillistä siivouspäivää ollenkaan. 

Pyykin pesu onnistuu arjen puuhien ohessa. Pyykit pyykkikorista koneeseen, tähän menee pari minuuttia. Kone pesee pyykit ja kun se on valmis, ripustamiseen menee ehkä 5min. En laske tätä edes erilliseksi siivoustyöksi.

Roskat viedään samalla kun lähdetään kauppaan tai lenkille, täyden roskapussin voi nostaa valmiiksi oven pieleen jos unohtuu helposti. Eri roskille omat astiat, jolloin ne lajitellaan suoraan eikä roskien lajitteluun mene erikseen aikaa. 

Vierailija
19/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän kyllä, että siinä monelle päivää jakamisessa voi olla haastetta. Ainakin itestä, ei voi imuroida torstaina ja luututa perjantaina, koska luutuamista häiritsevää roskaa ehtii kertyä lattialle. Ne joutuu tekemään samana päivänä: viemään matot ja petivaatteet ulos, imuroimaan ja luutuamaan. Mutta voisko esim. Vessalle ja keittiölle olla omat siivousiltansa/päivänsä? Vaikka keittiö+kierrätys lauantaina, muu siivous (matot, imurorinti, luutuus) sunnuntaina ja vessa torstaina? Maanantai ja perjantai iltoina ei kyllä realistisesti jaksa ikinä mitään, jos tekee ma-pe työviikkoa.

Vierailija
20/38 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun yli 100 neliön asunnossa. En siivoa koskaan koko päivää. Lajittelen roskat suoraan, kun niitä tulee. Pesukoneet ja vessat ylläpidän siistinä heti käytön jälkeen. Samoin siivoan keittiön aina ruokailun jälkeen. Aamulla imuroin ja tuuletan makuuhuoneen, kun nousen ylös. Olohuoneen imuroin joka päivä max 10 min. Siivoan aina heti, kun jossakin on tarve. Vapaapäivä on liian kallista aikaa käyttää siivoukseen.