Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töihin yo-tutkinnolla (tai ilman koulutusta)? Miten?

Vierailija
14.08.2014 |

Tuon "kerro palkkasi, ikäsi, parisuhdestatuksesi, ym" ketjun innoittamana alkoi kiinnostaa, että mihin töihin oikein pääsee pelkällä ylioppilastutkinnolla, tai miten pääsee töihin joihin ei ole kouluttautunut? Palkatkin oli suht isoja (2000-4000€) näillä jotka vastasivat olevansa yo-tutkinnolla tai ilman alan koulutusta töissä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään enää voi päästä. Ehkä vielä 10 vuotta sitten onnistui. Just vaikka tehdashommiin, jonkin sortin sihteerihommiin, ravintoloihin, kauppaan jne. Nyt näihin kaikkiin on niin paljon koulutettuja hakijoita, että ihan opiskelemaan kannattaa hakea jos työllistyä aikoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajaksi johonkin tosi kuppaiseen paikallislehteen. Myyjäksi (kassalle) ruokakauppaan, pikaruokalaan töihin. Vaikeaa on, muttei mahdotonta.

Itse olen yo ja muutama yliopistokurssipohjalta tehnyt ihan hyvän uran. Aloitin myyjänä, nyt olen esimiestehtävissä lentoyhtiössä.

Vierailija
4/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on brutto yli 50000/v ja koulutuksena ylioppilas. IT-alalla kun saa jalan ovenraosta (mikä on aika helppoa esim. johonkin helppariin tai jos olet hyvä koodari), niin sen jälkeen on väliä sillä, mitä osaa eikä koulutuksella. Itse en ole edes teknisesti huippulahjakas enkä hyvä koodari, mutta olen sellainen yleisfiksu. Koulussa pärjäsin todella hyvin. En vaan näe mitään järkeä jatkaa opintoja, kun ilmankin olen menestynyt ihan hyvin, ja en ole erityisen varma, haluanko olla tällä alalla loppuikäni. Jos yt-pommi vielä putoaa niskaani, niin mietin varmaan oikein perusteellisesti, mihin haluan seuraavaksi ryhtyä.

Vierailija
5/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:07"]

Kiinnostaa, että mihin toimistotöihin voi päästä ilman koulutusta. Sihteeriksi? Assistentiksi? Mitä muita?

[/quote]

Toivotonta. Niihin tehtäviin hakee aina vähintään 10 tradenomia tai merkonomia, joista osalla on aiempaa työkokemustakin. Forget it! Ehkä jonkin työkkärin työkokeilun kautta voi hyvä työntekijä päästä todella hyvällä säkällä jonkun toimiston kahvinkeittäjäksi tai aulaemännäksi. 

Vierailija
6/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan ala. Kirjoitin ihan ok paperit mutta jo koko lukio ajan olin töissä myyjänä eräässä suuressa ketjussa. Työ oli mukavaa ja viihdyin ja päätin pitää välivuoden siellä työskennellen.

Vuoden jälkeen minulle tarjottiin vakituista paikkaa. Otin sen.

Nyt 5 vuoden jälkeen olen edennyt ketjumme toimistolle somistus puolelle. Suunnittelen siis esillepanoja ym ja valvon alueeni myymälöitä. Kukaan ei ole kysellyt koulutukseni perään, ajattelin kyllä aloittaa työn ohella kauppakorkean opinnot, koska ovet sinnekin aukesivat nyt viime kevään haussa. Kukaan ei ole tätä kuitenkaan vaatinut eli kouluttaudun itseäni varten, ehkä sitten joskus nostan vielä korkeampaa palkkaa kuin nyt :)

Tällä hetkellä bruttoni on 3600 plus satunnaiset lisät.

Vierailija
7/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:23"]Kaupan ala. Kirjoitin ihan ok paperit mutta jo koko lukio ajan olin töissä myyjänä eräässä suuressa ketjussa. Työ oli mukavaa ja viihdyin ja päätin pitää välivuoden siellä työskennellen.

Vuoden jälkeen minulle tarjottiin vakituista paikkaa. Otin sen.

Nyt 5 vuoden jälkeen olen edennyt ketjumme toimistolle somistus puolelle. Suunnittelen siis esillepanoja ym ja valvon alueeni myymälöitä. Kukaan ei ole kysellyt koulutukseni perään, ajattelin kyllä aloittaa työn ohella kauppakorkean opinnot, koska ovet sinnekin aukesivat nyt viime kevään haussa. Kukaan ei ole tätä kuitenkaan vaatinut eli kouluttaudun itseäni varten, ehkä sitten joskus nostan vielä korkeampaa palkkaa kuin nyt :)

Tällä hetkellä bruttoni on 3600 plus satunnaiset lisät.

[/quote]

12 lisää että onnea on toki ollut matkassa ja hyvä tuuri myös siinä että ensimmäinen pomoni (kys myymälän päällikkö) antoi minulle todella hyvät suositukset jatkotehtäviin.

Vierailija
8/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki-Vantaan lentokentälle turvatarkastajaksi, työpaikkojen määrä siellä ei ainakaan vähene. Palkka varmaan joku 1700-1900€ kuussa kokoaikaisella, töitä öisin ja viikonloppuisinkin.

Vierailija
9/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalle pääsee hyvin ja palkkakin on ihan ok. On olemassa eräitä vähemmän suosittuja yrityksiä, joiden palkkalistalle pääsee vielä helpommin. Kouluttamattoman kanssa perusmyyjän paikoista kilpailevat lähinnä opiskelijat. Kouluttamattoman etu opiskelijoihin nähden on tietysti mahdollisuus tehdä enemmän tunteja ja kaikkia vuoroja. Kouluttamaton on myös paljon todennäköisemmin pitkäaikainen työntekijä.

Vierailija
10/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvällä tuurilla siivoojaksi, tosi kokoaikaiseksi ei ihan alussa pääse juuri kukaan.

Vierailija
11/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ainakin joku vuosi asiakaspalvelukokemusta ja kiitettävät suositukset voi päästä esim. Norwegianille tai Flybeelle lentoemännäksi.

Vierailija
12/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän jotain tapauksia, että töihin on päästy ilman koulutusta, mutta aika moni jättää kertomatta, että työpaikka kouluttaa. Joissain paikoissa riittää osaaminen, jos siitä on jotain näyttöä.  Ohjelmointi oli ennen sellainen ala, mutta nykyään moni on kouluttanut itsensä aikansa kuluksi, joten nykyään se on harvinaisempaa, ei toki mahdotonta edelleenkään. 

Vierailija
13/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa, että mihin toimistotöihin voi päästä ilman koulutusta. Sihteeriksi? Assistentiksi? Mitä muita?

Vierailija
14/18 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat yleensä sellaisia töitä, joihin työpaikka kouluttaa?

AP

Vierailija
15/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee jos asuu maalla ja/tai on suhteita. Minua rukoiltiin aikanaan ylioppilaskesänä pariinkin pikkukouluun luokanopettajaksi. Myös sellaisiin hommiin pääsee, joissa on esim ollut jo kesätöissä ja se riittää todisteesi siitä, että pätrjäät. Nöitä hommia on esim raksatöissä, toimistotöissä, maataloudessa, jne. Pitää vaan aloittaa ihan slusta ja pohjalta ja siitä sit kivuta ylöspäin, ja pitää olla aluksi joku suhd, jolla alkuun pääsee. Ja sit tietty on se tosiasia, että täytyy tunnustaa itselleen, että työkokemus pätee tässä firmassa ja tiettyyn portaaseen asti, siitä ylöspäin ei nousta ja ehkä toinen firmakaan ei arvosta sitä samalla lailla.

Vierailija
16/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuus

Vierailija
17/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 06:54"]

Teollisuus

[/quote]no juurikin näin, ja siellä se "suht iso palkka" koostuu vuorotyöstä, ei siellä kenenkään aloituspalkka 4000€/kk ole, joutuu siis olemaan työssä iltoja, viikonloppuja, arkipyhiä ja ehkä jopa öitäkin siihen päästäkseen kun taas ammatillisen tai yliopistotutkinnon hankkimalla pääsee useimmiten siisteihin päivätöihin joissa tuon 4000€ saa paljon helpommalla

Vierailija
18/18 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousukaudella kun on työvoimapulaa on onnistunut saamaan työn. Tällä hetkellä tilanne on toivoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän