Onko teillä muilla valkoinen tai ihan vaalea kieli?
Mielestäni itsellä on ollut aina suht vaalea kieli mutta nykyään tuntuu että on lähes valkoinen, reunoilta pinkihtävä. Onko muilla vastaavaa? Voikohan olla sammasta?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:58"]
Yäk!! Kieli pitää pestä joka ilta hammasharjalla, sun kieli on kuorrutettu lialla ja bakteereilla ja henkikin varmaan haisee sen mukaisesti :S
[/quote]
No ei todellakaan kieltä pidä pestä. Kielestä näkee elimistön tilan. Jos kieli on "väärän" värinen, on syytä vilkaista jääkaapin sisältöä.
[/quote]
Hampaallisen suun puhdistus
Hampaat harjataan aamuin illoin pehmeällä, tuuhealla harjalla ja fluorihammastahnalla. Harjataan lyhyellä, nykyttävällä liikkeellä ja huomio kiinnitetään erityisesti ienrajaan.
Hammasvälit puhdistetaan päivittäin hammaslangan, -tikkujen tai väliharjojen avulla hammasvälien koon mukaan.
Kieli harjataan hammasharjalla tai erityisellä kielenpuhdistajalla päivittäin, erityisesti jos suussa on pahaa makua ja hajua.
Tarvittaessa suu puhdistetaan hammashoitolassa.
[/quote]
höpö, höpö
Voi myös johtua siitä että syöt paljon sokeria ja muita hiilareita ja sulla on hiiva elimistössä. Kun jättää sokerin pois ja vähentää hiilareita, kielikin tulee normasliksi.
Hiivan ylikasvua veikkaan minäkin.
Mulla on valkeahko kieli! Henki haisee usein pahalle, tyttö 8v usein huomauttaa siitä :( Pesen hampaat aamuin illoin ja olen käynyt säännöllisesti hammaslääkärissä. Jopa hammashygienistille varasin pari vuotta sitten ajan. Ei mitään vikaa ole löytynyt, edes hammaskiveä mulle ei tule. Ainut mitä hammaslääkäri epäili syyksi on se että mun kielen pinnan "karva" on vähän normaalia pidempää, joten siksi siihen jää herkemmin "pöpöjä". Jopa nielurisat leikattiin aikuisiällä kun luulin että proput aiheuttaa pahaa hajua.
Mulla tulee kieli kipeäksi jos harjailen sitä, joten en enää harjaile. Yksi minkä olen huomannut auttavan (hetkellisesti ainakin) on suklaa! :D Sen ph-arvo on ilmeisesti sellanen että se vie kielen pinnalta mömmöt ainakin hetkeksi ja sen jälkeen kieli on vähän aikaa kauniin pinkki.
Ruokavalioremonttia pitäisi kokeilla kun syön itseasiassa hirveesti roskaruokaa ja hiilareita (olen ns.laihaläski). Voisikohan vähähiilarisesta ruokavaliosta olla apua? Kunpa vaan itsekuri riittäisi... tuntuu tosiaan että kaikki pullamössöjutut aina pahentaa oikein tätä vaivaa. (jännä juttu että alapään hiivasta en kuitenkaan ole kärsinyt kuin kerran raskausaikana). Vettä juon paljon!
On kyllä inhottava vaiva ja toivoisin niin saavani raikkaan hengityksen ja pinkin kielen vielä joku päivä...
Vierailija kirjoitti:
Oli, havahduin asiaan oikein todella kun eräs tuttavani huomautti siitä. Oli noloa. Sitten rupesin juomaan enemmän vettä, ongelma hävisi. Tai no ilmestyy takaisin aina silloin kun en ole muistanut tarpeeksi juoda. Kielikin pitäisi myös hampaidenpesun yhteydessä puhdistaa.
Miksi hammaslääkäri sanoo aina että suu on kunnossa, vaikka kieli olisi minkälainen.
Itsellä tulee heti oksennus jos vähänkin harjailen kieltäni, henkeni ei kyllä haise.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ruskea.
Ruskea kieli, parempi mieli😅
Up