Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasenkätisten päivän kunniaksi!

Vierailija
13.08.2014 |

Tänään 13.8. on vasenkätisten päivä.

Mietitään hetki elämää vasurina: mikä on vasurille erityisen haasteellista tässä oikeakätisessä maailmassa?

Kokemuksia/kommentteja sekä vasen- että oikeakätisiltä!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimeen ei saa lompakkosuojusta vasurille!

Esim. tämän keskustelun (linkki alla) aloittaja on tuskastunut kun ei löydä suojusta,jossa puhelin jäisi vasemmalle ja luottokorttiosio oikealle. Tässä oikeakätisten maailmassa sellaisia ei vain valmisteta!

http://www.vauva.fi/keskustelu/4248297/ketju/mista_puhelimen_kuoret_suojus

Vierailija
2/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa ja koulussa ei olla huomiota vasuria lastamme,samaten harrastuksisaa esim.kitaransoitto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätistä poikaamme ei ensimmäisenä "virkkausvuotena" osattu opettaa virkkaamaan mitenkään. Kotona sitten opeteltiin hiki hatussa (oli tosiaan vaikeaa opettaa). Tokana vuotena onneksi tuli kässänopeksi ihminen, joka osasi opettaa vasuriakin ja osasi myös vinkata että netistä löytyi video-ohjeet vasenkätisillekin (oli se virkkaus siis vuodessa jo unohtunut pojalta). 

Pojan on pitänyt koko alakoulun ajan viedä itse liikuntatunneille pesäpalloräpylä, koska koululta ei löydy YHTÄÄN vasenkätisten räpsää. Kiva sitten kanniskella räpylää mukana puoli vuotta kun ei tiedä onko pesäpalloa vai ei (aika usein on).

Vierailija
4/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:34"]

Pojan on pitänyt koko alakoulun ajan viedä itse liikuntatunneille pesäpalloräpylä, koska koululta ei löydy YHTÄÄN vasenkätisten räpsää. Kiva sitten kanniskella räpylää mukana puoli vuotta kun ei tiedä onko pesäpalloa vai ei (aika usein on).

[/quote]

Tämän muistan omalta kouluajaltani! Koulussa ei ollut räpylää vasenkätiselle, siis ala-asteella. Yläasteella ja lukiossa oli yksi ainoa vasenkätisten räpylä.

Vierailija
5/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs jos mammat ostasitte lapsillenne ne vasuri-vermeet?

tai mikään ei estä lasta opettelemasta molempikäsiseksi.

Vierailija
6/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelukoneet, ovien avaaminen, kahvinkeittimet, kauppojen kassat ja se rahataso/missä yleensä kuitti allekirjoitetaan (tai allekirjoitettiin)..nuo on kaikki hyvin arkipäiväisiä asioita jotka oikeasti toimii vasurille väärinpäin. Myös useimmat kahvimukit kauniine kuvineen menee haaskuun kun vasuri ottaa mukin käteensä; kuva kääntyy vasuria itseään päin.

En silti tarkoita että ne tekisivät elämästä haastavaa tai mitään, me kasvamme siihen että jotkut asiat vaan pitää tehdä vähän meille hankalammin. Mä olen ihan tyytyväinen vasuri ja niin miehenikin. Joka muuten on opetettu käyttämään oikeakätisten saksia, meillä oli lapsuudenkodissa myös vasureiden sakset. Koulussa oli pakko käyttää oikeakätisten saksia ja se sattuu muuten aika hitosti pidemmän päälle käteen.

Vierailija
7/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:51"]

[/quote]

Huomaa kyllä, ettet ole itse vasuri (eikä lapsesi). Eikä kaikkea edes saa vasureille tarkoitettuina! Kuten esim. nro 2:n lompakkosuojukset älypuhelimelle.

Vierailija
8/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:51"]

[/quote]

Mitäs jos te mammat ostelisitte niille oikeakätisille lapsillenne ne kaikki samat vermeet myös? Kiesus miten typerä toi sun kommenttisi ylipäätään oli.

Kun vasureiden määrä kouluissakin on suhteessa hyvin pieni, niin se että koululle ostetaan nyt vaikka 30 räpsää joista kaksi tai kolme on vasureille tarkoitettu ei voi olla liikaa vaadittu koululta. Sama homma saksien kanssa.

Usko pois, kyllä kaikki vasurit oppivat enemmän molempikätisiksi kuin oikeakätiset. Meidän on vain pakko.

Vierailija
9/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sähkökäyttöiset työkalut ovat jopa vaarallisia jos niitä käyttää vasurina. Eli pakko käyttää kuten oikeakätinen tai et käytä ollenkaan. (esim. erilaiset suojukset olisivat tiellä jos edes yrittäisi käyttää vasurina)

Vierailija
10/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaessa kynän jälki leviää ja tarttuu käteen.

Sellaisissa kierrevihkoissa on vaikea kirjoittaa sille "oikealle" sivulle, eli oikean puoleiselle.

Onneks oon kuitenkin muuten molempikätinen, vaikka kirjoittaminen hoituu vaan vasemmalla. :D

Vierailija
11/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisempaan viestiin liittyen.. Molempikätisyyden huono puoli, vaikea erottaa vasen ja oikea. *nolo*

Vierailija
12/12 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kaikki virkkaaminen ja kutominen piti opetella oikeakätisten tavalla, koska opettaja ei vain osannut.

Kierrevihkot. Yritäppä kirjoittaa sille aukeaman oikealle puolelle kun se kierre on koko ajan edessä.

Ihan sama millä kynällä kirjoittaa, käsi on aina sutussa. Tai teksti menee suttuun kun käsi laahaa perässä. Tosin olen vuosien aikana opetellut vääntämään käden siihen asentoon, ettei se suttaannu, mutta välillä se unohtuu.

Ja kuten mainittu ylempänä, ne tiskit joilla allekirjoitetaan jotain. Etsit kynää vasemmalta puolelta ja hoksaat sen olevan oikealla. Pahinta ovat ne kynät jotka ovat kiinni lyhyellä narulla jossain.

Yleisten tietokoneiden hiiret joutuu siirtämään vasemmalle puolelle. Sitte saa kuunnella seuraavaksi sitä, että "kuka ääliö on siirtänyt hiiren tänne toiselle puolelle". Totean siihen sarkastisen tyynesti, että minäpä se olin. Yleensä hiiren johto on niputettu sinne koneen taakse niin, ettei se perkele vaan tuu sieltä. Sitten ollaan siinä kädet ristissä.

OIKEAKÄTISTEN HIIRET. Tuntuu epämukavalta kädessä. Käytän yleensä niitä käsi ikäänkuin "nyrkissä", ja sormet vapaina. Aika mälsää.

Tää vessoissa oleva pillupuhelin (oon niin sivistymätön etten tiedä mikä sen nimi on) jolla pestään alapää. Jos se on oikealla puolella, en osaa edes ottaa sitä irti siitä telineestä. Sit kun pitäis jotain pestä niin pesen enemmän lattiaa ja vessanpöntön reunoja kuin omaa värkkiä... Tässäkin letku niin lyhyt ettei sitä voi usuttaa vasempaan käteen.

Ja sitten se tavanomainen... "Ooks sä vasenkätinen" joo olen. "Onpas hassun näköistä" joo ilmeisesti on. "Miten sä osaat tehdä vasemmalla" ........ Ajan myötä tähän hiukan kyllästyy kun sitä kuulee vähintään kerran viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä