Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalankulkija saa kävellä oikealla TAI vaikka vasemmalla puolella!

Vierailija
13.08.2014 |

Ettäs tiedätte. V-tuttaa kun urpot pyöräilijät huutelee perään että "OIKEANPUOLEINEN LIIKENNE!!" jos joutuvat väistämään kun kävelen vasemmalla puolella. No ihan tiedoksi vaan että opetelkaa liikennesääntöjä ihan itse, jalankulkija saa kävellä sillä vasemmallakin puolella.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhut ja itse asiassa jalankulkija voi kulkea vaikka keskellä ja jos fillaristi ajaa päälle tai rullahiihtäjä tökkää sauvalla silmään, he ovat syyllisiä, koska jalankulkija on altavastaaja.

Vierailija
2/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah. Opettele itse. Yhtälailla kävelytiellä sen kävelijänkin on käveltävä liikennemerkin osoittamalla puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:09"]

Hahhah. Opettele itse. Yhtälailla kävelytiellä sen kävelijänkin on käveltävä liikennemerkin osoittamalla puolella.

[/quote]

Ei kaikkialla ole jaettu kahtia että olisi erikseen pyörien puoli ja kävelijöitten puoli kadusta. Silloin saa jalankulkija kulkea siinä vasemmallakin. Hahhah!

Vierailija
4/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sanoo liikenneturva:

Polkupyöräilijän on pyörätiellä tai yhdistetyllä jalankulku-pyörätiellä ajaessaan ajettava oikealla ja ohitettava vasemmalta. Jalankulkija voi valita puolensa, kunhan käyttää väylän reunaa.

Vierailija
5/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:07"]

Totta puhut ja itse asiassa jalankulkija voi kulkea vaikka keskellä ja jos fillaristi ajaa päälle tai rullahiihtäjä tökkää sauvalla silmään, he ovat syyllisiä, koska jalankulkija on altavastaaja.

[/quote]

Väärässä olet. Lain mukaan jalankulkijan on käytettävä tien vasenta tai oikeaa reunaa. Laissa ei sanota että jalankulkija saa kävellä keskellä tietä. Tosin puolet jalankulkijoista kävelee keskellä tietä. Yritä siinä nyt sitten arpoa että kummalta puolelta ohittaa.

Vierailija
6/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantiellä on kuljettava vasenta reunaa, kaikkialla EI automaattisesti ole oikeanpuoleinen liikenne jalankulkijoilla. Koiraakin talutetaan oikeaoppisesti vasemmassa reunassa. Siinähän kävelette kiusallanne päin.

Vierailija
7/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:07"]

[/quote]

Väärässä olet. Lain mukaan jalankulkijan on käytettävä tien vasenta tai oikeaa reunaa. Laissa ei sanota että jalankulkija saa kävellä keskellä tietä. Tosin puolet jalankulkijoista kävelee keskellä tietä. Yritä siinä nyt sitten arpoa että kummalta puolelta ohittaa.

[/quote]Mä kävelen ainakin tahallani keskellä tietä, että pyöräilijä todennäköisemmin soittais kelloa. Nämä "ammattipyöräilijät" etenkään kun ei väistä kävelijää kunnolla, vaikka kävelis ihan reunassa itse, silti pitää mennä kättä hipoen ohi.

Mikä siinä kellon käytössä onkin niin vaikeaa!

Vierailija
8/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:09"]

[/quote]

Ei kaikkialla ole jaettu kahtia että olisi erikseen pyörien puoli ja kävelijöitten puoli kadusta. Silloin saa jalankulkija kulkea siinä vasemmallakin. Hahhah!

[/quote]

en minä sanonut mitään jaetusta tiestä. Silloin kun jalankulkijoille ja pyöräilijöille ei ole jaettua tietä, molemmat kulkevat tien oikeaa laitaa. Liikennemerkkikin osoittaa oikeanpuoleisen liikenteen sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille.

Vierailija
9/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa tuo typerä jalankulkusääntö on tullut, muistan kun meidän kylällä vuonna 1221 tuli yhdistetyt pyörä/kävelytiet kaikille opetettiin että jalankulkijatkin kulkevat nyt sitten sillä OIKEALLA, isomummonikin silloin  lähes 90v oli vanhustenpiirissä vierailevalta poliisilta oppinut tämän ja muisti aina selittää että näillä pyöräpoluilla sitten kävellään OIKEALLA, mikä olisi hemmetin paljon viisaampaa kuin arvuuttelu mihin suuntaa jalankulkija suvaitsee väistää keskeltä tietä.

Vierailija
10/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantiellä jalankulkijan paikka on vasemmalla,se sääntö ei ole muuttunut.Mutta kävely-ja pyöräteillä olen huomannut ihmisten kävelevän oikeaa reunaa,itse kävelen vaistomaisesti vasenta.Molemmat kai on oikein.

Vierailija
11/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:07"]

[/quote]

Kun kelloa soittaa, menee jalankulkija ihan paniikkiin ja ryntäilee oikealle vasemmalle eikun oikealle sittenkin. Huutaa vielä perään että onko vittu pakko pelotella jalankulkijaa, mä saan mennä missä mä haluan [mulkoilee]. Toiset jalankulkijat taas eivät ole kuulevinaan koko kelloa vaan tallustelevat edelleen keskellä tietä kellonsoitosta välittämättä.

[/quote]Mä kävelen ainakin tahallani keskellä tietä, että pyöräilijä todennäköisemmin soittais kelloa. Nämä "ammattipyöräilijät" etenkään kun ei väistä kävelijää kunnolla, vaikka kävelis ihan reunassa itse, silti pitää mennä kättä hipoen ohi.

[/quote]

Vierailija
12/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:19"]

[/quote]

[/quote]

Ja juttu oikeaan väliin:

Kun kelloa soittaa, menee jalankulkija ihan paniikkiin ja ryntäilee oikealle vasemmalle eikun oikealle sittenkin. Huutaa vielä perään että onko vittu pakko pelotella jalankulkijaa, mä saan mennä missä mä haluan [mulkoilee]. Toiset jalankulkijat taas eivät ole kuulevinaan koko kelloa vaan tallustelevat edelleen keskellä tietä kellonsoitosta välittämättä.

Vierailija
13/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, tuo oli minullekin uusi tieto jossain vaiheessa. Niin monet, minä mukaan luettuna suosivat tuota oikeanpuoleista liikennettä (yhdistetyllä)kevyenliikenteenväylällä, olen sitten jalan tai pyörällä liikkeellä. Niitä jalankulkijoita vaan pitää AINA väistää, toivon vaan etteivät vaan tolloilisi niin paljon poukkoillen miten sattuu tai leveästi kulkien.

Jalankulkijasta voi tuntua kuitenkin esim. turvallisemmalta kävellä kauempana autoista vasemmassa reunassa ja tämä onkin hänelle täysin sallittua. Vähän aikaa sitten poikkeuksellisesti kävelin vasenta laitaa ja huomasin että jotkut pyöräilijät koittavat väkisin noudattaa tuota omasta mielestään oikeaa oikeanpuoleista liikennettä, tulivat kohti kunnes suostuivat viimein väistämään.

Vierailija
14/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kelloa voi myös soittaa hyvissä ajoin, eikä vasta selän takana. Itse ainakin automaattisesti väistän oikeaan reunaan.

Ikävä, että kaikki jalankulkijat ei tajua ottaa kellonsoittoa varoittavana neuvona vaan ottavat kettuiluna. Mutta se, että joku voi suuttua kellonsoitosta, ei todellakaan ole syy olla soittamatta sitä. Jos ei ole valmis käyttämään kelloa, ei ole tarpeeksi fiksu pyöräilemään ollenkaan.

Vierailija
15/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijan ei ole pakko kulkea reunassa. Näin sanotaan Liikenneturvan sivuilla: Jalankulkijan paikka tiellä

Jalankulkijan on liikenteessä liikkuessaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, tai sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Ajoradalla jalankulkijan paikka on ensisijaisesti vasemmassa reunassa. Ajorata ylitetään suojatietä pitkin, jos se suinkin on mahdollista.

Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.
Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkija saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä.

Huomatkaa myös havainnolliset ohjeet seuraavassa linkissä: https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikenteessa/jalanjapyoralla_opas.pdf sekä siellä käytetyt sanamuodot:"jalankulkija kulkee xxx" mutta "pyöräilijän on kuljettava xxx". Pyöräilijöillä siis toisin sanoen on isompi velvoite noudattaa sääntöjä. Siellä sanotaan myös esim. pihakadun kohdalla, että jalankulkijalle on muiden liikkujien aina annettava esteetön kulku.

Vierailija
16/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meinaaks niinku että kävelijän on kuljettava pyöräilijän päällä? :D

Vierailija
17/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tekisi mieli aina huutaa "kiitos" pyöräilijän perään, silloin harvoin kun kelloa soittavat. Mutta näistä viesteistä päätellen kettuiluna sitäkin pidettäisiin.

Miten muuten ehditte näkemään ne "pahat mulkoilut", mitä kellonsoitto muka aiheuttaa?

Vierailija
18/28 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:58"]

Mun tekisi mieli aina huutaa "kiitos" pyöräilijän perään, silloin harvoin kun kelloa soittavat. [/quote]

Tuttuni koiria ulkoiluttaessa KIITTÄÄ pyöräilijää, jos tämä soittaa ajoissa kelloa. Mutta pyöräilijäparka oli kerrankin valmis puolustelemaan itseään, ilmeisesti yleensä saa niitä mulkaisuja eikä kiitoksia osakseen ;D

Vierailija
19/28 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeanpuoleinen liikenne!

Vierailija
20/28 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat välttämättä sotkea kevyen liikenteen käyttämällä ruotsalaista puolta.

Aiheutat onnettomuusriskin itsellesi ja myös muille siellä liikkuville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan