G: Parhaat laihdutusvinkit? Olen lihonut 36kg muutamassa vuodessa, vaikea saada pois
Kommentit (46)
Herkut pitää jättää kauppaan eikä ostaa lainkaan. Säännöllinen ruokarytmi on tärkeää, huonosti alkaa jos siellä yrität aamiaista jättää väliin.
Kaksi pääateriaa ja kolme väliateriaa. "Terveellisyyden" kanssa ei kannata mennä liiallisuuksiin vaan muistaa pitää annoskoot kohtuullisina. Ruokaa ei pidä ikinä ottaa lisää vaan opetella tyytymään yhteen annokseen. Opettele vähäkalorisia jälkiruokia, niillä taistelet herkkuhimoa vastaan.
Niin ja pysyttele poissa sieltä sohvalta, lenkkeily ja yleinen aktiivisuus elämäntavaksi.
Ruokavalio on 80% painonhallinnasta ja liikunta 20%. Ellei sitten ole ammattiurheilija ja treenaa 2-4h päivässä ja 18-24h viikossa. Sitten voi syödä 10 kananmunaa päivässä ja burritoja niin kuin Michael Phelps. Itse treenasin ennen 12h viikossa, mutta nykyään käyn vain juoksemassa 3x viikossa. Juoksu esim. on ihan hyvä laji laihtumiseen jos siitä tykkää ja siihen haluaa panostaa. Pitää sitten myös syödä terveellisesti kun liikunnan jälkeinen iso nälkä iskee. Olin tikkulaiha kun panostin aktiivisesti ratsastukseen. Hevosen selässä meni 1-2h päivässä ja siihen päälle 3h tallitöitä ja edestakaisin ramppaamista niin ei edes ehtinyt syömään😄 kokonaisvaltainen elämäntapojen muutos ja elämäntyyli vaikuttaa painoon eniten.
Vierailija kirjoitti:
Millaista terveysruokaa valmistatte? Sama ongelma kuin ap.llä .
En vaan tiedä mitä söisin kun pitäis olla helppoa ja hyvää.
Tykkään napostella eli esim. Puuro ei korvaa minulle tyydyttävästi aamupala leipiä juustolla ja voilla.
Puuro ja kahvi jättää syömiskokemuksen vajaaksi. Sama kaikien muidenkin aterioiden kanssa.
Puuroonkin voi laittaa lisukkeita. Esimerkiksi raejuusto ja marjat. Itse lisään myös hieman maspähkinävoita ja tällä pärjää pitkälle päivään.
Napostelu on se mikä kiloja kerryttää. Pitää saada ruokarytmi järkeväksi. Napostellessa vetää helposti yli oman kulutuksensa.
Teen tavallista ruokaa. Wokkeja, jauheliharuokia,kanaruokia yms. Lisää kasviksia ruualle. Niillä tulee jo hyvää täytettä aterioille.
Ei se oikeasti niin hankalaa ole. Itse olen pudottanut painoa aivan tavallisella ruualla ja lisäämällä liikuntaa. Ei painonpudotus vaadi fitness-ruokavaliota.
Kannattaa myös miettiä mitä haet tuolla syömiskokemuksella. Onko sinulle voileivät parempi syömiskokemus kuin vaikka kunnon maistuva ateria, joka vie nälän ja antaa virtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pätkäpaastoa ja hiilareiden rajoittamista. Jos et nyt tee mitään, niin sitä pudotettavaa on pian kaksinkertainen määrä.
Tätä nyt yritän taas. Heräsin klo 5,enkä ole vielä syönyt mitään. Nälkä ihan hirveä!! Eilisen elokuva illan herkkujen jämät huudellut mua syömään koko aamun mutta yritän pysyä kasvissosekeitossa ja kanasalaattissa tän päivän.
Edessä myös 12km pyöräily. Ap
Kasvissosekeitto ei pidä nälkää ja kanasalaatti on luultavasti liian kevyt myös, johtaa repsahduksiin.
Itse aloitin laihduttamaan seuraavasti ja ainakin nyt ekan kuukauden toiminut loistavasti:
Aamupala: munakas, 2 munaa ja mukaan vaihtelevasti sieniä, kinkkua, tomaattia, juustoa tms.
Lounas: salaatti, jossa esim kalaa, kanaa, lihaa ja jotain juustoa. Ei runsashiilihydraattisia aineksia.
Päivällinen: esim vhh liha-kasvis-tomaattikeitto, täytetyt paprikat, vhh pitsaa, vhh hampurilaiset tms. Hieman tuhdimpi ateria ilman runsaita hiilihydraatteja ja siten, että on proteiinia ja rasvaa niin pitää nälkää.
Jos illalla on nälkä niin jotain lihaa, kalaa, kanaa, munia tms. Yleensä ei ole illalla nälkä ja päivän ruokavaliossa kun punnitsee ja laskee makrot niin on noin reilu 1000 kaloria ja 20-30 g hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Itsekuri on ainoa mikä toimii.
Ei toimi, päin vastoin.
Tutkimusten mukaan 95 prosenttia dieeteistä, eli rajoitetaan ruokia tai vähintään kaloreita, epäonnistuu. Joko pian tai kilot tulee takaisin. Tämmöset diietit perustuu nimenomaan itsekurilla.
Rauhassa omaan elämään sopiva elämäntapamuutos taas on kestävä tapa pudottaa painoa, ja eikä se rakennu itsekurin varaan.
Yksi uusi tapa kerrallaan rauhassa, todella epärealistista muuttaa kaikki kerralla ja olettaa, että se pysyy
Minulle toimii tämä:
Aloita laihdutus vähähiilihydraattisella jaksolla. Tämä toimii minulla pomminvarmasti, nälkä, makean ja ruoan himo katoavat. Ehkä jopa erittäin vähäkalorinen VHH-startti voisi olla innostava, minulle sekin toimii. Nutriletin vihanneskeitto maitokahvin kera on yllättävän hyvä aamiaisen korvike. Ja maidossa on yllättävän paljon proteiineja.. Nutriletit ja muut ovat siitäkin hyviä että jos aloittamisessa tökkii se, että ei jaksa alkaa suunnitella aterioita, suunnittelun vaiva poistuu ja voi vapauttaa mielensä jatkuvasta ateriasuunnittelusta. Kun muutama kilo on lähtenyt niitä ideoita siitä miten jatkaa normaaliruoilla alkaa tulla ihan luonnostaan.
MyFitness pal on loistava sovellus jossa voit pitää kirjaa syömisistäsi ainakin ensi alkuun. MFP:n appi lukee ja ymmärtää myös suomalaisten ruokapakkausten viivakoodit. Näet myös kuinka paljon proteiineja, rasvoja ja hiilihydraatteja olet saanut. Itse kyylään proteiineja, niitä on yllättävän vaikea saada tarpeeksi.
Olen nyt pudottanut 4 kg kuukaudessa ja kuten aina laihduttaessani olen saanut enemmän iloa ja nautintoa ruoasta kuin silloin kun olen tunnesyönyt itseni lihavaksi.
En tiedä olenko jotenkin poikkeuksellinen, saatan olla, mutta en ole ollut missään vaiheessa nälkäinen vaikka syön melko pieniä kalorimääriä.
Jätä sokeri, alkoholi ja vehnä pois, muuten syö ihan tavallista ruokaa.
Pois kaikki puurot, perunat, jauhot, riisit, sokeri. Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa laihtumaan. Tiukimmillaan ketodieetti, mutta kevyemminkin onnistuu, kun vain pidättäytyy täysin noista luetelluista. Noihin kuuluu siis myös sokerijogurtit ja hedelmätkin ainakin rajoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se multa puuttuu. Taas eilen aloitin laihduttaa ja illalla ahmin jo kaikkea.
Lisää vinkkejä?
Yleensä se menee näin, jos laihdutus = syöt liian vähän tai kevyesti ja kiellät tietyt ruuat ja herkut.
Syöt joka aterialla tarpeeksi proteiinia, (hyvää) rasvaa, kasviksia, täysjyväkuitua. Ei mitään keitto, kanasalaatti (ellet lisää kvinoaa, öljyä, pähkinöitä tms.) tai makaroonilaatikko nälkää pidä.
Se kieltäminen tekee niistä himottavia, kannattaa työstää niitä ajatusmalleja ja sallia ne herkut, niin hohto katoaa.
Jos vaan vaikka la sallit ne, niin takaraivossas tiedät, että NYT saa herkutella, huomenna, ja vedät överiksi.
Jos taas ma-pe syöt vähän suklaata joka päivä ja tiedät, että saat sitä millon vaan, niin eipä ole tarve la vetää suklaaövereitä ja päälle pitsa, kun jo alotettu.
Vierailija kirjoitti:
Pois kaikki puurot, perunat, jauhot, riisit, sokeri. Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa laihtumaan. Tiukimmillaan ketodieetti, mutta kevyemminkin onnistuu, kun vain pidättäytyy täysin noista luetelluista. Noihin kuuluu siis myös sokerijogurtit ja hedelmätkin ainakin rajoitettuna.
Ei tämmöset rajotetut diietit toimi pidemmän päälle.
Sitä paitsi tutkimusten mukaan ihan samaan lopputulemaan päästään vähärasvaisella ja vähänkalorisella dieetillä. 😅
Siihen puuroon kannattaa lykätä vaikka raejuustoa tai saksanpähkinätahnaaa, maapähkinävoita, prodejauhoa, mitä vaan, miatä saa protskua + marjoja/hedelmiä.
Ei se pelkälteen pidä kylläisenä, sama pätee leipään. Avocado-munaleipä ja kylkeen kasviksia on ihan eri tasoa, kuin joku kinkkujuusto tms.
Tuttavani laihdutti keto dieetillä 50 kg noin puolessa vuodessa. Tässä liikunta oli erittäin pienessä roolissa.
Syödäkin sai kyllikseen kunhan söi sopivia ruokia, eli ei ollut nälkä ja kilot lähtivät.
Paino on myös pysynyt normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Minulle toimii tämä:
Aloita laihdutus vähähiilihydraattisella jaksolla. Tämä toimii minulla pomminvarmasti, nälkä, makean ja ruoan himo katoavat. Ehkä jopa erittäin vähäkalorinen VHH-startti voisi olla innostava, minulle sekin toimii. Nutriletin vihanneskeitto maitokahvin kera on yllättävän hyvä aamiaisen korvike. Ja maidossa on yllättävän paljon proteiineja.. Nutriletit ja muut ovat siitäkin hyviä että jos aloittamisessa tökkii se, että ei jaksa alkaa suunnitella aterioita, suunnittelun vaiva poistuu ja voi vapauttaa mielensä jatkuvasta ateriasuunnittelusta. Kun muutama kilo on lähtenyt niitä ideoita siitä miten jatkaa normaaliruoilla alkaa tulla ihan luonnostaan.
MyFitness pal on loistava sovellus jossa voit pitää kirjaa syömisistäsi ainakin ensi alkuun. MFP:n appi lukee ja ymmärtää myös suomalaisten ruokapakkausten viivakoodit. Näet myös kuinka paljon proteiineja, rasvoja ja hiilihydraatteja olet saanut. Itse kyylään proteiineja, niitä on yllättävän vaikea saada tarpeeksi.
Olen nyt pudottanut 4 kg kuukaudessa ja kuten aina laihduttaessani olen saanut enemmän iloa ja nautintoa ruoasta kuin silloin kun olen tunnesyönyt itseni lihavaksi.
En tiedä olenko jotenkin poikkeuksellinen, saatan olla, mutta en ole ollut missään vaiheessa nälkäinen vaikka syön melko pieniä kalorimääriä.
Lisään tähän vielä sen tiedon että paahtoleipä-tyyppiset leivät ja makeat räjäyttävät ruokahalun. Eli on erittäin tärkeää valita tarkasti minkälaista leipää syö jos on ihan pakko syödä leipää ja jos syö vaikka pastaa se kannattaa ensin keittää, sitten jäähdyttää jääkaapissa ja sitten vasta valmistaa ruoaksi. Keitetty pasta säilyy hyvin jääkaapissa useita päiviä. Näin saa pastan hiilihydraatit sellaiseen muotoon että verensokeri pysyy tasaisena.
Koita sopeuttaa elämäntilanteeseesi. Jos on esim. aikaa ja mahdollisuus, niin valmista itse mahdollisimman paljon kasviksista tehtyä ruokaa, herkullisesti maustettuna, unohtamatta riittävää määrää proteiinia, esim. lihasta, kanasta, kalasta jne. Itsellä nyt kesän mittaan on tullut 4 kg lisää, ja on aika taas aloittaa kurinpalautus.
Kerran taas laihdutin näin: normaali aamiainen. Töissä päivällä Nutrilett-patukka ja vettä automaatista.
Ruokalaan oli pitkä matka, ja siellä salaateista lähtien kaikki sellaista, että aina oli jotain, mitä en voinut syödä. Siispä se patukka, ulos pienelle kävelylenkille, ja palatessa kuppi kahvia.
Illalla kotona normaali kunnon ruoka.
Tämä siis työviikon aikana. Viikonloppuna sallin itselleni kolme normaalia ateriaa päivässä. En ole koskaan ollut mikään pullahiiri tai suklaasyöppö, joten herkut eivät olleet ongelmani.
Liian vähäinen liikunta ja lössähtäminen TV:n ääreen viinilasin kanssa olivat syy lihomiseeni. Toivon, että sinäkin löydät omat syysi ja ratkaisusi! Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se multa puuttuu. Taas eilen aloitin laihduttaa ja illalla ahmin jo kaikkea.
Lisää vinkkejä?
Yleensä se menee näin, jos laihdutus = syöt liian vähän tai kevyesti ja kiellät tietyt ruuat ja herkut.
Syöt joka aterialla tarpeeksi proteiinia, (hyvää) rasvaa, kasviksia, täysjyväkuitua. Ei mitään keitto, kanasalaatti (ellet lisää kvinoaa, öljyä, pähkinöitä tms.) tai makaroonilaatikko nälkää pidä.
Se kieltäminen tekee niistä himottavia, kannattaa työstää niitä ajatusmalleja ja sallia ne herkut, niin hohto katoaa.
Jos vaan vaikka la sallit ne, niin takaraivossas tiedät, että NYT saa herkutella, huomenna, ja vedät överiksi.
Jos taas ma-pe syöt vähän suklaata joka päivä ja tiedät, että saat sitä millon vaan, niin eipä ole tarve la vetää suklaaövereitä ja päälle pitsa, kun jo alotettu.
Laihdutan 1800 - 2000 kcal päivässä, jos liikun kuluttaen 500 kcal, niin syön 2000.
Aina, oli liikunta päivä tai ei, niin nälkä jää. Ottaa päähän, v i t uttaa, raivoan perheelle. Jos syön n. 2400 niin olo on hyvä ja autuas. Mutta sillä en laihdu, olen vain 160cm pitkä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista terveysruokaa valmistatte? Sama ongelma kuin ap.llä .
En vaan tiedä mitä söisin kun pitäis olla helppoa ja hyvää.
Tykkään napostella eli esim. Puuro ei korvaa minulle tyydyttävästi aamupala leipiä juustolla ja voilla.
Puuro ja kahvi jättää syömiskokemuksen vajaaksi. Sama kaikien muidenkin aterioiden kanssa.Puuroonkin voi laittaa lisukkeita. Esimerkiksi raejuusto ja marjat. Itse lisään myös hieman maspähkinävoita ja tällä pärjää pitkälle päivään.
Napostelu on se mikä kiloja kerryttää. Pitää saada ruokarytmi järkeväksi. Napostellessa vetää helposti yli oman kulutuksensa.
Teen tavallista ruokaa. Wokkeja, jauheliharuokia,kanaruokia yms. Lisää kasviksia ruualle. Niillä tulee jo hyvää täytettä aterioille.
Ei se oikeasti niin hankalaa ole. Itse olen pudottanut painoa aivan tavallisella ruualla ja lisäämällä liikuntaa. Ei painonpudotus vaadi fitness-ruokavaliota.
Kannattaa myös miettiä mitä haet tuolla syömiskokemuksella. Onko sinulle voileivät parempi syömiskokemus kuin vaikka kunnon maistuva ateria, joka vie nälän ja antaa virtaa?
Tuollaisilla ohjeilla sillä on pian maapahkinävoita puurosilmällä kun se puuro niin huusi mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Itsekuri toimii jos minäkuva on suotuisa.
Kun tahto ja mielikuvitus ovat ristiriidassa, mielikuvitus voittaa joka kerta.
/
When the imagination and willpower are in conflict, are antagonistic,
it is always the imagination which wins, without any exception.“ — Emile Coué
/
Itsekuri on minäkuvan alakäsite. Eikö ole järkevämpää aloittaa heti identiteetin
muuttamisesta? Sittenhän itsekuri hoituu jouhevammin.
Joudut opiskelemaan minäkuvaa ja sen muuttamista jonkin verran, jotta onnistut
ja pääset pysyviin tuloksiin.
Syö enemmän kasviksia. Syö ennen ruokaa alkusalaatti tai napostele kasviksia ruokaa laittaessasi, silloin pärjäät helpommin pienemmällä annoksella. Syö ruoka leipälautaselta. Ruuan jälkeen imeskele sokeriton Läkerol makeanhimoon. Pure purkkaa.
Mä laihdutin vuodessa 30kg pätkäpaastolla. Kävely-, ja pyörälenkkejä lisäksi. Nykyään kuljen työmatkat fillarilla läpi vuoden.
Kaikki lähtee korvien välistä, päätös vaan pitää tehdä.
Minä söin turhautumiseen ja tylsyyteen, tuijotin iltaisin telkkaria. Pitää keksiä tekemistä ettei napostelu ole koko ajan mielessä.
Pätkäpaastossa ei tarvi laskea kaloreita, järki kyllä sanoo mikä on hyväksi ja mikä ei. Olin puoli vuotta ilman suklaata ja sain vieroitettua itseni siitä. Nykyään syön satunnaisesti herkkuja. Nykyään tulee Mäkkärin ateriasta huono olo, ettei enää tee edes mieli.
Etkös jo sitten tiedä mitä sun tulee tehdä, että se lähtee onnistumaan?
Punnitset vaan kerran viikossa. Hankit itsellesi muuta ajateltavaa ja teet laihdutuksesta rutiinin. Siitä se lähtee.