Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7 vuotias tunnin yksin kotona?

Vierailija
13.08.2014 |

Me joudutaan mieheni kanssa lähtemään huomenna aamulla kotoa 7:30. Lapsen koulutaksi tulee 8:30. Saako 7 vuotiaan jättää yksin kotiin tuoksi ajaksi ja soittaa lapselle milloin lähtee ulos odottamaan taksia? Vai kannattaako mielummin viedä koulun pihaan odottamaan koulun alkua? Eskarissa oli aina tuntia ennen koulun alkua leikkimässä muiden lasten kanssa koulun pihalla kyydityksistä johtuen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemänvuotias voi olla yksin kotona tunnin. En laittaisi koulun pihalle odottamaan. Iloista koulunalkua!

Vierailija
2/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas. Mä lähdin itse kouluun joka aamu ekasta luokasta lähtien kun isä ja äiti menivät aikaisin töihin.. Istuin ja odotin että äiti soittaa koska saa lähteä.. Nykään telkkari ja lastenohjelmat helpottavat lasten yksinäisiä aamuja. Silloin niitä ei ollut. Meidän pojat on aina kyllä pärjänneet yksin ja lähteneet kouluun soitosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi koululle yksin odottelemaan. Mielummin kotiin ja taksia odottelemaan. Onko hän tottunut jo tuohon taksiin? Muistuttaa avaimista, ettei jää taksista ja pihalle. Jos koululla on muuta porukkaa, niin sinne. 

Vierailija
4/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai koulun pihalle saa mennä, ei siellä ole valvojia ja vakutukset ei voimassa

Vierailija
5/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä uskon että lapsi osaisi olla kotona sen ajan ja lukita oven lähtiessään, mutta mies pelkää että jotain sattuu tai että lapsi tekee tuhojaan sillä aikaa. Se kyllä arveluttaa että jos sammuttaakin kännykän ja ei sen takia mene ajoissa odottamaan taksia ja myöhästyy taksista. Ap

Vierailija
6/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:20"]

Minä kyllä uskon että lapsi osaisi olla kotona sen ajan ja lukita oven lähtiessään, mutta mies pelkää että jotain sattuu tai että lapsi tekee tuhojaan sillä aikaa. Se kyllä arveluttaa että jos sammuttaakin kännykän ja ei sen takia mene ajoissa odottamaan taksia ja myöhästyy taksista. Ap

[/quote]

Sehän riippuu ihan siitä lapsesta. Jos tuo pelko että lapsi tekee tuhojaan tai sattuu jotain on lapsen käytöksen ja historian perusteella aiheellista, niin sitä lasta tosiaan ei oikein voisi jättää tunniksikaan yksin. 

Mutta useimmat 7-vuotiaat kyllä voi jättää yksin tunniksi, useammaksikin. Itse olin ekalta luokalta alkaen ns. avainlapsi eli hoisin itse kouluunlähtöni äidin ja isän lähdettyä töihin ja olin yksin kotona iltapäivällä kuknnes klo 17-18 vanhemmat palasivat töistä. Ja nautin ihan valtavasti siitä että sain olla koko  talossa yksin. Joku toisenluontoinen lapsi voisi jopa pelätä tai tosiaan olla altis keksimään vaarallista tekemistä . lapsen mukaan. Mutta mikään laki ei onneksi Suomessa tosiaan kiellä vanhempia oman harkintansa mukaan jättämään 7-vuotiasta tunniksi yksin kotiin.

Vierailija
7/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika kyllä tykkäisi jos saisi olla yksin kotona sen ajan. On ihan vastuullinen eikä saa mitään päähänpistoja. Omaa kännykkää pojalla ei ole ollut, että muistaako sitten miten siihen vastataan, mutta voihan sitäkin harjoitella. Niin ja voidaan sen tunnin aikana soitella useammankin kerran kun vain kouluun lähtiessä. Ap

Vierailija
8/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sen verran huima 7v.oli saannut leivänpaahtimen tuleen, kun oli laittanut sisälle jotain palavaa ja rämpännyt sitä päälle. Eipä onneksi tuli tarttunu verhoihin,vaikka ei kaukaa hakenu, kun kerkesin sammuttamaan sen. En ole jättänyt yksin edes tunniksi, enkä jätä, ehkä kun on 10v.ni voi luottaa, että pärjää hetken yksin.

Vierailija
9/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 10:00"]

Poika kyllä tykkäisi jos saisi olla yksin kotona sen ajan. On ihan vastuullinen eikä saa mitään päähänpistoja. Omaa kännykkää pojalla ei ole ollut, että muistaako sitten miten siihen vastataan, mutta voihan sitäkin harjoitella. Niin ja voidaan sen tunnin aikana soitella useammankin kerran kun vain kouluun lähtiessä. Ap

[/quote]

Kyllä minusta kuulostaa että hyvin voisi pojan jättää, jos kerran ei ole saanut mitään hulluja päähänpistoja ennen ja vaikuttaa vastuulliselta, ja lisäksi itsekin tykkäisi olla yksin. Jotenkin ihmetyttää, että miten nykyään ihmiset tällaisia edes miettii muiden kuin jotenkin vähän kehityksestä jäljessä olevien tai erityislasten kohdalla - kyllähän muuten 7-vuotias pärjää ihan hyvin tuollaisen ajan. 

Vierailija
10/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6v ekaluokkalainen on iltapäivällä yksin tunnin tai kaksi ennen kun muut tulee kotiin. Luotan kyllä että pärjäö

Vierailija
11/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joutuu ekaluokkalainen olemaan jokainen arkipäivä 2 tuntia yksin koulun jälkeen. Eikä ole aikaisemmin ollut yksin kotona.

Vierailija
12/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä välillä on iltapäivät yksin. Aamulähtöjä opetellaan nyt huolella kun aloitti toisen luokan. Ekaluokalla myöhästyi taksista useista puheluista huolimatta. Jos luulette et lähtö onnistuu niin jätä kotiin.

Vierailija
13/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko soittaa lapselle? Laittakaa kello hälyttämään miloin alkaa valmistautumaan uloslähtöön. Pyytäkää lasta soittamaan, kun on lähtövalmis. Kysykää ennen oven sulkemista, että onko valot sammutettu, liesi pois päältä, mitä on päällä (sää?) ja onko reppu mukana tms mitä nyt teillä onkin tapana aikuisinakin tarkistaa, niin lapsikin oppii muistamaan itse. Kuunnelkaa puhelimessa, kun ovi menee lukkoon, kehottakaa laittamaan avain mukaan sovittuun paikkaan ja toivottakaa hyvää koulupäivää! 

Vierailija
14/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 7-vuotiaana joka illan yksin kotona. Äiti oli tehnyt ruuan jääkaappiin ja minä tein läksyt yms. Onpas täällä ylihuolehtivaisia vanhempia

Vierailija
15/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 7-vuotiaana joka illan yksin kotona. Äiti oli tehnyt ruuan jääkaappiin ja minä tein läksyt yms. Onpas täällä ylihuolehtivaisia vanhempia

Vierailija
16/16 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan laittaa myös ihan vanhanaikaisen herätyskellon soimaan siihen aikaan, kun pitää mennä ulos. Niin minulle tehtiin pienenä kun kännyköitä ei ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi