Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vikaa tytöttelyssä on?

Vierailija
13.08.2014 |

Perustele.

T. Itsekin alle kolmevitosia tytöttelevä nainen (tyttö)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tytötellään päivittäin enkä pidä sitä pahana. Ei nuo mummot ja papat minun nimeä muista. Olen siis siivooja vanhainkodissa.

Ja ikää on yli 30

Vierailija
22/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:02"]

Riippuu kuka tytöttelee. Esim jos mies sanoo "tuoppas tyttö...." en koe sitä pahaksi. Mutta jos vanha akka tulee naama punaisena ärjymään " voi voi tyttönen..." ja katsoo samalla kuin idioottia niin silloin pidän pahana.

[/quote]

No mitä helvettiä, toisin päin tuon pitäisi olla! Oletko ihan sokea tuollaiselle kohtelulle? Jos joku ukko sanoo "tuopas tyttö..." niin sanon kyllä siihen, että ole hyvä ja hae itse. Juuri tuollainen "keitäs tyttö kahvit" on aivan paskaa.

[/quote]

:D olen vasta kohta täyttämässä 18 joten olen tyttö. Työpaikalla samanikäisiä poikia joita nää miehet pojittelee. Enkä siis ota sitä niin raskaasti paitsi kunnes nää vanhemmat naiset pimahtaa jostain ja yrittää tuoda esiin elämänkokemustaan. Olisi ehkä pitänyt lisätä sr tuohon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:18"]Tytöttely on alentavaa niiden mielestä, jotka eivät pidä tyttöjä minkään arvoisina. Joiden mielestä vain poijat ja miehet on jotain. 

Ja miettikää nyt vähän, ette te haluaisi itseänne kutsuttavan "naiseksikaan". "Nainen, tuopas lehtiö", "Nainen hyvä, koita nyt ymmärtää," "Nainen, sulta on tekemättä tämä asia" "Nainen, en ois uskonut että pystyt tähän!" Nämähän on käytönössä vielä pahemia kuin "tyttöhyvät". Joten kyse ei ole siitä, että haluatte tulla kohdlluiksi aikuisena. Vaiha noiden tilalle kuitenkin "mies", niin iomaukset onkin ihan ok.

Miksi siis nais-sukupuoleen viittaaminen koetaan halventavana, kun miessukupuoleen viittaaminen ei ole? Koska kokija ite ajattelee naisten olevan jotain vähemmän...

Joo mua voi tytötellä, naisitella, rouvitella ja teititellä. Ja toki kutsua nimeltäkin, tohtori X:nä.

[/quote]

Hurraa, taas yksi kirjoitustaidoton av-tohtori joukossamme <3

Vierailija
24/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan tilanteesta, jos samassa tilaisuudessa miehiä sanotaan pojiksi niin miksei naisia voi sanoa työksi.

- Tyttöjen saunavuoro on ensin = OK

- Menepäs tyttö siitä keittämään kahvia minulle ja Tauskille = EI OK

Vierailija
25/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:18"]

Tytöttely on alentavaa niiden mielestä, jotka eivät pidä tyttöjä minkään arvoisina. Joiden mielestä vain poijat ja miehet on jotain. 

Ja miettikää nyt vähän, ette te haluaisi itseänne kutsuttavan "naiseksikaan". "Nainen, tuopas lehtiö", "Nainen hyvä, koita nyt ymmärtää," "Nainen, sulta on tekemättä tämä asia" "Nainen, en ois uskonut että pystyt tähän!" Nämähän on käytönössä vielä pahemia kuin "tyttöhyvät". Joten kyse ei ole siitä, että haluatte tulla kohdlluiksi aikuisena. Vaiha noiden tilalle kuitenkin "mies", niin iomaukset onkin ihan ok.

Miksi siis nais-sukupuoleen viittaaminen koetaan halventavana, kun miessukupuoleen viittaaminen ei ole? Koska kokija ite ajattelee naisten olevan jotain vähemmän...

Joo mua voi tytötellä, naisitella, rouvitella ja teititellä. Ja toki kutsua nimeltäkin, tohtori X:nä.

[/quote]

Ei suinkaan, tytöttely JA pojittelu on alentavaa kun näitä termejä käytetään aikuisesta ihmisestä. Kyseessä ei ole sukupuolen ero (että tyttö olisi terminä jotenkin huonompi) vaan sen, että toinen henkilö pyrkii mitätöimään toista osoittamalla oman senioriteettinsa korostamalla sitä, että toinen on nuori, kykenemätön, "märkäkorva", ei aikuinen, mistä toki seuraa, että tämä omaa senioriteettiään korostava henkilöhän on heti ehdottomasti oikeassa ja toisen mielipiteen voi mitätöidä täydellisesti.

Ja minusta nuo käyttämäsi esimerkit (Nainen, tuopas lehtiö) on ihan yhtä kamalia ja halventavia, oli niissä sitten tyttö, poika tai mies tuona terminä. Hyi hitto joku "mies, tuopas lehtiö". Kaikki nuo antamasi esimerkkikommentit on nimenomaan muotoiltu todella loukkaaviksi. Käytetään sitä ihmisen nimeä. "Milla, voitko tuoda sen lehtiön". Tai jos sitä nimeä ei tiedä, niin sitten on ihan "Voisitko tuoda tuon lehtiön". Rouvaa, neitiä tai herraakin toki voi käyttää, mutta vähän ehkä turhan virallinen jo kansion pyytämiseen.

Eli ei, en halua itseäni kutsuttavan naiseksi, enkä tytöksi missään noista antamistasi esimerkeistä. Minulla on nimi, käytä sitä jos tarvitsee.

Vierailija
26/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO ei kaikki tuntemattomat asiakkaat ja vastaavat VOI tietää teidän nimiä.

Vierailija
27/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se maaginen ikä, jonka jälkeen tytöttely tai pojittelu ei enää nypi?

Nuoremmilla, ainakin itselläni, oli varmaan vähän tarvetta alleviivata "aikuisuuttani", joten nuorempana pojittelu vitutti rankasti ja pidin sitä jonkinlaisena loukkauksena henkilöäni kohtaan. Nyt 33:n eletyn vuoden jälkeen en enää jaksa loukkaantua jos joku sanoo pojaksi. Paitsi jos se on vittumaisesti ja vähättelevin äänenpainoin sanottu.

Ikä itsessään ei tee ihmisestä sen arvokkaampaa, ihminen voi olla ihan yhtä moukka teininä, kuin kuusikymppisenäkin.

Vierailija
28/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon tilanteesta. Ei olisi varmaan mukavaa jos me nuoret naiset kutsuttaisiin esimerkiksi viisikymppisiä tytöttelijöitä mummoiksi ja papparaisiksi. Kuules tyttö, keitäpä kahveet! Vastaus: selvä juttu papparainen, tuonko samalla tekohampaidesi puhdistusaineet?

Vierailija
29/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi Suomi, tämä Loukkaantujien luvattu maa.

Vierailija
30/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se vähän outoa, jos +30-vuotiasta tytöttelee. Tuon kuuleminen sattuu korvaan yhtä pahasti kuin se, että minua (19-vuotiasta) sanotaan naiseksi.

Vierailija
31/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoisesti voitte itse kutsua tytöttelijöitä ja pojittelijoita mummoiksi ja papoiksi, niin luulisi lopettavan.

Vierailija
32/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:18"]Tytöttely on alentavaa niiden mielestä, jotka eivät pidä tyttöjä minkään arvoisina. Joiden mielestä vain poijat ja miehet on jotain. 

[/quote]

Miksi sinua pitäisi tohtoriksi kutsua?

Vierailija
33/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan tilanteesta ja sanojasta, kyllähän sen huomaa onko halveeraavassa sävyssä sanottu. Ja varmaan joidenkin mielestä tuo on ihan ok tapa kutsua nuorta naista, sen verran paljon olen kuullut tätä ainakin vanhempien ihmisten suusta. Myös vanhempia kollegoitani nämä samaiset tytöttelevät, vaikka kollegatkin ovat jo luokkaa 50+, jollekin papparaiselle kaikki häntä nuoremmat kun saattavat olla niitä tyttöjä :) 

Vierailija
34/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin tyttö kun täti! t:nainen 29v.

Vierailija
35/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 08:50"]

Se on ärsyttävää ja alentavaa. Yleensä sitä ei sanota hyväntahtoisesti ja sillä tehdään selväksi, että en ole tasavertainen aikuinen sanojan kanssa.

[/quote]

No minä en koskaan ole kokenu tytöttelyä alentavaksi, puhumattakaan että en olisi tasavertainen sanojan kanssa! Mutta mua on aina tytötelty hauskasti ja mukavalla äänensävyllä. Niinkuin sanoin ennemmin, otan sen huumorilla.

Ei ny millään pahalla mutta tulee mieleen onko kaikki loukkaantujat jotenkin huonolla itsetunnolla varustettuja ja pienestäkin asiasta pitää vetää herneet nenään. Ymmärrän tietenkin jotta varmasti joku tytöttelijä haluaakin ärsyttää tokaisullaan, ja siitä voikin ärähtää. Mutta jos se on hyväntahtoista niin en ymmärrä suivaantumista.

Ja alapeukkuja paljon vaan : )

Vierailija
36/36 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää kun töissä tytötellään. Ammattini on fyysisesti raskasta, tytöttelystä tulee aliarvioitu olo. Osaako nuori, kaunis ja hento tyttö mitään tehdä?

Miksei minua voi kutsua nimeltä, tai ammattinimikkeellä? Osaahan ne ukot kysyä missä sähkömies? Laatottaja? Miksi maalari on niin vaikea?