Saako sairaslomalla opiskella avoimessa yliopistossa?
Kommentit (20)
Varmaan joku raja et kuinka paljon saa suorittaa pisteitä ennenkuin status on opiskelija eikä sairas.
Sinuna kysyisin suoraan kelasta tätä.
Mikä se sellainen sairaus on, että sairauslomaa on saatu, kun ei pysty töitä tekemään, mutta opiskelemaan pystyisi. Kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen sairaus on, että sairauslomaa on saatu, kun ei pysty töitä tekemään, mutta opiskelemaan pystyisi. Kummallista.
No mieti esim on ihan eri asia tehö verkko opintoja kuin käydä töissä jos vaikka sosialinen pelko tai fyysinen vamma
Vierailija kirjoitti:
No, tota jos pystyy tekemään opiskelusuorituksia etänä tai vaikka paikan päälle mennen, silloin kun on jalka paketissa, niin mitähän pahaa siinä on. Töihin, esim. siivoamaan tai taksikuskiksi ei voi mennä. Ja yleensähän on niin, että työnantajalle maksestaan se sairauspäiväraha ja työnantaja maksaa sairausajan palkkaa.
Työttömänä työnhakijana niin ei pysty työtä ottamaan vastaan, niin ei makseta korvausta työttömyydestä vaan sairaudesta.
Mitä sinä häviät jos joku opiskelee sairauslomalla? Et niin mitään.
Saat opiskella ihan niin paljon kuin haluat myös ollessasi päätoiminen opiskelija, yrittäjä tai työssäkäyvä, joten myös sairaana saa opiskella. Ja eläkkeellä. Myös äitiys- ja perhevapaalla saa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Uuden ammatin opiskelu on aika usein olennainen osa työkyvyttömyyden kuntoutusta. Kummallista ettet tiedä.
Itse olen tullut työkyvyttömäksi ja jäänyt sairaslomalle astman takia kampaajan työstä ja opiskellut sitten toimittajaksi, samanlaisia ammatinvaihtoja on ollut esim rakennusalalla. En todellakaan pysty mihinkään, missä suihkutetaan hiuslakkoja tai pöllytetään jotain pölyävää, mutta hyvin pysyn opiskelemaan ja puhtaassa ilmassa töitäkin tekemään.
Miksi ei saisi? Avoimessa saa opiskella ihan kaikki: eläkeläiset, työttömät, perhevapaalla olevat, sairaat ... Jäikö joku mainitsematta?
Sairasloma on tarkoitettu sairauden hoitamiseen. Eräs työkaverini mursi jalkansa ja joutui olemaan puolen vuoden sairaslomalla. Hän sanoi työ antajalle, että voisi muutaman tunnin päivässä hoitaa työtehtäviään tietokoneen avulla. Henkilöstöosastolta tuli kieltävä vastaus: sairasloma on tarkoitettu toipumiseen. Lisäksi tapaturmavakuutus ei välttämättä ole voimassa, jos toimitaan vastoin lääkärin määräystä.
Pitää olla tarkka vakuutusten kanssa. Mieheni sisar ei saanut tapaturmavakuutusta kaatumisvammastaan työmatkalla, koska kaatuminen tapahtui työmatkalla sijaitsevassa kaupassa asioimisen jälkeen. Työmatkavakuutus olisi ollut muuten kotiin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Sairasloma on tarkoitettu sairauden hoitamiseen. Eräs työkaverini mursi jalkansa ja joutui olemaan puolen vuoden sairaslomalla. Hän sanoi työ antajalle, että voisi muutaman tunnin päivässä hoitaa työtehtäviään tietokoneen avulla. Henkilöstöosastolta tuli kieltävä vastaus: sairasloma on tarkoitettu toipumiseen. Lisäksi tapaturmavakuutus ei välttämättä ole voimassa, jos toimitaan vastoin lääkärin määräystä.
Tämä on väärää tietoa. Itse asiassa työnantaja jopa voi määrätä sairauslomalla olevan työntekijän tekemään muita tehtäviä kuin normaalisti, jos sairaus/vamma sallii. Nykyään jopa suositellaan sitä, jos sairausloma on pitkä.
Sairausloma ei ole lääkärin määräys vaan suositus. Työtä ei ole velvollisuutta tehdä sairauslomalla, mutta työnantaja ja työntekijä voivat sopia asiasta (esim. muokatut työtehtävät, osa-aikaisuus, toipuminen ennen sairausloman loppua).
Mä olin fyysisen vamman takia pitkällä saikulla 10 vuotta sitten (olin normaalisti työtön/pätkätyöläinen). Olisin halunnut opiskella avoimessa opintoja, jotka olisivat tukeneet työntekoa pysyvän vamman kanssa toipumisen jälkeen. Kysyin Kelasta, onko tämä mahdollista. Ei ollut, ja lopputuloksena jouduin säännöllisesti vakuuttamaan, että en ole opiskellut saadakseni sairauspäivärahan. Kymmenessä vuodessa moni asia ehtii muuttua, toivottavasti tähänkin on jo tullut muutos, koska mielestäni oli ihan älytöntä, etten voinut kotona lukea kirjoja ja kirjoitella esseitä, koska minulla oli kiistämätön fyysinen vamma, joka esti normaalin työni tekemisen (ja vaikuttaa sen työn tekemiseen myös nyt, kun varsinaisesta akuutista vammasta olen toipunut ja vaikka minulla on apuvälineitä käytössä).
Vierailija kirjoitti:
Sairausloma ei ole lääkärin määräys vaan suositus. Työtä ei ole velvollisuutta tehdä sairauslomalla, mutta työnantaja ja työntekijä voivat sopia asiasta (esim. muokatut työtehtävät, osa-aikaisuus, toipuminen ennen sairausloman loppua).
Mä olin fyysisen vamman takia pitkällä saikulla 10 vuotta sitten (olin normaalisti työtön/pätkätyöläinen). Olisin halunnut opiskella avoimessa opintoja, jotka olisivat tukeneet työntekoa pysyvän vamman kanssa toipumisen jälkeen. Kysyin Kelasta, onko tämä mahdollista. Ei ollut, ja lopputuloksena jouduin säännöllisesti vakuuttamaan, että en ole opiskellut saadakseni sairauspäivärahan. Kymmenessä vuodessa moni asia ehtii muuttua, toivottavasti tähänkin on jo tullut muutos, koska mielestäni oli ihan älytöntä, etten voinut kotona lukea kirjoja ja kirjoitella esseitä, koska minulla oli kiistämätön fyysinen vamma, joka esti normaalin työni tekemisen (ja vaikuttaa sen työn tekemiseen myös nyt, kun varsinaisesta akuutista vammasta olen toipunut ja vaikka minulla on apuvälineitä käytössä).
omituista, koska nykyään ainakin tutkinto-opiskelijat saavat saikullakin opiskella hieman
Saa vaikka kuinka paljon se on harrastus.